Brändäys

Kirjoittaja: Jim Leväsluoto

7 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Intohimona Brändit

Lähdeteoksen kirjoittaja: Marina Vahtola

Teoriapisteet: 2

Kuuntelin kirjan ”Intohimona Brändit”, jonka on tehnyt Marina Vahtola. Olen todella kiinnostunut brändeistä ja varsinkin sen takia, kun sille on minulla nyt tarvetta ja haluan erottua muista vastaavista tekijöistä.

Brändit ja brändäys

Brändi ei vain ole yrityksen nimi, jolla halutaan markkinoida. Brändi on myös sen maineetta, tarinaa, tuotteet, kokemukset, laatu ja paljon muuta. Asiakkaat käytännössä luovat yrityksen brändiä ja sitten sitä yritetään ohjailla eteenpäin. Brändinä tuodaan myös esille omat aatteet, arvot, sanoma ja lupaukset. Halutaan erottautua kilpailijoista tuotteilla, mutta myös brändinä. Monesti yritetään saada brändin avulla pieni ote asiakkaisiin. Sellainen, että asiakkaat jäävät aktiivisiksi asiakkaisiksi ja lojaaleiksi. Esimerkiksi pikaravintolaketjuissa on kauheasti kilpailua, McDonalds ja Burger King. Puhelimien valmistajissa esimerkkinä Apple ja Samsung. Brändin imago luodaan pitkälti ensivaikutelmasta. Siitä lähtee se, miten näet ja ajattelet sen. Kun kuulet ystäviltä suosituksia tai moittimista. Se luo ensivaikutelman ja sen kautta ajattelet sen. Jos kuulet hyviä asioita yrityksestä ja itse saat omasta näkökulmastasi huonoa palvelua tai huonon tuotteen, niin mielikuvasi yrityksestä muuttuu. Se voi muuttua nopeasti. Maine taas on pitkällä tähtäimellä. Se kertyy vuosien aikana ja ei muutu niin nopeasti.

Brändi luodaan vaihe vaiheelta ja se vie aikaa. Samoin se toimii henkilöbrändin kohdalla. Miten käyttäydyt ja toimit esimerkiksi työyhteisössä, luo muille mielikuvan sinusta. Sitä kautta muut ajattelevat sinusta. Brändin luomisella on tärkeitä vaiheita. Brändiin vaikuttaa arvot ja sen tavoite. Miksi palvelua tai tuotteita tehdään? Mihin niillä pyritään? Näiden kautta yritetään luoda niistä houkuttelevia.

Olen saanut paljon nyt oppeja myös Tiimiakatemian markkinoinnin koulutusohjelmassa, jossa olemme käsitelleet brändäystä ja henkilöbrändäystä. Minulla on paljon muistiinpanoja ja sisäistettävää vielä niistä.

Olen itse erittäin motivoitunut brändäyksestä. Levaeclothing on vielä vaiheessa, mutta olen saanut aikaa kulumaan yksityiskohtien hiomiseen. Siten ei ole ehkä ihan ensimmäisenä paras jäädä touhuamaan vaan luoda eka se kokonaisuus ja käydä sitten läpi. En osaa sanoa. Olen tarkoituksella pitänyt visuaalisuuden aika neutraalina. Koen, että tehtävää on vielä paljon. Seuraavaksi koen, että tärkeä kohta on tuleva tapahtuma kasvulle. Minun täytyy tarkentaa kohderyhmää, jolle halun markkinoida. Myös näkyvyyttä tarvitsee lisätä ja sen jälkeen katsoa mitä on tapahtunut ja tarkastella sitä. En osaa sanoa, että yritänkö ohjata juuri siihen suuntaan, kun tahtoisin omilla tekemisilläni. Levaeclothingin tarina ei ole vahva tai edes isosti nostettu esille. En koe, että se tarina on vielä valmis mitä tuoda pinnalle. Alustavasti itse lähdin tekemään intohimon mukana omilla designeilla vaatteita. Se on tähän asti eniten esille nostettu asia. Herättääkö tämä asiakkaassa tunteita? Onko tästä asiakkaalle hyötyä? Niin, muutakin pitää nostaa vielä esille, mutta en ole vielä täysin varma mihin suuntaan haluan mennä. Minkälaisilla designeilla tai tuotteilla haluan jatkaa eteenpäin. Tällä hetkellä vähän kokeilen sieltä täältä ja teen erilaisia kokeiluja. Joten kiteytyksenä, minun täytyy vain tehdä enemmän.

You May Also Like…

 100M offers

Kirjan "100M Offers: How To Make Offers So Good People Feel Stupid Saying No" nappasin kuuntelun tiimikaverini...

Fooled by randomness

Tiimiakatemian toiseksi viimeistä kirjaa viedään ja siksi valikoin kirjaksi ensimmäisen englannin kielisen kirjani...

Muutosvoimaa

Tänä keväänä meillä on ollut treeneissä aiheena muutoksen pelko, resilienssi ja kuinka me siedämme muutosta. Muutosta...

0 kommenttia

Lähetä kommentti