Asiakkuudenhallinta

Kirjoittaja: Aulis Mertaniemi

12 joulukuun, 2022

Lähdeteos: Asiakkuudenhallinta

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mikko Mäntyneva

Teoriapisteet: 2

Asiakkaista on mahdollista kerätä paljon erilaista tietoa. Jotta asiakkaan arvo saadaan selville, 
tarvitsee yritys kokonaisvaltaista informaatiota asiakkaistaan. Ilman asiakastietoa yrityksen on lähes mahdotonta tarkastella asiakkuuksiaan yksilöllisesti ja ylläpitää asiakassuhteitaan tuottavasti. Asiakastiedon kerääminen ja käyttäminen helpottaa liiketoiminnan hallitsemisessa. Mitä enemmän yrityksellä on käytettävissään asiakkaistaan saatavaa tietoa, sitä tehokkaammin on mahdollista luoda kannattavampia asiakassuhteita. Kattava asiakastieto luo yritykselle arvokasta kilpailuetua. 

Mietteitä asiakkuudenhallinnasta 

Asiakkuudenhallinta on yksi toimivan ja tuottoisan yrityksen tärkeimpiä sisäelimiä. Tällä voidaan taata, että voimme ryhmitellä asiakkaat potentiaalisen kannattavuuden perusteella, jotta voimme panostaa resurssimme oikeisiin asiakkaisiin. Tämä on monen yrityksen niin sanottu Akilleen kantapää, koska monet yritykset varmasti ajattelevat, että mitä isompi asiakaskunta sitä parempi. Minä itse ajattelin aikaisemmin tällä tavalla, mutta nyt kun luin tätä kirjaa ja aloin miettimään asiaa tajusin, että panostamalla nykyisiin kannattaviin sekä potentiaalisesti kannattaviin asiakkaisiin saataisiin taloudellisesti paras lopputulos. Jos asiakas ei kuitenkaan mene näihin kahteen segmenttiin, ei se tarkoita asiakkuuden aktiivista lopettamista, vaan sitä että asiakkuuden kehittämiseen ja säilyttämiseen ei enää panosteta kuten aikaisemmin mainitsin. 

Eri ryhmittely tavat 

Hyödynnä potenttiaali (+/-)Arvokkaimmat asiakkuudet (+/+)
Paranna kannattavuutta tai luovu (-/-)Säilytä nämä (-/+)

Tästä segmentointi tavasta olen maininnut ylempänä jo useampaan kertaan. Arvokkaimpia asiakkaita on jokaisella yrityksellä vähiten, mutta niiltä tulevat suurin osa tuloista. Potentiaalisesta kannattavuudesta asiakkaana itselleni helpoin esimerkki siitä on yhteistyökumppanuudet. Uusi yhteistyö ei välttämättä ole heti alkuun tuottavaa, mutta yhteistöissä on aina suuri potentiaali kasvaa tuottavaksi. Tämä kuvio oli yksi monesta segmentointi tavoista kirjassa ja seuraavaksi avaan toisen kaavan, joka ryhmittelee asiakkaan luonteen perusteella. 

Asiakkuuden luonne Sisältö Muotoutuminen  
Transaktio Asiakas ostaa, koska saa halvalla tai vaivattomasti Edullinen hinta, vaivattomuus  
 
Sopimus Sopimusluonteinen tahdonilmaus Asiakas haluaa tehdä sopimuksen yrityksen kanssa  
 
Preferenssi Asiakas ostaa kun voi Asiakas haluaa keskittää ostoksensa yhdelle toimittajalle  
 
Kumppani Molemmat osapuolet pyrkivät yhteistyöllä edistämään toistensa liiketoimintaa Molemmat osapuolet näkevät molemminpuolisessa yhteistyössä mahdollisuuksia ja hyötytekijöitä  
 

Mielestäni tätä taulukkoa olisi hyvä soveltaa, kun mietimme minkälainen asiakas meillä, on ja miksi hän on meidän asiakkaanamme. Tämä auttaisi meitä ymmärtämään paremmin asiakasta ja tarjoamaan hänelle paremman kokemuksen kanssamme. Tällä taulukolla on hyvä myös segmentoida esimerkiksi Superfutiksen asiakkaita tai vaikkapa Heigan asiakkaita. 

Elämyspaketin ostajat, jotka ovat lähtökohtaisesti kertaluontoisia Superfutiksen käyttäjiä, muodostavat erityisen haasteen asiakashallinnalle. Kertaluonteiset asiakkaat tekevät liiketoiminnan kannalta yksittäisiä transaktioita, mikä vaikeuttaa heidän sitouttamistaan. Asiakassuhteen ylläpito ja kehittäminen on kuitenkin ratkaisevan tärkeää, jotta voidaan maksimoida jokaisen asiakkaan arvo ja samalla luoda pohjaa positiivisille suosituksille ja maineelle. Asiakkaiden sitouttamisen haasteet voivat liittyä moniin tekijöihin, kuten vaihtoehtoisten palveluiden saatavuuteen tai itse palvelun luonteeseen. Asiakashallintajärjestelmän (Customer Relationship Management, CRM) käyttö voi olla ratkaiseva työkalu näiden haasteiden voittamiseksi.

Asiakkaista kertyvän tietomäärän hyödyntäminen on avainasemassa. Jotta voidaan ymmärtää paremmin elämyspaketin ostajien tarpeita ja odotuksia, on tärkeää kerätä tietoa heidän käyttäytymisestään, mieltymyksistään ja palautteistaan. Tieto voi liittyä esimerkiksi siihen, millaisista elämyksistä he erityisesti nauttivat, miksi he valitsivat Superfutiksen ja mitä odotuksia heillä on. Kun pystymme luomaan kattavan asiakasprofiilin, voimme räätälöidä markkinointiviestintää ja palveluita paremmin vastaamaan kertaluontoisten asiakkaiden tarpeita. Esimerkiksi tarjoamalla räätälöityjä etuja tai lisäarvoa heidän yksittäisen ostotapahtumansa yhteydessä voidaan parantaa asiakaskokemusta ja kasvattaa mahdollisuutta saada heidät palaamaan uudelleen. On myös tärkeää muistaa, että vaikka asiakas olisi kertaluontoinen, hän voi silti olla arvokas suosittelija ja maineenrakentaja. Tyytyväinen asiakas voi suositella palvelua tuttavilleen tai jakaa positiivisia kokemuksiaan sosiaalisessa mediassa. Siksi panostaminen positiiviseen asiakaskokemukseen on tärkeää, vaikka asiakassuhde olisikin lyhytkestoinen. Tämän koen olevan tärkein myyntivaltti Superfutiksen asiakahallinassa.

Tämä kirja antoi hyviä aihioita minulle ensi vuoden asiakkuuspäällikön pestiin. Kirjassa oli paljon asioita mitä jo entuudestaan tiesin, mutta tuli myös paljon uutta teoriaa sekä oppeja. 

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti