100 faktaa myynnistä

Kirjoittaja: Henri Ruuskanen

24 syyskuun, 2022

Lähdeteos: 100 faktaa myynnistä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Andrei Koivumäki ja Katleena Kortesuo

Teoriapisteet: 2

Toinen vuosi tiimiyrittäjänä tiimiakatemialla alkoi nyt syksyllä ja päätin ensimmäiseksi kirjaksi lukea Andrei Koivumäen ja Katleena Kortesuon 100 faktaa myynnistä. Valitsin tämän kirjan, koska olin kuullut siitä paljo suosituksia ystäviltäni. Olin myös ollut kesätöissä myynti tehtävissä, joten kirjan valinta oli helppo. Kirja käsittelee myyntiä hyvin paljon konkreettisien esimerkkien kautta, mikä tekeekin kirjasta itselleni helppo lukuisen. Ainakin minä henkilökohtaisesti opin ja ymmärrän asiat paremmin, mikäli niistä kerrotaan jokin esimerkki, kuinka asia toimii todellisuudessa.

Onneksi luin kirjan vasta nyt syksyllä, enkä keväällä niin kuin olin alun perin suunnitellut. Keväällä kun sain tietää, että tulen olemaan kesän töissä DNA kaupassa myynnillisessä tehtävässä, tiesin että tulen lukemaan tämän kirjan syksyllä, jotta voin peilata käytännön kokemuksia kesältä lukemaani. Tärkeimpänä pointtina kirjassa oli luottamussuhteen luominen asiakkaaseen. Luottamuksen luominen asiakkaaseen voi olla hyvinkin vaikeaa tai sitten todella helppoa. Kaikki lähtee myyjästä itsestään, sillä myyjän täytyy tietää tuotteesta mitä hän myy, sekä tuotteen täytyy olla kiinnostava/mielekäs myyjälle itselleen. Mikäli tuote on todella vastenmielinen, eikä herätä edes myyjässä kiinnostusta, miksi kukaan ostaisi sitä myöskään häneltä? Kun saat asiakkaan vakuutettua siitä, että tiedät tuotteestasi oikeasti jotain ja osaat vastata asiakkaalta tuleviin jopa yllättäviinkin kysymyksiin selkeästi ja luotettavasti, paranee mahdollisuutesi tehdä kaupat huomattavasti. Hyvä esimerkki tästä on juuri viime kesältä omalla kohdallani, kun kesätyön alussa en ollut tehnyt hirveästi töitä sen eteen, että olisin perehtynyt tuotteisiin mitä meidän liikkeessämme myytiin ja tämä näkyi myös heti omassa tekemissäni. Myyminen oli takkuilevaa, enkä osannut vastata asiakkaan kysymyksiin. Kesän edetessä kuitenkin sain homman juonesta kiinni ja olinkin heinäkuussa idän alueen top 2 myyjä. Tämä kertoo myös siitä, että mikäli on halua ja motivaatiota oppia uutta niin pystyy saavuttamaan mitä vain.

Toinen asia mikä kirjasta jäi erityisesti mieleen oli se että sinun pitää tietää kohderyhmäsi kenelle myyt, jotta osaat myydä heille oikealla tavalla. Andrei puhui kirjassa, että insinööri kysyy ihan erilaisia kysymyksiä asunnoista, kun taas urheiluliikkeen myyjä. Toiselle pitää olla tarkkoja vastauksia esimerkiksi luvuista tai minun kesätyössäni puhelimen tarkat ominaisuudet, kun taas esimerkiksi urheiluliikkeen myyjälle riittää tieto, että puhelimessa on hyvä kamera ja näyttö ilman sen kummempia perusteluita ja tarkempaa tietoa. En ollut ajatellut asiaa mitenkään kovin tarkasti kesällä, mutta nyt kun jälkeen päin mietin niin mieleeni tulee muutamia tilanteita, missä olen alitajuntaisesti tajunnut tilanteen ja vastannut mielestäni tilanteen vaatimalla tavalla. Lähtökohtaisesti tuotteesta ei tarvitse tietää kaikkia nippelitietoja, koska tuskin asiakaskaan tietää, riittää että vastaat tarpeeksi uskottavasti ja itsevarmasti.

Sain kirjasta monia hyviä vinkkejä, mitä tulen hyödyntämään tai ainakin testaamaan kerran, jotta näen, saanko itse niitä keinoja toimimaan syksyn myyntiprojekteissa, sekä töissä DNA:lla. Kirjoitin lukemisen aikana paljon muistiinpanoja, jotka aion pitää tallessa pitkään, koska myynnin perusperiaatteet eivät koskaan katoa ja tulevat pätemään hyvin pitkälle tulevaisuuteen. Tärkeimmät myyjän ominaisuudet ovat toimineet ennen, sekä nykyään ja tulevat pätemään myös tulevaisuudessa. Minun ja Andrei mielestä tärkeimmät ominaisuudet ovat myyjän oma asenne ja motivaatio. Nämä kaksi asiaa kun ovat kunnossa vain taivas on rajana.

You May Also Like…

Uteliaisuuden taito

Utelijaisuuden taito kirja käsitteli erilaisia mielen malleja ja oppimisen johtavaa utelijaisuutta. Uteliaisuutta voi...

0 kommenttia

Lähetä kommentti