Yhden miehen mainostoimisto

Kirjoittaja: Otto Nyberg

7 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Somevaikuttajaksi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Emmi Lehtomaa

Teoriapisteet: 2

Somevaikuttajaksi

Emmi Lehtomaa on kirjoittanut kirjan Somevaikuttajaksi. Tein aiemmin reflektion kirjasta Somemarkkinoinnin työkalut ja siitä inspiroituneena halusin myös tämän kirjan lukea, sillä nämä menevät aika sopivasti käsi kädessä. Kirjaa oli kiva kuunnella sillä eri aiheet ja somealustat oli jaettu selkeästi omiin osioihin, joten kirjasta voi helposti etsiä, vaikka Instagramin ja Tiktokin kappaleet ja kuunnella ne. Termiä Somevaikuttaja ei tunnettu vielä ennen vuotta 2010. Sen jälkeen Somevaikuttajat ovat nousseet räjähdysmäisesti kansan tietoisuuteen, ja siitä on tullut ihan virallinen työnkuvakin. Somevaikuttajia on suomessa paljon ja yhä useamman nuoren unelma työ on olla somevaikuttaja.

Mikä tai kuka on somevaikuttaja?

Usein ajatellaan, että ei voi olla somevaikuttaja ellet ole todella tunnettu ja sinulla pitää olla vähintään 50 000 seuraajaa, jotta sinut luokitellaan somevaikuttajaksi. Tämä ei pidä paikkaansa, vaan somevaikuttaja voi olla myös henkilö, jolla on alle 1000 seuraajaa. Jos sinulla on sinun kohderyhmääsi/seuraajiisi vaikutusvaltaa, niin olet somevaikuttaja. Et siis tarvitse siihen suurta yleisöä.

Somealustoja on monia erilaisia missä pystyt vaikuttamaan, mutta suosituimpia ovat YouTube, Instagram ja Snapchat. On tullut myös yksi uusi somealusta, mille on kertynyt eniten latauksia appstoreissa, jos pelejä ei lasketa ja se on Tiktok. Tiktok on ottanut aivan jäätävän suosion nuorten keskuudessa (15–24 v). Tiktok toimii samanlaisena ponnahduslautana somevaikuttajaksi, mitä YouTube oli silloin kun se nousin bloggaajien suosioon. Tiktok suosii lyhyitä videoita, muutamasta sekunnista 3 minuuttiin. Tiktokissa on huomattavasti helpompi nousta viraaliksi, kuin esim. YouTubessa tai Instagramissa sen selittämättömän algoritmin vuoksi.

Minä somevaikuttajana?

Tykkään itse kuvailla videoita paljon omasta tekemisestäni, mutta en ikinä saa aikaiseksi julkaistua mitään. Tein tähän kuitenkin tämän vuoden alussa ison muutoksen ja aloin kuvaamaan ja julkaisemaan videoita rakkaasta harrastuksestani eli mistäpä muustakaan kuin laskettelusta. Tiktokkia seuranneen hetken löysin sieltä tilejä, jotka tekevät myös todella laskettelupainoista sisältöä hyvillä seuraaja määrillä ja vieläpä sellaista sisältöä mihin minäkin pystyisin. Joten miksi en minä tekisi myös niitä? Julkaisin yhden videon missä minä teen tempun hyppyristä ja en mitään muuta. Lopputulos tiputti leukani ja olin aivan hämilläni. Video keräsi päivässä n. 20k näyttökertaa ja 1300 tykkäystä. Vaikka tuo luku ei loppupeleissä ole suuri, mutta minulle se oli. Tästä päivästä lähtien olen tehnyt aktiivisesti Tiktokkia ja noin 3 kuukaudessa onnistuin löytämään kohderyhmäni ja kasaamaan heistä 1000 päisen seuraajaryhmän. Vaikka 1000 seuraajaa kuulostaisi pieneltä, niin se on oikeasti aika suuri, kun jokainen heistä on laskettelijoita tai laskettelusta kiinnostuneita. Tähän mennessä tämä reflektio sisältää 385 sanaa. Kuvittele näistä sanoista jokainen ihmiseksi.

On outoa tulla tunnistetuksi paikallisissa hiihtokeskuksissa, kun ikinä ei ole niin käynyt. Käytiin jätkä porukalla Rukalla keväällä ja jopa sielläkin asti laskettelijat ovat nähneet videoitani. Oli hauskaa kuunnella, kun takana oleva laskuporukka varmaan noin 13-15 vuotiaita kuiskutteli keskenään, että ”Hei toi on se tiktok tyyppi mä tiiän on…”.

Markkinointi?

En itse näe itseäni sellaisena ”yhden miehen mainostoimistona”, joka tekisi paljon yhteistyötä muiden firmojen kanssa. Tähän ei lasketa mukaan yrityksiä kenen päätoimiala liittyy urheiluun ja lasketteluun. Niiden kanssa tekisin enemmän, kuin mielelläni, mutta luulen, että niihin on vielä pitkä matka. Olen kuitenkin aloittanut jo matkani ja sitä ei ikinä tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessa. Edessä on kuitenkin vielä monia reissuja edessä, mistä kuvata materiaalia vaativimmillekin silmille.

You May Also Like…

Copywriting Strategies

Copywriting on yksinkertaisuudessaan markkinointi tai mainontatekstien kirjoittamista myyntiä tai asiakkaan...

Sanojen supervoima

Jakaisin tämä kirjan opit kolmeen osaan. Ensimmäinen osa on liittyy jokapäiväiseen juttelemiseen ja siihen miten...

The Culture Map

 Kävimme vähän aikaa sitten tiimivaihdossa Berliinissä ja nyt ihan vasta oli Berliinin travelling universityn vuoro...

0 kommenttia

Lähetä kommentti