100 faktaa myynnistä

Kirjoittaja: Nina Nurmesviita

10 lokakuun, 2021

Lähdeteos: 100 faktaa myynnistä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Andrei Koivumäki, Katleena Kortesuo

Teoriapisteet: 2

En koe suoranaista myyntityötä kutsumuksena, tulevaisuuden ammattinani, eikä se ole mukavuusalueellani. Uskon että joudun kuitenkin tulevaisuudessa tekemään paljonkin myyntiä, sillä se on erittäin laaja osa-alue, joka vaikuttaa lähes kaikkialla työelämässä. Myyntiä on paljon erilaista, ja nykypäivään mennessä myynti on kehittynyt ehkäpä enemmän ihmisläheiseksi. Kylmäsoitot eivät ole enää kovin suuressa huudossa ja aika harvat myöntävät pitävänsä niistä. Feissaaminen kauppakeskuksissa ei myöskään näytä kovin mukavalta vaihtoehdolta, useimpien ihmisten vain mulkoillessa ja kiihdyttäessä ohi.  Myyminen on kuitenkin vain ja ainoastaan oikean asiakkaan tarpeen täyttämistä, joten sen kuvittelisi olevan ihan mukavakin juttu.

Myyminen on vain sosiaalista kanssakäymistä

Sata faktaa myynnistä on selvästi aika isojen persoonien kirjoittama kirja. Oli siellä ihan joitain hyviäkin koppeja, joita laittoivat miettimään omaa tekemistä. Myyntihän on kaikki riippuvaista asiakkaasta, joten oli ihan mielenkiintoista lukea asiakkaan tunnistamisesta ja tuntemisesta. Joltain osin Andrei Koivumäki sai asiakkaan hurmaamisen kuulostamaan manipulaatiolta, ja tietyllä tapaa sitähän se onkin. Mielestäni aina pitäisi kuitenkin pitää asiakkaan etu ensimmäisenä. Ei ole asiakkaalta pois, jos lähestymistapaa muokkaa asiakkaan mukaiseksi. Se voi myös tehdä myyntitilanteesta asiakkaalle jopa mieluisamman. En kuitenkaan itse kokenut tarpeellisena kirjassa ehdotettuja stalkkausmetodeja, joilla selvitetään asiakkaan mieltymykset etukäteen ja esimerkiksi pukeudutaan sen mukaisesti. Ehkä tämä jollekin toimii, mutta ajatuksena se kuulosti aika ikävältä. Itse koen, että jos tiedän tuotteeni, luotan itseeni ja olen mukavuusalueellani, asiakkaan on varmasti helpointa viihtyä seurassani. Varsinkin jos myyn esimerkiksi palvelua, joka on liitettynä persoonaani tai henkilöbrändiini. Silloin haluaisin, että asiakkaat haluavat ostaa palvelua minulta ihan aidosti.

Tietysti ihmisten sosiaalisuus on erilaista. Jotkut eivät pidä esimerkiksi yliaktiivisista, energisistä ja pulppuavista ihmisistä, ja joidenkin mielestä se mätsää omaan persoonaan ja olo on mukava. Tilanteen lukeminen sekä sosiaaliset taidot auttavat mukautumaan tilanteeseen. Myyminen on vain sosiaalista kanssakäymistä, jossa pyritään täyttämään toisen osapuolen tarve.

Sisältömarkkinointi ja sen tärkeys

Itse kanssakäymisen lisäksi kiinnostuin siitä, mitä sisältömarkkinointi oikeasti on, miten sitä tehdään ja miksi. Sanana se on ollut tuttu, mutta käsitteenä en ole kyllä ihan sisäistänyt mitä se oikeasti tarkoittaa. Sisältömarkkinointi on siis vanha markkinoinnin keino, joka ehkä nykyään mielletään sisällöntuotannoksi. Pitkäjänteisen sisältömarkkinoinnin tavoite on, että asiakas tulee tuotteen luo oma-aloitteisesti.  Siinä luodaan asiakkaalle arvoa viemällä hänelle tietoa alasta muodossa, jota hän voi itse seurata ja ottaa käyttöönsä tarpeelliset tiedot. Some on antanut sisältömarkkinoinnille uuden alustan kasvaa, kun pohjia on rajattomasti käytössä erilaisissa kanavissa. Siellä on erittäin helppoa kohdistaa tietynlaista sisältöä siitä kiinnostuneille, esimerkiksi potentiaalisille asiakkaille.

Digimarkkinointi ja juurikin sisältömarkkinointi voi nykyään olla myös niin hienotunteista ja hyvin piilotettua someverhon taakse, ettei sitä edes huomaa eikä tajua tulleensa vaikutetuksi. Se on mielestäni ihan kiva juttu. Henkilökohtaisesti ajatellen, asiakkaana ennemmin törmään tietoon itse ja tutkin siitä lisää mielenkiinnon herätessä, kuin kuuntelisin kylmäsoittoja tai juoksisin karkuun myyjiä kauppakeskuksen aulassa. Ihmisillä on monesti hyvin negatiivinen kuva myynnistä: kun vaikkapa puhelimessa hoksaa, että hei, tämä yrittää nyt myydä mulle jotain, tulee tilanteeseen monesti negatiivinen lataus. Sama tapahtuu somessa, itse ainakin skippaan kaikki Linkkarin sponsoroidut viestit ja hypin mainoksien yli Instagram Storyissä. Taitavassa sisältömarkkinoinnissa asiakkaalle ei tule ahdistunut olo siitä, että hänelle yritetään nyt kovasti myydä jotain. Asiakas voi tulla jopa takaisin miellyttävän sisältömarkkinoinnin toivossa.

Vaikka ensimmäisten kappaleiden aikana olin hyvin skeptinen tästä Andrei Koivumäen ja Katleena Kortesuon kirjasta, ja vaikka heillä oli välillä aika erikoisia ajatuksia, kirjasta sai kuitenkin ihan hyviä oppeja myyntityöstä ja osittain myös myynnin psykologiasta. Sata faktaa myynnistä on ihan kätevä pikaopas myynnin maailmaan.

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti