Yritys Discmanian takana

Kirjoittaja: Leevi Tanskanen

10 joulukuun, 2023

Lähdeteos: Yritys Discmanian takana

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jussi Meresmaa, Saara Henriksson, Erno Väyrynen

Teoriapisteet: 1

Intohimosta frisbeegolfiin

Discmanian tarina alkaa pienestä visiosta: Frisbeegolfin tuominen suurelle yleisölle ja tehdä siitä suosittu harrastus. Voisikin todeta, että he ovat onnistuneet visionsa tuomisessa varsin hyvin, sillä vielä vuonna 1982 Suomessa frisbeegolfista tiesi vain pieni kourallinen ihmisiä. Nyt ratoja alkaa olemaan Suomessa joka paikassa ja lajista voi tehdä jo oikein tuottoisan ammatin. Vaikka kirja keskittyy vahvasti frisbeegolfiin, sen opit ovat sovellettavissa laajemminkin liiketoimintaan. Tässä reflektiossa tarkastelen neljää keskeistä opetusta Discmanian tarinasta ja pohdin, kuinka voin hyödyntää niitä omassa yrittäjyydessä.

Discmanialla yksi vahvuuksista oli ja on vielä nykyäänkin oman kohderyhmänsä tunteminen. He räätälöivät tuotteensa ja palvelunsa täyttämään heidän tarpeensa. Heillä kohderyhmänä oli nuorempi sukupolvi, joka etsi haastavaa ja hauskaa ulkoilma aktiviteettia. He ottivat tämän huomioon tuotekehityksessään, markkinoinnissaan ja viestinnässään. Tätä kautta pystyivät luomaan syvän yhteyden kohderyhmän kanssa ja hiljalleen tämä nuorempi sukupolvi on vienyt lajia eteenpäin ja tehnyt tilaa taas seuraavalle sukupolvelle.

Mietin paljon, miten voisin tuoda näitä oppeja omaan projektiini, joka on Discmanian custom kiekkojen myyminen. Meillä on tähän mennessä ollut kohderyhmänä urheiluseurat ja it-yritykset. Kuitenkin myynti ei ole ollut onnistunutta. Voisin veikata, että emme tunne kohderyhmää, sillä tavalla miten voisimme sen tuntea. Millä tavalla tuotteemme tuo heille lisäarvoa? Tätä tehdessä huomaa meillä olevan vielä paljon aukkoja tuotteemme kohdalla, joita meidän pitäisi tarkemmin miettiä.

Jatkuva innovointi on ollut tärkeä asia Discmania kehittymisessä. Frisbeegolf on kasvava ja kehittyvä laji, ja siksi on tärkeää pysyä tämän kehityksen mukana. Kasvu tuo mukanaan aina paljon kilpailua, joten jos yritys ei innovoi itseään jatkuvasti, jää helposti muiden jalkoihin. Frisbeegolfiinkin on jatkuvasti tullut markkinoille todella paljon uusia yrityksiä, jotka hakevat omaa paikkaansa markkinoilta. Ilman jatkuvaa innovointia jää todella helposti kehityksen jalkoihin.

Discmania menestyksen takana ovat myös vahvat suhteet yhteistyökumppaneihin ja alan toimijoihin. He pystyivät aloittamaan ylipäätänsä kiekkojen valmistuksen siten, että he tunsivat alalta tekijöitä, jotka jo valmistivat kiekkoja. Heidän kanssaan tehty yhteistyö lopulta mahdollisti sen, että Discmania pystyi tuomaan markkinoille omia kiekkojaan.

Meidän projektissamme haasteena on verkostoituminen. Vaikka kiinnostusta lajiin ja Discmania yritysmyyntien tekemiseen on, ei projektimme jäsenillä ole hirveästi suhteita potentiaalisiin yrityksiin. Projektin alussa hyödynsimme ryhmäläistemme suhteita muun muassa DNA:n suuntaan. Muutoin yritysten ja seurojen kontaktointi on perustunut lähinnä sopivan kohderyhmän pohtimiseen ja etenemiseen ilman verkostoja ja suhteita. Tässä asiassa voisimme mielestäni parantaa paljon. Hyvien suhteiden luominen ei ole yksinkertaista, mutta voisimme jokainen aktiivisesti pyrkiä luomaan suhteita yrityksiin. Varsinkin itselleni tämä on kuitenkin haastavaa, sillä en tiedä mitkä olisivat hyviä paikkoja verkostoitumiselle. Meidän olisi luultavasti järkevää pohtia tätä yhdessä projektin jäsenten kanssa ja näin voisimme keksiä väyliä tehokkaammalle verkostoitumiselle.

Discmania kirjassa kuvataan sitä, kuinka yrityksen menestys on vaatinut intohimoa ja visioita tulevaisuuteen. On kestänyt kauan ennen kuin yritys on pystynyt tienaamaan tekemisellään. Taloudellisesti kannattamaton yritystoiminta ja muut haasteet olisivat voineet pysäyttää yritystoiminnan mutta toisin kävi. Hiljalleen puurtamalla Discmania onnistui kasvattamaan koko frisbeegolfia lajina ja tekemään omasta yritystoiminnastaan paljon kannattavampaa.

Isot visiot vaativat kärsivällisyyttä ja uskon tämän olevan merkittävä oppi tulevaisuuteni kannalta. Usein toivoisin asioiden tapahtuvan nopeasti, mutta on opittava olemaan pitkäjänteinen ja uskottava omaan tekemiseensä. Parhaimmassa tapauksessa se kantaa hedelmää pitkällä aikavälillä. Intohimo on visioiden ohella todella tärkeää. Uskon, että oma intohimoni liikuntaa kohtaan tulee kantamaan samalla tavalla kuin Discmanian intohimo frisbeegolfia kohtaan. Tärkeää on kuitenkin ymmärtää, että intohimon eteen on tehtävä töitä ja olla luovuttamatta liian herkästi. Toisaalta minun on myös sisäistettävä se, että intohimoni ympärille voi rakentaa erilaisia asioita. Vaikka nyt ajattelen asiaa tietystä näkökulmasta, ei siihen näkökulmaan tule jumiutua, vaan enemminkin ajatella laatikon ulkopuolelta. Intohimoni liikuntaan voi näkyä esimerkiksi tässä Discmania projektissa, mutta tulevaisuudessa jossain aivan muussa.

Yhteenvetona voitaisiin todeta kirjan ”yritys Discmanian takana” olleen itselleni paljon pohdintaa herättävä. Kirja oli tasapainoinen sekoitus mielenkiinnon kohdettani eli frisbeegolfia ja yrityksen kehityskulkua. Omat pohdintani kiinnittyivät kohderyhmän tuntemiseen, verkostoitumiseen ja suhteiden luomiseen sekä visioihin ja intohimoihin. Discmania yritysmyynteihin liittyvän projekteriryhmän kanssa meidän on pohdittava tarkemmin kohderyhmäämme sekä tapoja, joilla voisimme verkostoitua ja kasvattaa suhteidemme määrää. Itse jäin pohdiskelemaan omiin visioihin ja intohimooni luottamista. Päätänkin tämän reflektion sananlaskuun ”lopussa kiitos seisoo”, sillä koen sen kuvaavan Discmania yritystä sekä toivottavasti omaa urapolkuani joskus hamassa tulevaisuudessa.

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti