Myyntitykki kertoo

Kirjoittaja: Alek Korpinen

20 syyskuun, 2021

Lähdeteos: Myyntitykki kertoo

Lähdeteoksen kirjoittaja: Olli Harma

Teoriapisteet: 2

Kuuntelin kirjan, Myyntitykki kertoo. Kirjan kirjoittaja Olli Harman on pitkään kirjoittanut huippumyyjistä Markkinointi ja mainointa -lehteen. Myyntitykki kertoo, esittelee 50 huippumyyjän tarinat ja tarjoaa kullan arvoisia vinkkejä uusien menestystarinoiden luomiseen. Kovat ja kokeneet myyjät astuvat Suomessa ensimmäistä kertaa valokeilaan ja kertovat omin sanoin, mitä huippumyynti vaatii, mitä virheitä tulisi välttää ja miten kaupat klousataan.

Onko raha este?

Kirjassa kerrotaan esimerkki siitä miten hinta ei saa olla este myyntiin. Esimerkki menee näin: ”Kuvittele, että menet lääkäriin, koska vatsasi on kipeä. Hän sanoo, että sinulla on vatsasyöpä ja sen leikkaaminen maksaa 5 000 euroa. Sanot, että leikataan. Leikkauksen jälkeen et parannukaan. Lääkäri kertoo, että syöpä on levinnyt, mutta hän ei uskaltanut ehdottaa isompaa leikkausta, koska se olisi maksanut niin paljon.” Eli asiakas pitää saada ymmärtämään arvo tuotteesta/palvelusta, miettimättä hintaa. 

Me Sawakella myymme paljon videokuvaus palveluita sekä verkkosivu palveluita. Todella paljon tarjoukset jäävät hinnasta kiinni. Tämä ei suinkaan ole tarkoittanut sitä, että palvelu olisi meiltä liian kallista. Pyrimme olemaan halvempi kuin kilpailevat yritykset, mutta emme tee tosiaan puoli ilmaiseksi hommia.  Meidän on kehitettävä kykyä tuoda palvelun arvoa esille, jotta asiakas haluaisi ostaa meiltä miettimättä hintaa.

Huippumyyjä

Ilkka Jalonen kertoo kirjassa huippumyyjän arjesta. Hänen mielestään huippumyyjä on maanantaina ensimmäisenä työpaikalla ja tekee kuusi päiväistä viikkoa. Ilkan mielestä verkostoituminen on avain diileihin. Verkostoitumisesta pitää saada elämäntapa. Pitää olla aina käyntikortit mukana. Kirjassa sanotaan että, huippumyyjä ei erottele työtä ja vapaa-aikaa. Joustavuus on todella tärkeä ominaisuus myyjällä. Huippumyyjällä on asiakaskäyntejä huomattavasti enemmän kuin muilla. Asiakaskäyntien laatu on myös parempaa. Työtä pitää tehdä suunnitelmallisesti ja täysillä. Pystyt tekemään puolikasta viikkoa, jos viikko on suunniteltu valmiiksi. 

Mielestäni Sawaken arjessa pitäisi näkyä nämä huippumyyjän piirteet. Tärkeimpänä pidän viikon suunnittelua etukäteen sekä täysillä tekemistä. Tehtäväni asiakkuuspäällikkönä on saada tiimiläisille verkostoituminen osaksi arkea. Asiakaskäyntien laatua pitäisi parantaa, jotta kaikita saisi irti enemmän. 

Omat mietteet

Sain kirjasta paljon itselleni hyviä muistiinpanoja elämää ja myymistä varten. Kirja vahvisti hyvin miltä huippumyyjän arki näyttää ja kuinka paljon töitä vaatii, että pääsee tavoitteisiin elämässä. En ollut edes tajunnut kuinka isoja myyntimiehiä Suomesta löytyy. Kirja kertoo aivan käsittämättömiä tarinoita eri alojen huippumyyjiltä. Suosittelen kirjaa, jos myynnissä on haasteita tai haluat kehittyä siinä.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti