Virtaa markkinointiviestintään p:n voimalla

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4p

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Uniikiksi ei synnytä, uniikiksi tullaan. Eiköhän tässä maailmassa kaikki ala olla jo keksitty, mikä on keksimisen arvoista. Ajan tällä tympeällä ajatuksella takaa sitä, että jokainen liiketoiminta on tavalla tai toisella kilpailemassa lukemattomien muiden samankaltaisten bisnesten rinnalla. Siinähän kaikki Santerit ovat hääräämässä samalla laatikolla ja taistelemassa samoista lappareista. Kaiken kukkuraksi, kaiken minkä osaat, joku osaa vielä miljoona kertaa paremmin. Unohtamatta sitä, että se joku on ollut näissä geimeissä mukana ennen ajanlaskun alkua. Älä ota tätä kuitenkaan negailuna, koska kaikilla on mahdollisuus kasvattaa brändistään sellainen lumihiutale, että hipstereitäkin hirvittää. Puretaanpa tätä vyyhtiä vähän markkinoinnin uudella neljällä p:llä. 

  1. People: Missä on mun fanit? 

Miten sitten suu pannaan, kun kaikki voivat tehdä ne samat jutut, mitä sinäkin teet? Miten brändistäni tulee ihan hullun kiva lumihiutale? Hirvittää! Sitten pitää mennä itseensä ja asettua brändinsä saappaisiin. Etsiä brändin innokkaimmat puolestapuhujat ja marssia sen joukon edellä tienäyttäjänä. Samalla levittäen seuraajille punaista mattoa. Asiakkaan tarpeisiin on siis vastattava kaikin keinoin ja tuotava esille oman yhteisön edun ajaminen. Yhteisöön kuulumisen tunne on perustavan laatuinen ilmiö ihmisapinoille. Yhteisö on tässä yhteydessä tietenkin asiakaskunta, joka auliisti avaa lompakkoaan myös jatkossa. Siinä vaiheessa, kun sitoutuminen brändiin alkaa olla asiakkaalle kunnian asia, saa joskus töppäilläkin. 

Uskolliset seuraajat pesevät aina puolivillaiset hyvän päivän nyökyttelijät. Alan tulla siihen tulokseen, että ihan reippaasti vaan kallistamaan takalistoa siihen suuntaan, missä omat ydinasiakkaat eivät ole. Aurinkoista naamaa tietenkin asiakkaita kohti. Aitous on kultaa ja omintakeisuutta arvotan omassa tekemisessäni korkealle. Minusta alkaa kuoriutua jonkun sortin markkinointi-weirdo, joka on niin vahva osa persoonaani, etten himmaile sitä edes menetettyjen kauppojen uhalla. Mikäli ei pärstäkerroin ja Piippolan vaarin sanavarasto miellytä, niin meillä tuskin suuresti synkkaa. Toki toivottavaahan sitä olisi rakentaa oman brändin ympärille niin vahva yhteisö, että referenssit asiakkailta käännyttäisivät epäilijöitä uuden ja ihmeellisen pariin. Tervetuloa vaan eriskummallisten markkineeraajien teekutsuille, we are all mad here. 

  1. Purpose: Ratkaistaan eksistentiaaliset kriisit 

Millä sitten luodaan sitoutuneita yhteisöjä? Olemassa olevalla yrityksellä on jo dataa kuka ostaa ja kuka ei, mutta mites sitten, jos ollaan vasta uran alussa? Älä missään nimessä ainakaan jauha paskaa tai ole tylsä. Tarkoitus oli saada brändi erottumaan yritysten ikävystyttävän harmaasta massasta. Mikä on kyllä todella usein hyvin harmaata kopiota edellisestä ja yksikään bisnes ei erotu millään tavalla edukseen. Tässä kohtaa mietitään niitä brändin rakennuksen kiekuroita ja pidetään huolta, ettei mistään ruutista tule ulos mitäänsanomatonta kakkaa. Oman asiantuntijabrändini rakentuu vielä, mutta palasia alkaa löytyä.  

Ai ettien että. Mikä sen mukavampaa, kun saa luotua jotain, joka saa kivikasvoisimmankin kyynelehtimään. Sanoma ottaa jalansijaa kuin itsestään, kun kaikki brändin parissa olevat on saatu aidosti intopiukeena asian ytimeen. Mietitään vaikka omaa toistaiseksi taskulämmintä esimerkkiäni sisällöntuotannon saralta. Ei tässä edelleenkään vallan nerolta tunnu, mutta eteenpäin on menty reippaasti. Omissa intresseissä on tuottaa sellaista materiaalia, että se todella herättää tunteita. Tarvittaessa jopa vähän raflaavalla tavalla. Lähdetään siis hakemaan jotain kohun kuohkeista materiaalia. Kunhan tavoiteltu reaktio herää oikeassa kohdassa ja reaktio pysäyttää hetkeksi. Mauton sopii kaikille, mutta reippaammalla kädellä maustettu materiaali saattaa säikäyttää heikkohermoisemman. Pakko uskoa siihen, että innostujien into on arvokkaampaa, kuin niiden, joita ei sama miellytä. 

  1. Platform: Luodaan leikkikenttä kaikelle kivalle mitä on saatu aikaan 

Nykypäivänä on pilvin pimein erilaisia alustoja, joissa vuorovaikuttaa luomansa heimon kanssa. Ainakin omalla kohdallani ajattelin ruveta häpeilemättä tuuttaamaan linkkarin täyteen aatteitani markkinoinnista ja varmaan vähän myös markkinoinnin vierestä. Tietenkin tällä omalla eriskummallisella tavallani. Minulla on ääni ja minulla on tyyli ja nyt se on saatava näkyville! Oli tosissaan kiinnostavaa lukea siitä, että ydinviestien syntymisen pitäisi syntyä kuin itsestään, kun sitä jälkikäteen tarkastelee. Se on varmasti ihan totta, koska parhaimmilta tuntuvat ajatukset ovat usein ne itsestään selvimmät. Tarinaa vaan jalkauttamaan kenties odottavalle yleisölle. 

  1. Passion: Markkinoinnin pitää himottaa ihan huolella 

Innolla ja rakkaudella lajiin saavutetaan ihmeitä. Into myös tarttuu ja se pitääkin saada tartutettua jokaiseen, joka markkinoinnin nokkelasti kuratoitujen viestien äärelle sattuu. Innon sytyttäminen monesti yhdistetään niihin jenkkileffoista tuttuihin bisnesmaakareihin, joilta ei kilikuvat lopu kesken ja puhevolyymi on voimakas, että tärykalvoihin sattuu. Minusta on kuitenkin hyvä muistaa, että meihin kaikkiin tallaajiin ei tepsi samanlainen lähestymistapa. Sitäkin suuremmalla syyllä meille kaikille markkineeraajille on varmasti paikka tässä markkinataloudessa. 

Pakko vähän jatkaa tästä skeptisyydestä kaikkiin motivaatiopuhujiin ja hypettäjiin. Kaikkihan ne tyypit tietävät, joiden puheenvuoroissa lentää sylki, ja epäilemättä muutkin eritteet, hurmoksesta sekaisin olevan yleisön päälle. En pääse siitä yli enkä ympäri, että edellä mainittu touhu jostain syystä nostattaa vatsahappoa kirvelemään kitalakeen. Itse en koe sitä kukkona tunkiolla toimintaa millään tapaa sellaiseksi, että viitsisin edes yrittää apinoida sitä. Vaikka se tuntuu joku normi olevankin. 

Minusta ei ole oleellista muovautua väkisin joksikin myyntimutantiksi, joka sekoilee fläppiseikkailuineen kokoushuoneissa. Kai sellaisestakin touhusta joku tykkää, mutta minusta se on teennäistä ja tungettelevaa mylvintää, johon en ainakaan itse halua itseäni brändätä. Yhteenkuuluvuuden luominen olkoon minun oljenkorteni. Se voikin sitten olla ihan itse tekijänsä näköistä heimon rakentamista. Voi sitä innostaa asiakkaita muillakin tavoilla, kuin äärimäisen huonosti suomalaiseen kulttuuriin istuvilla motivaatiopuheilla. Tässä kohtaa väittäisin jonkun innostuvan jännän optimistisesta realismista ja myhäilyhuumorista, jota jaksan viljellä. 

Tunteista puheen ollen, nyt on pakko mainita, että paljolti tässäkin palataan siihen kuuluisaan tunteisiin vaikuttamiseen. Tämän aiheen äärellä olen tässä jo tovin temmeltänyt ja täytyy sanoa, että tämä tontti täytyy hinnalla millä hyvänsä valloittaa. Tai en mene varmaan niin pitkälle, että syyttäisin alan eksperttejä äärioikeistolaisiksi, että pysytään ihan hyvän maun rajoissa. Ympyrä sulkeutuu tosiaan jo hyvää kyytiä tunteiden ympärille, kun puhutaan markkinointiviestinnästä. Se on tullut todettua. Se, joka osaa onkia ihmisistä oikeat reaktiot oikeaan aikaan, saa aikaan jotain mikä jättää muistijälkiä pitkäksi aikaa. Siinä on minulle mission tynkää, josta alkaa jumppaamaan. Vision voi sitten kiteyttää slogan muotoon seuraava tokaisu: Sisällöntuotantoa niin, että tuntuu (peräsuolessa asti). Hehe myhäilynauru. 

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti