Alustatalous ja uudet liiketoimintamallit

Kirjoittaja: Juuso Salpakari

3 joulukuun, 2023

Lähdeteos: Alustatalous ja uudet liiketoimintamallit

Lähdeteoksen kirjoittaja: Johannes Koponen

Teoriapisteet: 3

Mitä on alustatalous? 

Alustataloudella viitataan talouden muotoon, jossa erilaiset alustat toimivat välittäjinä tarjoajien ja käyttäjien välillä. Alustat mahdollistavat erilaisten hyödykkeiden, palveluiden ja resurssien jakamisen, vuokraamisen tai ostamisen tehokkaasti. Nykyään alustataloudella viitataan mitä yleisimmin digitaalisiin alustoihin, sillä digitalisaation kautta erilaisten alustojen kehitys on saanut uudet mittakaavat.  

Alustataloutta on ollut kuitenkin olemassa hyvinkin pitkään jo ennen digitalisaatiota. Koponen kertoi kirjassaan, että alustat voidaan jakaa teknologisiin- ja taloudellisiin alustoihin. Teknologisilla alustoilla viitataan standardeihin, jotka mahdollistavat yrityksen sisäiset tuoteperheet. Kyseiset standardit ovat toiselta nimeltään strategisia teknologioita. Strategiset teknologiat taas ovat taustasovelluksia- ja teknologioita, jotka mahdollistavat toimialojen eri yritysten toiminnan. Teknologia-alustat jakautuvat kolmeen eri alustaan, joita kutsutaan tuotealustoiksi, sovellusalustoiksi sekä teollisiksi alustoiksi. Tässä tullaan siihen, kun viittasin että alustataloutta on ollutkin jo ennen digitalisaatiota. Tuotealustat ovat mahdollistaneet sen, että luodun rungon avulla pystytään luomaan erilaisia tuotteita. Kirjassa viitattiin esimerkkinä autoteollisuudesta tuttuun Volkswagen konserniin. Tietyissä automalleissa Volkswagen, Skoda, Audi ja Seat on hyödyntänyt samaa runkoa eli tässä tapauksessa tuotealustaa. Tämä oli itselleni hieman yllättävää, mutta toisaalta myös fiksua. Säästyy aikaa ja resursseja ja pystytään parantamaan erilaisia suunnitteluprosesseja.  

Sovellusalustat 

Sovellusalustat ovat ohjelmistojen kehitysalustoja, jotka mahdollistavat sovellusten kehittämisen ja käyttämisen. Sovellusalustat tarjoavat kehittäjille työkaluja, joilla he voivat luoda, testata ja julkaista sovelluksia. Sovellusalustoja on monenlaisia, mutta tunnetuimpia varmaan jokaiselle ovat mobiilialustat, pilvialustat sekä verkkosovellusalustat.  

Jokaisen meistä lähes päivittäisessä käytössä olevat somepalvelut, kuten Instagram ja Tiktok luokitellaan mobiilialustoiksi. Alustoja käytetään moniin eri käyttötarkoituksiin, kuten tiedonhakuun, viihteeseen, kohtaamisiin ja verkostojen kasvatukseen. Näiden alustojen toiminnan pohjalla on pyrkimys verkostovaikutukseen. Mitä enemmän ihmisiä alustalla on, sitä enemmän siitä on hyötyä alustan käyttäjälle.  

Kävin vasta Tiimiakatemialla markkinoinnin koulutusohjelman, jossa meillä oli vieraana eräs somevaikuttaja. Nykyaika ja erilaiset somealustat ovat mahdollistaneet sen, että ihmisiä pystyy työskentelemään täysipäiväisesti vaikuttajana. Kyseinen vaikuttaja kertoikin, että oli aloittanut uransa blogin ja Snapchatin kautta, joista siirtyi Instagramiin, kun Instagram alustaa päivitettiin ja sinne tuli Snapchatin kaltaiset stories osiot. Somevaikuttajan työssäkin vaaditaan tietynlaista muutoskyvykkyyttä, jolloin on osattavat muovautua uusiin alustoihin, joissa sen hetkinen fanikunta ja ihmiset ylipäätänsä ovat. Uusimpana tekijänä juuri TikTokin jatkuva suosion kasvu on pistänyt monia vaikuttajia opettelemaan videoiden tuottamista entisten kuvapostausten sijaan.  

Verkkokaupat 

Verkkokaupat ovat olennainen osa alustataloutta. Alustoja on monia kuten Amazon, WooCommerce ja Shopify. Itselle näistä tutuin on Shopify, sillä olemme kaverini kanssa rakentaneet tälle pohjalle yhden verkkokaupan. Shopify on ottamassa suurta jalansijaa suomen markkinoilla sen mahdollisuuksien, helppouden ja ominaisuuksiensa vuoksi.  

Verkkokaupat ovat tuoneet valtavasti erilaisia mahdollisuuksia ja hyötyjä, joita ei niin helposti saa verrattuna kivijalkaan. Alustat integraatioineen on tuonut helpotusta verkkokauppabisneksen aloitukseen, jolloin verkkokauppaa perustaessa ei tarvitse olla mikään ammattilainen vaan tekemällä oppii parhaiten. Itse verkkokauppaa rakentaessamme törmäsimme tilanteisiin, ettemme osannut jotain asioita tehdä niin tukeuduimme YouTubeen. YouTube on pullollaan erilaisia ohjevideoita Shopify alustan muovaamiseen ja niissä näytetään miltei kädestä pitäen, kuinka toimia ja se oli pelastuksemme.  

Listasin alle omasta mielestäni verkkokauppabisneksen ehdottomasti parhaita hyötyjä: 

  • Asiakasprofiilit ja personointi: Verkkokaupat keräävät paljon tietoa asiakkaistaan. Tämä tieto auttaa luomaan yksilöllisiä asiakasprofiileja, mikä puolestaan mahdollistaa personoidun markkinoinnin ja tarjoamisen. 
  • Alustojen tarjoamat palvelut: Useat verkkokauppa-alustat, kuten Shopify, WooCommerce ja Amazon, tarjoavat erilaisia palveluita, kuten maksujärjestelmiä, toimitusvaihtoehtoja, mainostamista ja analytiikkaa. Tämä tekee liiketoiminnan harjoittamisesta helpompaa ja tehokkaampaa. Päädyimme 1501 Vintagella Shopify alustaan juuri sen ominaisuuksien ja järkevän hinnoittelun kautta.  
  • Kolmannen osapuolen integraatiot: Verkkokaupat hyödyntävät alustataloutta integroimalla kolmannen osapuolen palveluita. Esimerkiksi verkkomaksupalvelut, kuljetuspalvelut ja asiakaspalvelutyökalut voivat kaikki toimia saumattomasti osana verkkokaupan alustaa. Olemme verkkokauppa projektissamme hyödyntäneet pakettikauppa.fi:n integraatiota, jonka kautta hoidamme pakettien postitukset. Mietimme myös maksutapojen lisäystä Paytrailin kautta, sillä heiltä löytyy valmis integraatio Shopifyhyn. Päädyimme kuitenkin nyt alkuun ottamaan Shopify paymentsin käyttöön.  
  • Yhteisön voima: Verkkokaupat voivat rakentaa yhteisöjä ympärilleen, jossa asiakkaat voivat jakaa kokemuksiaan, antaa arvosteluja ja suositella tuotteita toisilleen. Tämä luo luottamusta ja auttaa asiakkaita tekemään parempia ostopäätöksiä. 
  • Datan hyödyntäminen: Verkkokaupat keräävät valtavan määrän tietoa asiakkaidensa käyttäytymisestä, ostotottumuksista ja mieltymyksistä. Tämä data on arvokasta liiketoiminnan kehittämisessä, markkinoinnin kohdentamisessa ja tuotteiden kehittämisessä. 
  • Joustava skaalautuvuus: Alustatalous mahdollistaa verkkokaupoille joustavan skaalautuvuuden. Liiketoimintaa voi laajentaa helposti lisäämällä uusia tuotteita, laajentamalla markkinoita tai integroimalla uusia palveluita ilman suuria teknisiä haasteita. 

You May Also Like…

Strateginen ajattelu

Strateginen ajattelu on näkemistä Huippumenestyksen taustalla on aina strategia. Mutta millaista on strateginen...

Suojattu: Johda tunneilmastoa

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti