Tarinan valta

Kirjoittaja: Alek Korpinen

20 syyskuun, 2021

Lähdeteos: Tarinan valta

Lähdeteoksen kirjoittaja: Juhana Torkki

Teoriapisteet: 3

Tarinan valta

Hyvä tarina on kuin puoliksi myyty, sillä brändi rakentuu tarinan ympärille. Tarinat herättävät ihmisissä kiinnostusta sekä tunteita. Kuuntelin Juhana Torkin kirjoittaman kirjaa Tarinan valta, sillä työhöni Mööpeli Outletilla kuuluu hyvät tarinat. Kerron reflektiossa brändin tarinallistamisesta, omasta kokemuksesta ja Sawaken tarinan kerrontaa. 

Sawaken tarina

Sawaken markkinoinnissa olemme hyödyntäneet vähäisen tarinalla myyntiä ja brändäämistä. Olemme tuoneet esille nettisivuillamme Sawaken tarinan tiimin syntymisestä. Lisäksi Instagram sivuillamme osa tiimiyrittäjistämme on pitänyt oman päivän, jossa jokainen on tuonut omaa arkeensa esille someen. 

Me teemme video- ja valokuvauksia, tapahtumia, nettisivuja, digimarkkinointi sekä innovointia. Näistä alueista on vaikea saada kasaan tarinaydintä. Haasteena meillä on tässä tarinallistaa meidän toimintaamme, sillä meidän palvelut on todella eroavaisia. 

Meidän on kehitettävä palveluidemme tarinallistamista ominaan. On helpompi lähteä myymään videokuvaus palvelua, kun näiden tekijöillä on oma tarina tuotannosta ja toteutuksesta mielessään. On myös tärkeää, että koko tiimin jäsenet tietävät eri palveluidemme tarinat. Elikkä itse kun en videokuvaa, mutta pystyn silti tuomaan asiakkaalle mielenkiintoisen ja myyvän tarinan kun kerron meidän tiimin videokuvaajista ja referensseistä.

Onnistuneen mainoksen takana on tarina

Usein kun näen mainoksen, minussa herää paljon erilaisia tunteita. Hyvän mainoksen takana on onnistunut tarina. Tarinan päätehtävä on herättää tunteita ja saada ajatteleman. Tarinan vaikuttavuus perustuu samaistumiseen. Tarina herättää lukijassa tai kuulijassa empatiaa tarinan hahmoja kohtaan, minkä ansiosta hän voi tuntea samoja tunteita kuin he. Onnistunut mainos jää ihmisen muistiin tunnejäljen ansiosta. Esimerkkinä Niken mainokset. Kun näen Niken mainoksen keskityn samoin tein asiaan ja koitan ymmärtää mitä mainoksessa tapahtuu. Yleensä se on yhdistetty urheiluun ja onnistumiseen. Tämä pitää minut tiukan linjan Nike fanina. Kun ostan Niken vaatteita tai kenkiä mieleen tulee tämä ”onnistuminen” ja se takaa ostopäätöksen miettimättä.

Minä tarinankertojana

 Alussa kun tulin mukaan Mööpeli Outletin toimintaan, minun oli todella vaikea saada myytyä tuotteita, kun en tiennyt niistä mitään. Toisinsanoen en pystynyt keksimään tarinaa tuotteelle. Tämä on kehittynyt älyttömästi, kun on tuote tiedot hallinnassa ja muutaman vuoden kokemus, niin tarinan kerronnasta kun asiakkaan tunnistamisesta. Eri asiakkaille on erilainen tyyli myydä. On todella mukava ja itseasiassa helppo myydä, kun tunnistaa asiakkaan tarpeen. Esimerkkinä, juttelin asiakkaan kanssa vähän kaikesta ja puheeksi tuli, että heillä on iso perhe ja tarvitsivat ruokapöytää. Tällöin tarve on syntynyt ja tarinan kerronta alkaa. Esittelen meidän isointa pöytää ja kerron hieman materiaalista ja ominaisuuksista. Tällöin asiakas on saatu kiinnostumaan siitä paljon, jonka jälkeen ehdotan, että tehdään pöydästä kaupat ja voimme tuoda sen kaupanpäälle kotia ja asettaa paikoilleen keittiöön. Tiedän jo valmiiksi että, asiakas ei tästä pysty kieltäytymään koska osto ja kuljetus tapahtuu niin helposti. Eikä asiakas tinkaa pöydästä yhtään, kun tarjosin jo kohteliaasti kaupanpäälle kuljetuksen.

Alek Korpinen

You May Also Like…

Henkilöstöanalytiikka

Henkilöstöanalytiikka

Jaana Saramies, Maria Törnroos Tässä kirjassa on mielestäni paljon hyviä juttuja, joita Tiimiakatemian rekrypälen...

Business for Punks

Itsevarmasti otin käteeni tämän James Wattin, Brewdog -olutpanimon perustajan kirjoittaman kirjan, jota olen kuullut...

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

En ole koskaan harrastanut digimarkkinointia. Paljon olen siitä kuullut puhuttavan ja nyt minunkin pitäisi alkaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti