Brändää itsesi verkossa

Kirjoittaja: Pekka Martinmäki

1 maaliskuun, 2021

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Reflektoin kirjaa toista kertaa, koska nyt olen pidemmällä tiimiakatemia matkallani ja minua haittasi se, että en saanut tästä kirjasta aiemmin tarpeeksi irti. Tällä kertaa halusin poimia keinoja erottaa henkilökohtaisen sosiaalisen median tilini ja tehdä suunnitelmaa ammatillisen tilin aloitusta varten.

Miten löydyn verkosta?

Minulta löytyy Instagram, Facebook ja LinkedIn tili. Facebookissani ei taida olla yhtään postausta viimeisen vuoden ajalta. Instagramia käytän päivittäin, mutta postaan harvoin. Yleensä vain jaan tarinoihin erilaisia postauksia, saadakseni lisää näkyvyyttä niille. Käytän myös satunnaisesti Onixian Instagramia tarinoiden päivittämiseen, mutta en liitä siihen omaa henkilökohtaista tiliäni mitenkään. En tahdo että Onixian tiliä seuraavat näkevät kuvia, joissa en näytä ammattimaiselta. LinkedIn tiliä en käytä miltei koskaan, koska en tiedä mihin sitä käyttäisin. Kirjasta halusin löytää neuvoja siihen kuinka brändätä työprofiiliani eli LinkedIniä paremmin.

 

  1. Olemus

Tällä hetkellä käytän LinkedIn profiilissani samaa sähköpostia kuin henkilökohtaisissa tileissäni. Tämä minun tulee muuttaa, jotta henkilökohtainen sähköpostini ja muut tilini pysyvät erillään ammatillisesta kuvastani. Myös profiilikuviini minun pitää luoda selkeämpi ero, jotta henkilökohtaiset ja ammatillinen profiilini pysyvät erillään. Erilaiset kuvat lisäävät tunnistettavuutta ammatilliseen puoleeni.

  1. Kanavavalinnat

Facebook on mielestäni tämän hetken suurin sosiaalisen median markkinointikanava. Sitä käyttää yli puoli miljardia ihmistä. Olen siksi miettinyt, että muuttaisin myös sen ammatilliseksi kanavakseni. Siten saisin paremman näkyvyyden itselleni ja mahdollisille tuotteille. Muutos on helppo tehdä, koska en sinne muutenkaan paljoa postaa. Olen myös jo liittynyt molempiin alustoihin, joten ei tarvitsisi alkaa nollasta luomaan verkostoa. Uuteen alustaan liittyessä on fiksua saada myös muutama ystävä liittymään ja luomaan tykkäyksiä yms. postauksillesi, jotta saa lisää näkyvyyttä. Teimme tätä tiimiakatemian alussa, LinkedIniin tilejä perustaessa.  Mutta, koska minulla ei silloin ollut oikeaa ymmärrystä alustasta eikä minkäänlaista suunnitelmaa, en siitä hyötyä nähnyt. Ehkä yrittämällä uudelleen suunnitelman kanssa, siitä voisi tullakin jotain.

  1. Läsnäolo

Läsnäoloni kaikissa alustoissa on heikkoa. Minusta on hankala keksiä mistä postata. Päivitys kalenterin ja suunnitelman teko auttaisi siinä. En myöskään tarpeeksi kommentoi tai tykkää muiden päivityksistä. Tarkempi suunnitelma on siis tehtävä. Muiden päivitysten kommentointi pitäisi minut myös heidän mielessään ja toisi näkyvyyttä. Aktiiviselta näyttävän käyttäjän päivityksiä on myös mielekkäämpi seurata ja käyttäjän sivut näyttävät houkuttelevammilta. Aktiivisella päivittämisellä näyttäisin myös helposti lähestyttävämmältä. Aloittaessani itseni brändäyksen myös Facebookin ja LinkedIn profiileissani tulee olla linkit toisiinsa, jotta ne myös saavat näkyvyyttä sitä kautta. Voisin myös tehdä pienimuotoisia postauksia LinkedIniin, esimerkiksi esseepankin esseistäni ja täten näkyvyys varmasti kasvaisi.

 

You May Also Like…

Älykäs Intuitio

Olen aina ollut kiinnostunut intuitiosta ja useimmiten tehdyt päätökseni pohjautuvat intuitioon. Olen tiedostanut...

Laiskat alaiset ympärilläni

Laiskat tiimiläiset ympärilläni, onko näin?  Syksyn startattua lähdimme ruotimaan tiimiämme toden teolla. Keväällä...

0 kommenttia

Lähetä kommentti