50 maailman vaarallisinta yritystä

Kirjoittaja: Verneri Anttila

27 huhtikuun, 2022

Lähdeteos: 50 maailman vaarallisinta yritystä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Juha-Pekka Raeste ja Hannu Sokala

Teoriapisteet: 3

50 maailman vaarallisinta yritystä.  

Maailma on täynnä vaarallisia yrityksiä. Jotkut ovat vaarallisia koska he tekevät tuotteita jotka ovat vaaraksi ihmisille kuten aseita tai kemikaaleja. Toiset taas vaarallisia heidän keräämien asiakastietojensa takia. Kolmas kategoria on selkeästi sellainen missä jokin yritys on ostanut itselleen melkein kaiken kilpailun alalta. Maailman vaarallisinta yhtiötä voi siis tutkia monelta eri kantilta. Tämän takia maailman yritysten listaaminen vaarallisuus järjestykseen on hankalaa. Toisaalta toiminnasta tekee hankalaa myös että yritysten toiminnasta on hankalaa saada tietoa. Olen varma siitä että on olemassa yrityksiä joista ei ole tietoa saatu joka tälle listalle kuuluisi.  

Kirja avasi silmiäni sen suhteen, että miten suuria osa maailman isoista yrityksistä on. Esimerkiksi AB InBev on yritys josta en ikinä ollut kuullutkaan sattuu olemaan maailman suurin panimoalan yritys. Omistaen mm stella artoisin, budwaiserin ja coronan. Nämä sattuvat olemaan tuotteita joita opiskelija elämässä tulee aina silloin tällöin. Yritys on listattu vaarallisuus listauksessa sijalle 32. Mutta miten maailman suurin panimo voisi olla vaarallinen. Tietenkin sen takia että se on ostanut itselleen käytännössä puolet maailman panimo toiminnasta. Sen vaikutusvalta juomateollisuudessa on erittäin suuri ja sen takia se on vaarallinen.  

Googlen löytyminen listalta ei ole minulle millään tavalla yllätys. Yhtiön osuus pelkästään netistä tehtävistä hauista on niin suuri että sitä on hankala käsittää. Siihen lisättynä Googlen karttapalvelut, sähköpostit, kalenterit, kuvapankit ja kaikki muut goolgen palvelut. Näiden kaikkien sovellusten yhteen tuottama data on aivan uskomaton google tietää meistä kaiken. Omalla puhelimellani toteutettavasta toiminnasta käytännössä kaikki tieto menee googlelle. Muutamia vuosia takaperin tutkin omalle google tililleni tallentuneita tietoja sen jälkeen kuin google kertoi minulle mihin autoni oli pysäköity. Minulla ei tieten ollut autoa mutta moottoripyörä on tarpeeksi lähellä. Omista google tiedoistani löytyi muun muassa kartan antama paikka kodilleni, työpaikalleni, vanhempien kodille sekä viimeisein paikka mihin moottoripyöräni oli ajettu. Tililtä löytyi myös äänitallenteita mitä puhelin oli tallentanut siellä oli keskustelu jossa minä ja siskoni puhuimme muina henkilöinä maailmasta ilman mitään sen suurempaa tarkoitusta. Tälläisellä määrällä dataa melkeinpä kaikista maailman ihmisistä on yritys selkeästi vaarallinen. Toisaalta samaa tekevät muutkin yritykset heillä ei vain välttämättä ole pääsyä niin suuren datamäärään.  

Lockhead martin on maailman suurin aseteollisuuden yritys jos suuruusluokka mitataan liikevaihdolla. Lockhead martinin löytyminen listalta on tavallan yllättävää. Amerikkalainen taistelu- ja superhävittäjiä valmistava yritys tuottaa muun muassa suomen ilmavoimienkin käyttöön tulevat FA-35 superhävittäjät. Toiminnallaan Lockhead martin tuottaa rauhaa esimerkiski Suomelle. FA-35 on on asejärjestelmänä maailman paras hävittäjä ja on itsessään suuri pelote suomea uhkaaville valtioille. Samanaikasiseti esimerkiksi hävittäjällä voidaan tehdä suoraa tuhoa ihmeseen. Sellaista on nähty amerikan käymissä sodissa joissa ilmasta suoritetut air to ground ohjukset tuottavat mittavia siviilivahinkoja.  

Kaikki näistä 50 maailman vaarallisimmista yrityksestä eivät tee tällä hetkellä mitään vaarallista mutta heillä on siihen halutessaan mahdollisuus. Toisaalta nämä samat yritykset ovat niin suuria että voivat halutessaan tehdä erittäin paljon hyvääkin. Meidän tuleekin vain toivoa että maailman suurimmat yritykset pyrkivät tekemään vain hyvää. Toisaalta listalla on niitäkin yrityksiä joita ei hyvän tekeminen kiinnosta ja näiden yritysten toimintaa pitäisi pystyä sääntelemään eri tasoisilla laki säädelmillä. Myös kuluttajien tottumuksilla on näistä moneen suuri vaikutus. Tuskin kovin moni suomalainen suostuu syömään enään näinä päivinä tietoisesti brasilialaista lihaa. Me yksilöinä voimme vaikuttaa vain lompakolla ja äänellämme.  

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti