VIHA RAKKAUS MAKIA

Kirjoittaja: Akseli Pasanen

18 lokakuun, 2023

Lähdeteos: Viha rakkaus makia - Katumuodin messiaat

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jani Niipola

Teoriapisteet: 2

Muoti kiinnostaa mua. Otin lukuun tämän kirjan koska halusin kevyempää luettavaa ja oppia 20vuotiaan Makian matkasta yhdeksi suomen suurimmista vaatebrändeistä. Vaikka Makia on ollut itselle tuttu brändi jo pitkään ja heidän tekemisiään on tullut seurattua monta vuotta, oli kirjassa paljon mielenkiintoisia vaiheita, joita ei mediassa ole tullut vastaan.

IHMISET

Kirjasta käy selvästi ilmi ihmisten merkitys yrityksen matkan jokaisessa käänteessä. Alussa perustajat olivat samasta piiristä tuttuja kavereita, saman tyylistä porukkaa siis. Tiimiakatemialla, kun tyypit ympärillä on täysin erilaisia, välillä toivoisi enemmän niitä samanlaisia hahmoja itsensä kanssa ympärilleen. Makian alkuvaiheella ihmisten samanhenkisyys kuitenkin toi myös niitä pulmia ja riitoja, joten ehkä onkin hyvä vain, että täällä meillä ollaan erilaisia… Saman piirin ihmisten kanssa toimiminen aiheutti Makialla ongelmia sen kanssa, että fokus meni vääriin asioihin liiketoiminnan kehityksen kannalta, pidettiin hauskaa ja hölmöiltiin porukalla, mikä johti yritykselle huonoihin lopputulemiin.

Makialla kuitenkin ymmärrettiin lopulta ihmisten erilaisuus vahvuutena ja sitä pystyttiinkin kääntämään kilpailueduksi. Kokeilujen kautta tiimin roolitusta saatiin muutettua siten, että yritystoiminta sai siitä virtaa. Palkattiin oikeanlaisia tyyppejä heille sopiviin tehtäviin.

Makian ystävät, joista kirjassa puhutaan paljon, muodostavat Makian verkoston. Vaikka Makian verkoston rakentaminen ei perustamisen jälkeen pitkään aikaan ollutkaan mitenkään suunnitelmallista, olivat he jotenkin onnistuneet ymmärtämään verkoston tarjoamat mahdollisuudet ja niiden tuoman hyödyn. Makian ystävät ovat pelastaneet pulasta monta kertaa, kun rahat on loppu ja ongelmat tulvii syliin. Tällä viikolla asiakastapaamisella asiakas kertoi minulle, että hänellä on 5000puhelinnumeroa tallennettuna. Siinä on sitä samaa verkoston tynkää, kuin Makialla, keneltä pyytää jeesiä pahan paikan tullen…

Myöhemmässä vaiheessa Makian ystävien merkitys on vielä korostunut. Vuosien varrella tavattujen ystävien kanssa on päädytty tekemään monenlaisia yhteistöitä, joista molemmat osapuolet ovat sitten hyötyneet. Verkoston voima on tässä kirjassa koko ajan läsnä.

BRÄNDI

Kuten kirjan nimi jo kertoo, monella on mielipide Makiasta. Itse en kuitenkaan vihaa tai rakasta. Makia on ryvettynyt monesti mediassa mokailujensa kanssa. Mokan jälkeen on jouduttu sitten nostamaan kättä pystyyn virheen merkiksi ja selittelemään medialle mitä tuli tehtyä. Nämä mokat ovat saaneet paljon mediatilaa ja kommentointia, johon Makialla ei oltu osattu varautua. Suuri huomio virheissä johtuu siitä, että Makialla ei oltu ymmärretty kuinka suuria he suomessa yleisölle ovatkaan. Vaikka yrityksen toiminta ei ole ollut oikeasti suurta, on sen maine kiirinyt ikään kuin brändin edelle. Oli aikoja kun Makia meni myrskystä myrskyyn ja yritti vain selvitä hengissä. Fokus oli kadonnut ja ei enää tiedetty mitä ollaan ja miltä halutaan näyttää. Oli kokeiltu kaikkea, kuten Zimbabwen maajoukkueen sponsorointia talviolympialaisissa vuonna 2014… Samana vuonna 2.4miljoonaa liikevaihtoa ja tappiota 1.4miljoonaa…

2015 alkoi sekoilevan Makian uudelleen brändäys. Panostettiin ammattimaisempaan yritystoiminnan kehitykseen. Tehtiin tutkimusta mikä myy ja mikä ei.  Etsittiin takaisen se mitä halutaan olla. Palattiin takaisin juurille ja ymmärrettiin, miten tärkeää brändin on olla kotoisin jostain, eikä kaikkialta. Kotipaikka sidonnaisuus antaa brändille juuret. Pitkäjänteinen ajattelu arvojen pohjalta on muutos, joka Makian olisi pitänyt tajuta tehdä aiemmin.

Yksi uusi näkökulma brändistä aukesi minulle Makian jälleenmyyjien kautta. Olin ajatellut, että jälleenmyyjille ja tuotteen loppukäyttäjälle brändi näyttää samalta. Mutta näinhän se ei aivan ollutkaan. Makian brändin vahvuuksia nimittäin jälleenmyyjien näkökulmasta ovat luotettavuus, nopeat toimitusketjut, muu logistiikka ja toimitusvarmuus. Näiden avulla Makia varmistaa, että heidän tuotteensa ovat jatkuvasti saatavilla ja heidän tuotteensa ovat ensimmäisenä myynnissä, kun esimerkiksi sesonki vaihtuu toiseen.

Suomalainen luotettavuus on meille ehkä itsestään selvyys, mutta maailmalla se on iso kilpailuetu.

Tykkäsin kirjasta.

You May Also Like…

Suojattu: Analysoi ja voita

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Suojattu: Läsnäolon voima

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti