Brändää itsesi verkossa

Kirjoittaja: Jarkko Sirkiä

2 toukokuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

 

Brändää itsesi verkossa

 

 

Millainen on brändini sosiaalisessa mediassa ja verkossa?

Hyvä omasta mielestäni. En omaa päivityksien tai artikkeleiden kirjoittamisen jaloa taitoa. Olen päivittänyt viimeksi LinkedIniä tammikuussa ja Instagramia maaliskuussa 2019 ja Facebookia samoihin aikoihin kuvan tai artikkelin osalla. Minulla ei ole ollut tarvetta tai intoa kertoilla menemisistäni tai ajatuksistani koko verkostolleni. Sitä haluaisin tämän kirja valinnan kautta harjoitella. Olisi kiva saada kommentteja tuntemattomilta hyvistä kuvista tai ajattelutavastani. En vain koe luonnolliseksi kirjoitella tai julkaista ajatuksia verkkoon. Sosiaalisessa mediassa ja verkossa toimin kuitenkin kuluttajan roolissa. On mahtavaa seurata aktiivi päivittäjiä, jotka pitää seuraajansa ajan tasalla. Seuraan eri lajien urheilijoita ympäri maailmaan ja on hauska katsoa millaisia harjoitteita he jakavat verkkoon.

Joissain tilanteissa olen huomaan selkeää tuotesijoittelua urheilijoiden videoissa tai kuinka urheilijat tuovat tuotteelle kasvot. On mielenkiintoista seurata ja miettiä kenestä urheilijasta tulee seuraava mainoskasvo jollekin nousevalle yritykselle. Jos otetaan esimerkiksi Ronaldo, voisin veikata, että hän tienaa eniten rahaa Instagram mainostuloillaan maailmassa urheilijoista.

 

Kirjassa huomioni kiinnitti erityisesti aihe, jossa käsitellään julkista ammatillista elämää verkossa. Tämä on aihe, johon haluan panostaa opiskeluaikanani tiimiakatemiassa. Siihen kuuluu minun kohdallani esimerkiksi työblogi meidän internetsivuilla, LinkedIn ja Instagram. Erityisesti kiinnostaa se, kuinka juuri minun pitäisi näissä kanavissa käyttäytyä ja sekoitanko ammatillisen- ja henkilökohtaisen käyttäytymisen verkossa. Kirjassa mainitaankin, että ammatillisen verkkoelämän julkisella alueella verkossa esiinnytään joko työnantajan lukuun työroolissa ha työtehtävissä tai omana ammatillisena itsenä. Tänä päivänä melkein kaikki yritykset löytyvät verkosta joissain määrin. Mikäli yrityksellä ei olisi edes nettisivuja, voisin harkita jopa kauppojen keskeyttämistä. Meilläkin on tiimin omat nettisivut ja markkinointitiimi päivittelee niitä ahkerasti. Olen ymmärtänyt ettei työasioista voi huudella missä tahansa kadulla taikka julkaista missä tahansa mediassa. Liikesalaisuuksien puhuminen julkisilla paikoilla tai videokeskustelu jossa on äänet kaiuttimella ei välttämättä ole hyvä idea. Kirjassa on hyvät kysymykset joiden kautta voi lähteä miettimään omaa osallistumista sosiaaliseen mediaan ammatillisessa näkökulmassa.

 

  • Onko sinulla sosiaalisen median perustaidot, joihin nojata?
  • Pystytkö käsittelemään myös negatiivista palautetta?
  • Oletko valmis jakamaan ideoitasi ja osaamistasi työnantajasi brändin alla?
  • Antaako organisaatiosi sinulle valtuudet puhua työstäsi?
  • Voitko itse määrätä työajan käytöstä tehdäksesi tilaa ja aikaa verkkoläsnäololle?
  • Onko työtehtävät resursoitu riittävästi?
  • Ovatko tavoitteet ja vastuut määritelty selkeästi ja realistisesti?

Näitä noudattamalla pääsen varmasti hyvin alkuun omien tilieni uudelleen aktivoimisessa.

 

Verkossa käyttäytyminen Tiimin osalla

Minä asiakkuus päällikkönä vastaan asiakkaiden kanssa yhteydenpidosta ja sähköposteilla laittelen viestiä ja kommunikoin asiakkaiden kanssa. Tämähän on brändin luontia. Ole läsnä ja tavoitettavissa tarpeen tullessa. Täytyy pitää kontaktia aikaisempiin asiakkaisiin ja luoda hyvä ilme tiimistämme aktiivisella toiminnalla. Tällä hetkellä projektipäälliköt ovat pitäneet vastuustaan olla asiakkaaseen yhteydessä hyvällä menestyksellä. Kirjasta sain hyviä koppeja ja potkua omaan tekemiseen ja toivottavasti se tuo tulosta.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti