Andrei Koivumäen ja Katleena Kortesuon 100 faktaa

Kirjoittaja: Konsta Kääriäinen

20 syyskuun, 2022

Lähdeteos: 100 faktaa myynnistä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Andrei Koivumäki, Katleena Kortesuo

Teoriapisteet: 2

Tiimiläisen suosituksen ansiosta päätin lukea Andrei Koivumäen ja Katleena Kortesuon 100 faktaa myynnistä. Koivumäki oli minulle jo jokseenkin tuttu kasvo sosiaalisesta mediasta, mutta Kortesuosta en ollut kuin ohimennen kuullut. Molemmat ovat omien alojensa rautaisia osaajia ja se lisääkin kirjan uskottavuutta. Listauksen tyylinen kirjoitustapa tekee siitä helpon luettavan sieltä täältä ja siksi se varmasti olisikin hyvä lisä jokaisen kirjahyllyyn, jota aihe vähänkin koskettaa. Oma tekstinikin tulee varmasti olemaan hieman repaleinen sillä kirja käsittelee niin monia asioita, joista oli kirjoitettu mielenkiintoisesti. Kortesuo ja Koivumäki käsittelevät mm. Myyntiä, markkinointia, tuotteistamista, asennetta ja ihmistaitoja.

Kirjan kirjoittajat Koivumäki ja Kortesuo ovat hyvin itsevarmoja puhujia ja esiintyjiä ja kirjassa painotetaankin paljon puhetaitojen merkitystä myynnissä. Itsevarmuus välittyy asiakkaaseen väistämättä ja lisää luotettavuutta. Ihmisten lukeminen on myös tärkeä taito. Vanhan liiton miehille ei myydä taloa samanlailla kuin nuorille ja liberaaleille ensiasunnon ostajille. Se miten asiakas puhuu, pukeutuu ja käyttää elekieltä määrittää myös myyjän toimintaa ja valintoja.

Itse olen oppinut lukemaan asiakkaita jo melko hyvin leirintäalueen vastaanotossa ja ravintolan tiskin takana. Eläkeläiset ovat usein innoissaan, jos joku osoittaa hiemankaan kiinnostusta heidän lapinreissuaan kohtaan ja vaihtaa pari lausetta aiheesta. Jotkut taas haluavat vain äkkiä majoittumaan pitkän päivän jälkeen. Joskus asiakasta on tullut luettua väärin ja huono vitsi on mennyt asiakkaalta hieman ohi. Tämä saattaa vaikuttaa heti negatiivisesti Booking-arvostelujen asiakaspalvelu kohtaan, koska usein olen heidän ainut asiakaspalvelukokemuksensa sinä kyseisenä päivänä. Tätä ihmisten lukemista on hyvä harjoitella myös tilakartoituspuheluissa, joita olemme tehneet ja tulemme tekemään. Jo tervehdyksestä monesti kuulee onko asiakas potentiaalinen henkilö vastaamaan kysymyksiin.

Hyvästä markkinoinnista annettiin paljon esimerkkejä ja parhaiten jäi mieleeni esimerkit Varustelekasta. Varustelekan sivuilla tuotteet esitellään humoristiseen sävyyn ja tarkemmat tiedot ovat toissijaisia. Näille olen itsekin joskus kavereiden kanssa naureskellut ja silloin sivu jää paremmin mieleen. Asiakas saa tuotteiden lisäksi kokemuksen hauskoista sivuista. Kuluttajaa ei aina kiinnosta kaikki yksityiskohdat, vaan tunne mikä tuotteen ympärille on luotu. Nike esimerkiksi mainostaa juoksukenkiään juoksijoiden videoklipeillä eikä niinkään kengän painolla tai hiilikuitulevyllä. Se lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Kortesuo antoi hyvän esimerkin myös onnistuneesta tarjonnan kohdistamisesta. Tapauksessa hämeenlinnalainen parturi-kampaaja perusti kaupunkiin ensimmäisen täysin hajusteettoman kampaamon. Pelkästään hajusteettomuudella kampaamo sai vankan asiakaslauman, eikä hinnalla tarvinnut lähteä kilpailemaan, koska heillä oli tarjota jotain uniikkia. Hänen ei tarvitsisi olla välttämättä edes keskivertoa parempi leikkaaja, koska joillain kuluttajilla ei ole valinnanvaraa hajusteyliherkkyyden takia. ”Normaalin” parturi-kampaamon taas pitää päästä osaksi kilpailua pitämällä hinnat kurissa ja olla silti taitava työssään.

Yhtä itsestään selvääkin asiaa toisteltiin aika paljon, joka itsekin pitäisi ottaa käyttöön. Vastaa kaikkiin puheluihin, viesteihin ja sähköposteihin heti. Se lisää luottamusta ja myös ostamisen fiilis on vahvimmillaan silloin. Kuluttajan mieli kerkeää jo muuttua tai palveluntarjoaja vaihtua, jos vastaamisessa menee yksi tai kaksi päivää. Kiire ja tietämättömyys saavat kuluttajan tekemään hätäisiä valintoja. Verkkokaupoissa usein näkee, kuinka jotakin tuotetta on ”vain yksi varastossa”. Todellisuus voi olla jotain toista, mutta näin kuluttaja saadaan kuitenkin tekemään nopea ratkaisu. Tuote ei myöskään ole kuluttajan mielestä aivan umpisurkea, jos varastot ovat saatu siitä tyhjäksi. Isommissa kaupoissa esimerkiksi asuntomarkkinoilla tällaista paineistamista voi pitää ehkä hieman likaisena pelinä, mutta on se silti vahvasti mukana kyseisellä alalla.

Kirja oli hyvä ja voisin jopa ostaa sen. Kirjassa oli paljon pieniä konsteja, joita itse ei ole tullut ajatelleeksi. Pieni miinus tulee kuitenkin joistain kirjallisista asioista, kuten erittäin huonoista vertauskuvista, joita oli paljon. Yksinkertaisetkin asiat piti muuttaa kerta toisensa jälkeen omaperäisiksi mutta huonoiksi vertauskuviksi. Muuten kieli oli sujuvaa ja eikä liian raskasta. Kyseiseltä parivaljakolta lukisin varmasti toisenkin kirjan.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti