Myyntikapina

Kirjoittaja: Oona Korhonen

9 huhtikuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Myyntikapina: korvaako kone ihmisen myyntityössä?

 

Mika D. Rubanovitschin kirja käsittelee otsikon mukaan sitä, voisiko tulevaisuudessa tekoäly korvata ihmisen. Aihe ei ole itselleni tutuin, tekoälyistä en ymmärrä mitään, juuri ja juuri puhelimen ja tietokoneen käyttö onnistuu. Tämä kirja avarsi mieltäni aiheen saralta hieman, mutta jo kirjan alussa puolet menivät aivan ohi ymmärrykseni. Kuuntelin kirjan kuitenkin loppuun asti ja onnekseni kirjassa käsiteltiin myyntiä ja markkinointia kokonaisuutena niin, että oppeja saa mukaan myös omaan tekemiseen.

 

Myynti ei ole enää samanlaista kuin se on aiemmin ollut. Ennen myyjälle riitti, kun hän tunsi myymänsä tuotteen tai palvelun hyvin, mutta nykyaikana hyvän myyjän on tunnettava myös asiakkaansa, näin myyjän on helpompi tarttua asiakkaan tarpeisiin ja kohdentaa ratkaisujaan sen mukaan. Tähän teknologia luo suuren avun. Jo ennen myyntitilannetta tai asiakaskäyntiä voimme tutustua asiakkaaseen hänen jättämän digijalanjäljen avulla ja miettiä jo valmiiksi räätälöidyn ratkaisun asiakkaan tarpeeseen, tai jopa löytää asiakkaan piileviä tarpeita. Myös ostotapahtuma asiakkaan näkökulmasta on erilainen nykyaikana. Verkko ja tekoäly mahdollistavat esimerkiksi sen, että ostotapahtuma voi alkaa vaikka sosiaalisesta mediasta.

 

 

Voiko tekoäly korvata ihmisen myyntityössä? Nykypäivänä yritysten on oltava aina saavutettavissa, kuluttaja haluaa nopeaa toimintaa. Myös myyjän on oltava asiakkaalle heti tavoitettavissa, ja vastausten tultava mitä nopeammin, tai nykypäivän kärsimätön kuluttaja siirtyy jo seuraavan yrityksen pariin.Pelkästään ihminen ei välttämättä tätä pysty tarjoamaan, joten tässä mielessä on erittäin hyvä, että tämä kehittynyt teknologia otetaan meidän avuksemme. Chattibotit voivat helposti vastata yksinkertaisiin kysymyksiin ja nopeuttaa palveluprosessia. Itsekin olen näihin chattibotteihin törmännyt, ja täytyy myöntää, että välillä ne voivat hieman myös raivostuttaa. Koska tätä vielä kehitetään, osaavat chattibotit vastata vain yksinkertaisimpiin kysymyksiin eivätkä osaa kartoittaa asiakkaan tarpeita niin hyvin kuin ihminen pystyisi. Itse ainakin juttelesin paljon mielummin oikean ihmisen kanssa, kuin tekoälyn. Näen kyllä suuren potentiaalin näissä chattiboteissa, kunhan ne hieman vielä kehittyvät. Tottahan se on, että helppoihin kysymyksiin saa todella nopean vastauksen, jos tekoäly on auttamassa. Tässä vaiheessa niiden kehitystä herää vain kysymys uskonkohan aivan täysin mitä se botti minulle selittää, ymmärsiköhän se minut aivan oikein?

 

 

Myynti mielletään usein negatiiviseksi asiaksi. Täytyy myöntää, että olen itse ainakin alitajuisella tasolla samaa mieltä. Mieleeni tulee tuputtavat feissarit ja puhelinmyyjät ja täytyy myöntää, että olen itsekin saattanut joskus valita reittini niin, että ei tarvitsisi kadulla jäädä heidän juttusille, ja uskon että en ole ainut. Tästä ajattelutavasta pitäisikin päästä pois, koska en halua, että se heijastuu omaan tekemiseeni, kun itse olen myyjän asemassa. Minusta on mukava huomata, kuinka myynti on koko ajan enemmän ja enemmän asiakkaan tarpeisiin vastaamista luottamuksen ja auttamisen kautta. Tärkeää on rakentaa vankkoja ja kestäviä asiakassuhteita, ja kirjassa puhutaankin siitä, kuinka myyntiä tule tehdä asiakaslähtöisesti. Rubanovitsch painottaa kirjassaan sitä, kuinka myynnin tulisi olla osana tuotekehittelyä. Myyjät tietävät mitä kuluttaja haluaa, koska he ovat tutustuneet asiakkaan tarpeisiin myyntityössä. Jos myyjät kokevat olevansa osa tuotteen kehittelyssä, ovat he paljon motivoituneempia myös myymään kyseistä tuotetta tai palvelua.

 

Kuten aiemmin mainitsin, myynti ei ole enää samanlaista kuin se on ennen ollut, ja uskon että kehitys vain jatkuu huimaa vauhtia. Toivottavasti muutoksen tuulet ei puhalla ylitseni niin kuin osa tämän kirjan opeista. Tärkeää on pysyä ajan harjalla ja tulevaisuuden trendeissä mukana.

You May Also Like…

Design on utelias

Istuin suorittamassa InnoFlash-opintojakson tehtäviä, kun ensimmäisen kerran tutustuin tarkemmin design-ajatteluun....

0 kommenttia

Lähetä kommentti