Yhdessä paremmaksi tulevaisuudessa

Kirjoittaja: Silja Pajamäki

10 huhtikuun, 2024

Lähdeteos: Kuinka puut kasvavat ja miksi antilooppi ravistaa

Lähdeteoksen kirjoittaja: Saku Tuominen

Teoriapisteet: 2

Oma osallisuus ilmastonmuutoksessa on yhtä tärkeä, kuin jokaisen muunkin yksilön. Arjessa toistan kyllä paljon itsekin virheitä, joita muuttamalla voisin parantaa omia kulutustottumuksiani tai arjen rutiineja päivittäisellä tasolla. Minua ei ole opetettu esimerkiksi taaperoikäisestä asti kierrättämään. Muistan, että kierrätys trendinä on astunut kuvioihin silloin, kun olen ollut ehkä ala-asteella ja tätä opetettiin kertaluontoisina kursseina. Tai tällainen oma mielikuvani on. Opetetaankohan tätä taitoa nykypäivänä kouluissa paremmalla lopputuloksella, kuin meidän ikäpolvellemme? Toivottavasti. Vaikka tämä on yksi pieni osa hyvistä ilmastoteoista, meidän tulee muistaa, että pienet teot kasvattavat isomman kokonaisuuden.  

Ilmastonmuutos käsitteenä voi tuntua monelle meistä etäiseltä, sillä emme pohjoismaissa näe jäätiköiden sulamista tai trooppisten alueiden tulvia. Katastrofin aiheuttaminen on muodostunut pitkänaikavälin tuotoksena, joten niin myös sen positiiviseen kohentamiseen tarvitsemme pitkäjänteisyyttä, ja pitkänaikavälin tavoitteita joihin ihmisten on sitouduttava. Nämä meille etäiset ongelmat tuovat haasteen aiheiden prosessointiin, joihin emme sitoudu täysin. Ihmisiä kiinnostavat ratkaisut, jotka helpottavat arkitasolla elämäämme. Tulokset ovat helpommin tarkasteltavissa. Miten löytäisimme tähän ratkaisun? 

Tulokset syntyvät teoista, niin kuin kaaoksetkin. Maailmalla tapahtuvat kaaokset ja rauhattomuus ovat kaikki meidän omia tekojamme. Olemme tottuneet hyvään ja joistainkin tavoista on vaikea luopua. Se on täysin ymmärrettävää. Tarvitsemme kuitenkin muutosta, jotta puut kasvaisivat vielä tulevaisuudessakin meidän jättämille jälkipolville. Voimme täällä Suomessa vaikuttaa asioiden kulkuun omalla liiketoiminnallamme, vaikka se ei aina kovin kannattavalta tuntuisikaan valtion antaman hienovaraisen tuen myötä, jota me yrittäjinä saamme.  

Ilmastonmuutos & liiketoiminta 

Ilmastonmuutos näkyy selkeästi myös liiketoiminnassa. Kuluttajat etsivät yhä useammin vastuullisia ratkaisuja arkeensa. Valitettavasti joidenkin yrityksien kohdalla tämä trendi on saatettu kääntää viherpesuksi, kun on huomattu potentiaalia kasvaa sen varjolla rahallisesti. Vastuullisella liiketoiminnalla on kuitenkin oltava syvempi merkitys kuin raha. Onhan raha aina kiva asia, mutta se ei pelasta yksittäin maailmaamme. Uuden EU direktiivin myötä kuluttajan on onneksi tulevaisuudessa helpompi tarkastella vastuullisesti tuotettuja palveluita sekä tuotteita. Ennen tätä kuluttajan on ollut huomattavasti vaikeampi sukeltaa pintaa syvemmälle nähdäkseen, onko tuote tai palvelu vastuullisesti tuotettu.  

Liiketoiminnassamme on juuri nyt paljon erilaisia tarpeita, jotka voivat edes auttaa kestävää kehitystämme. Enää puuttuu loistavat ideat. Suomi on mielestäni hyvä kopin ottaja vastuullisuus asioissa, joten toivottavasti osaamme hyödyntää sitä myös innovaatioihin, joita meiltä kaivataan yhä enemmän.  Olisi kieltämättä aika hienoa itse keksiä tai nähdä jonkun muun ’’lähipiiristä’’ keksivän jonkin liiketoiminnallisen ratkaisun, joka oikeasti ratkaisisi selkeän ongelman tämänhetkisessä maailmantilanteessa.  

Juuri nyt omalla toiminnallani vastuullisuuden parissa LYS studiossa pystyn parhaiten vaikuttamaan – minkälaisten brändien kanssa teemme töitä. Emme halua työskennellä sellaisen tahon kanssa, joka selkeästi on enemmän osana ongelmaa kuin ratkaisua. Unelma-asiakkaita vastuullisuuden parissa olisivat meille mm. Lilja the label tai muu vastaava suomalainen yrittäjä. Työskennellessämme pystymme tuomaan vastuullista näkökulmaa meistä ulospäin yrityksille myös vastuullisempien kampanjoiden myötä. Toki meidän on otettava huomioon brändin identiteetti ja viestinnäntyyli, mutta uudet näkökulmat voivat synnyttää itsessään muutosta.  

Voimme tehdä myös pieniä valintoja, esimerkiksi vuokraamalla tarvikkeita tai lainaamalla kuvausrekvisiittoja, joita emme tarvitse lähes joka päivä. Näin saamme tuotettua muita palveluiden tuottajia ja pienennettyä meille syntyvää tavaran määrää. Pienetkin muutokset riittävät yritysmaailmassa kohti parempaa lopputulosta. 

Lopuksi 

Kirja oli konkreettinen. Se avasi oivaltavilla tavoilla, mitä ilmastonmuutoksessa oikeasti tapahtuu. 1,4 asteen lämpötilan nousu saattaa kuulostaa vähältä, mutta tarkemmin tarkasteltuna sillä on suurempi merkitys meidän ilmastossamme ja ympäristössä. Tarvitsemme tarkastelukohteiksi asioita, jotka ovat lähellä meitä. Näin saamme asioihin konkreettisia tulokulmia, mitä on helpompi ottaa huomioon arkipäiväisiä valintoja tehdessämme. Millaista tarinaa rakennamme tulevaisuuteen? 

You May Also Like…

Saisinko huomiosi?

Sosiaalinen media on nyky-yhteiskunnassa vakiintunut osa arkea, ja sen vaikutukset ulottuvat monille elämänalueille....

Ei pomo, vaan johtaja

“You will be a good boss to work for.” Tällaiset uutiset sain vietnamilaisen ravintolan onnenkeksistä Berliinissä....

0 kommenttia

Lähetä kommentti