Asiakkuuspohdintaa

Lähdeteos: Menestys syntyy asiakaskokemuksesta - B2B-johtajan opas

Lähdeteoksen kirjoittaja: Liisa Holma, Kirsti Laasio, Minna Ruusuvuori, Salla Seppä, Riikka Tanner

Teoriapisteet: 3

Olen huomannut, että asiakkaiden merkityksestä voisi puhua hieman enemmän, ja asiakasajattelussa on parantamisen varaa. Asiakkuuspäällikkömme ei ole ollut aina tehtäviensä tasalla. Tässä en kuitenkaan häntä syytä, vaan olisimme tiimin kanssa voineet yhdessä kehitellä hänelle jonkinlainen strategia. Tarvitaan koko tiimin panosta asiakassuhteiden kehittämiseen. Asiakaskäyntien sopimisessa ja toteuttamisessa on haasteita, ja asiakkuuspäällikön tarjoama apu on jäänyt vähälle huomiolle tai on unohtunut melkein kokonaan. Omassa pohdinnassani huomasin kehityskohteita omiin asiakaskäynteihini, erityisesti valmistautumiseen ja asiakassuhteiden ylläpitämiseen. Omat asiakaskäyntini ovat todella harvassa ja niihin olen mennyt sillä asenteella, että oppisin kokeneemmilta ihmisiltä ja yrittäjiltä jotain. Jälkeenpäin hieman harmittaa, että en ole hyödyntänyt tarpeeksi omia verkostojani oppimiseen tai liiketoiminnan kasvattamiseen, vaikka verkostoni ovat kohtalaisen laajat.

Olen tajunnut, että verkostoitumistapaamisissa olisi pitänyt käydä paljon enemmän, sillä siellä on mahdollisuus palata vanhoihin kontakteihin ja luoda vahvempia suhteita. Vaikka ensitapaamiset eivät aina johda välittömästi asiakkuuksiin, on tärkeää pitää yhteyttä ja näyttää kiinnostusta vanhoihin kontakteihin. Myös asiakaskokemuksen parantaminen ja tunteiden merkitys asiakassuhteissa nousivat esiin. Asiakkaan tunteiden herättäminen ja positiivisen lopun luominen ovat keskeisiä tekijöitä. Minun asiakkuuksiani ovat lähinnä Seppälän renkaanvaihdon asiakkaat, joiden kanssa on hieman vaikeaa luoda mitään renkaanvaihtoa kummempaa yhteistyötä. Yhteistyökumppanuudetkin ovat lähinnä hyväntekeväisyyttä. Olen kuitenkin pyrkinyt vaalimaan kontakteja, jotka olen renkaanvaihdolle hankkinut.

B2B-myynnissä korostui inhimillisyys ja aidon kuuntelemisen tärkeys. Asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen ja tarpeisiin vastaaminen vaativat taustatyötä ja asiakkaan kuuntelemista. Tiimissämme olisi tärkeää tiedostaa, että jokainen kohtaaminen asiakkaan kanssa vaikuttaa kokemukseen. Asiakaskokemus on koko organisaation vastuulla, mutta sen johtamiseen tarvitaan henkilö tai tiimi, joka ohjaa kehitystä ja toimii esimerkkinä. Usein projektit, joita tehdään ulkopuoliselle asiakkaalle, jäävät vain projekteiksi, vaikka niistä voisi usein rakentaa pitkääkin yhteistyötä ja ihan oikeita asiakkuuksia. Kaikkien yritysten takana ovat kuitenkin oikeat tavalliset ihmiset, joilla on tunteet ja omat ajatukset.

Yritykseemme olisi pitänyt rakentaa selkeämpi strategia, brändi ja yrityskulttuuri. Näitä elementtejä kehittämällä olisimme voineet vahvistaa asiakaskokemusta ja luoda selkeämmän kuvan siitä, kenelle teemme töitä ja mitä tarjoamme. Tiedonkeruussa ja -hyödyntämisessä on myös kehitettävää, ja ennakointi voi toimia kilpailutekijänä asiakasymmärryksessä. Kaiken kaikkiaan tavoitteena on parantaa asiakkuusajattelua, ymmärtää paremmin asiakkaiden tarpeita ja luoda positiivisia asiakaskokemuksia. Uskon vahvasti, että kenenkään Heigalaisen tuhkimotarina ei jää Tiimiakatemialle, vaan asiakkuuksien hankkimisen, kehittämisen ja vaalimisen tarve jatkuu monella vielä pitkään. Vaikka en itse vielä yrittäjäksi ryhdy, on tärkeää omalta osaltani arvostaa ja hoitaa asiakkuuksia kunnioituksella.

Omakohtaisesti paras asiakastapaamiseni oli varmasti Miia Sarkola, jolla oli hirveästi kerrottavaa ja häneltä voisi oppia mahdottomasti kaikkea yrittäjyydestä ja tilitoimiston johtamisesta. Sain paljon irti, mutta vieläkin enemmän olisi ollut tarjolla. Olisin voinut nähdä hieman vaivaa ja valmistella esimerkiksi kysymyksiä valmiiksi, niin olisin voinut oppia vielä enemmän ja vielä yksityiskohtaisemmin juuri sitä, mikä minua kiinnostaa. Olisin voinut oppia enemmän tiimin johtamisesta ja yrityksen kasvattamisesta, koska se kiinnostaa edelleen.

Henkilökohtaisesti suurin esteeni oli asiakaskäynteihin laiskuus ja itseluottamus. En jaksanut perehtyä tai tutustua uusiin ihmisiin tarpeeksi. Koen, että olisin voinut kehittyä paljon enemmän, jos olisin käynyt enemmän asiakkaiden luona. Haluankin antaa vinkkejä uusille Tiimiakatemian yrittäjille. Muistakaa hankkia paljon kontakteja. Mitä enemmän, sitä parempi. Uskaltakaa ottaa yhteyttä kaikkiin, iästä, sukupuolesta, sukupolvesta tai kuuluisuudesta riippumatta. Minä jaksoin sitä ensimmäisenä vuonna yrittää, mutta kun en saanut ketään kiinni, niin puhti loppui. Valmistaukaa hyvin! On tärkeää perehtyä ihmiseen, ketä on menossa tapaamaan jo etukäteen. Hyviä kysymyksiä ei voi olla liikaa, joten panostaisin niihin. Kysykää hyviä ja aiheeseen liittyviä kysymyksiä ja vaatikaa vastauksia niihin. Viimeisenä on kaikista vaikein asia, eli kysymys: ”Mitä minä voin tarjota?”. Tarjotkaa aina asiakkaalle jotain palvelua. Koskaan ei tiedä mitä siitä seuraa!

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti