Verkostojen johtaminen – Opi ja etene yhdessä

Kirjoittaja: Jenni Mustapirtti

23 helmikuun, 2023

Lähdeteos: Verkostojen johtaminen – Opi ja etene yhdessä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Timo Järvensivu

Teoriapisteet: 3

Johdanto

Miksi verkosto on tärkeä? Tiimiakatemia on 30 vuotta vanha verkosto, joka on alkanut rakoilemaan. Mutta miksi sen tiivis yhteistyö on niin tärkeää? Mikä on hyöty nykyisten opiskelijoiden ja alumnien keskinäisestä kommunikaatiosta? Verkoston tarkoitus on yhteistyössä. Kun verkosto toimii, se tuo sen osapuolille tietoa, oppeja ja toimintatapoja. Samalla se voi jopa kehittää jotain aivan uutta. Verkostomme on kuitenkin menettänyt arvoaan ja hyödyllisyyttään. Kun verkostoa johdetaan ja ylläpidetään aktiivisesti, se alkaa tuottaa lisäarvoa osapuolilleen. Mutta miten verkostoa voi johtaa ja ylläpitää, kun verkosto kasvaa todella suureksi? Tässä reflektiossa etsin vastausta tähän kysymykseen kirjasta opitun ja oivallusten avulla.

Mukavia lukuhetkiä!

Mistä verkoston kyvykkyys koostuu?

Verkosto on tärkeä organisaation menestykselle, tässä tapauksessa Tiimiakatemian yhteisölle. Siihen tarvitaan yhteistyötä, johtamista, jatkuvaa oppimista ja huomioitava erilaisia näkökulmia. Näkökulmia on monia, sillä yhteisöömme kuuluu monesta ikäluokasta ja kaupungista lähtöisin olevia ihmisiä. Akatemian kulttuurilliset erot ovat myös suuria.

Valtti on maltti, myös tässä tapauksessa, sillä yhteisö pystyy omaksumaan vain rajallisen määrän informaatiota ja muutosta kerrallaan. Verkoston rakentaminen on hidasta, koska viestintä niiden välillä on tällä hetkellä hankalaa. Ihmisiä tavoitetaan vain pieni osa, joten ydinviestin täytyy olla selkeä, koska se muuttuu nopeasti kuin rikkinäisessä puhelimessa.

Verkoston muoto täytyy myös tunnistaa ja pilkkoa, jotta se on kaikille hyödyllistä. Ei siis voi tunkea 1000 ihmistä samaan ryhmäkeskusteluun ja olettaa, että kaikki saavat siitä jotain hyödyllistä irti. Yhteisömme koostuu uusista ja vanhoista tiimeistä. Verkostot tiimien välillä ja ulkopuolella ovat suuret. Jotta voimme puhua ekosysteemistä, tarvitaan laajempaa kokonaisuutta. Tähän tarvitsemme yhdistäviä tekijöitä, jotta verkostot liittyisivät toisiinsa. Nuoremmat tiimiyrittäjät, jotka ovat valmistuneet viisi vuotta sitten, ja alumni, jotka ovat valmistuneet kymmenen vuotta sitten, voisivat hyötyä toistensa verkostoista. Kuilu kasvaa, mitä kauemmas aktiivisesta toiminnasta mennään.

Tunteminen, luottamus ja sitoutuminen ovat verkoston ydintekijöitä. Toiminta verkostossa on omaehtoista, joten yhteistyötä ei voi määrätä. Jokainen osapuoli valitsee verkostossa omat tavoitteensa, toimintatapansa ja prioriteettinsa. Osapuolien osallistumista ja tapaa osallistua ei siis voi kontrolloida. Verkostossa on kuitenkin yhdistäviä tekijöitä ja vuorovaikutusta. Osallistujaan voidaan vaikuttaa ja sitouttaa, kun verkosto perustuu siihen, että verkostolle antaminen ja saaminen on hyödyllistä.

Kaikki lähtee luottamuksesta, jotta yhteistyö voi syntyä. Luottamus sitoo yhteisöä yhteistyöhön ja saa yhteisön jatkamaan toimintaansa. Aluksi täytyy saada luottamus siihen, että osapuoli saa hyötyä verkostosta. Tämän jälkeen osapuolien välille täytyy syntyä luottamus, jotta tieto voi liikkua verkoston välillä, mikä vahvistaa verkoston hyödyn tunnetta.

Mutta miten rakentaa luottamus?

Jos osapuolet eivät tunne toisiaan, todennäköisesti heidän välillään ei ole mitään sidettä tai luottamusta. Joten tutustumisella on suuri vaikutus verkostoon. Se luo turvaa ja helpottaa viestintää, kun ihmiset ovat tavanneet toisensa. Yhteinen historia vahvistaa tuntemusta. Se, että kaikki yhteisömme jäsenet ovat käyneet saman koulun, tuo aluksi tuttavuuden tunteen ja puheenaiheen. Mutta ensin täytyy saattaa nämä yhteen, jotta heidän välillään voi avautua yhteys.

Kun tutustuminen on tapahtunut, alkaa syntymään luottamusta. Luottamus syntyy hitaasti, joten siihen tarvitaan toistoja. Luottamuksen menettää myös nopeasti. Jos tapahtumamme ei vastaa odotuksia, menetämme verkostosta osapuolia, mikä vie meidät taas alkupisteelle, eli luo uuden alun tutustumiselle. Tämän vuoksi ensimmäisellä tapahtumalla on suuri merkitys, sillä se vaikuttaa suoraan siihen, tulevatko verkoston jäsenet uudelleen ja tuleeko tapahtumaan lisää verkoston osapuolia. Kun luottamus on rakennettu, se mahdollistaa yhteistoiminnan, tehokkaan tiedonvaihdon ja sitoutumisen yhteisöön. Mutta tärkeimpänä on luottaa itse ensin, jotta luottamusta voidaan rakentaa.

Sitoutuminen ja sitouttaminen toimintaan on haastavin osa-alue. Aluksi täytyy saada yhteisö sitoutumaan verkostoon ja tämän jälkeen sitoutumaan toiminnan jatkuvuuteen. Kirjan mukaan toimijan täytyy olla ensin itse halukas tekemään lupauksia, joka johtaa toimijan osaamiseen ja kykyyn pitää kiinni lupauksesta. Tähän liittyy myös toimijasta riippumattomia tekijöitä, jotka mahdollistavat ja estävät lupauksesta kiinni pitämisen. Viimeisenä on lupauksista kiinni pitäminen. Lupaus on tehokkain, kun se on toiminnan kannalta hyödyllinen ja merkityksellinen, ja kun se vastaa tarvittavaa osaamista ja kyvykkyyttä. Tapahtumamme lupaus on luoda yhteisön näköinen verkostoitumisalusta yhteisömme omalle verkostolle ja ylläpitää tätä toimintaa. Toimintaa ei siis voi lakkauttaa ensimmäisen tapahtuman jälkeen, vaan sen täytyy jatkua ja kasvaa, jotta lupauksesta pidetään kiinni. Tapahtuman nousuaika on noin kaksi vuotta, ennen kuin se saavuttaa potentiaalisen koon. Meidän täytyy siis lupauksen lisäksi tukea yhteisöämme tulemaan tapahtumaan, jotta verkostoitumisalusta toimii ja alkaa tuottamaan hyötyä sen osapuolille.

Tiivistettynä, toimiva verkosto on toimijoiden välillä oleva rakenne, jossa on luottamukseen perustuvia suhteita. Toiminta lähtee tuntemuksesta, joka synnyttää luottamusta ja sitoutumista. Toimiva verkosto perustuu luottamukseen ja mahdollistaa nopean ja tehokkaan tiedon ja ajatusten liikkumisen. Kun verkosto toimii, se hyödyttää sen osapuolia tarjoamalla tietoa, oppia ja toimintatapoja.

Miten johtaa verkostoa ja tuoda se yhteen?

Verkoston johtaminen meidän tapauksessamme tarkoittaa yhteisön toiminnan ja päätöksenteon auttamista. Johtajuutta tarvitaan siksi, koska mikään ei muuten tapahdu, jos kukaan ei tee aloitetta. Verkoston johtajuudessa jonkun täytyy aloittaa ja sitoutua ensimmäisenä ja saada muut sitoutumaan mukana. Verkoston johtaminen tapahtuu vaiheittain, joita käytämme Time Traveler -projektissa.

  1. Verkoston kokoaminen Luomme verkostolle alustan, jonka tavoitteena on saada yhteisömme jäsenet tuntemaan toisensa.
  2. Tavoitteiden ja toimintatapojen sopiminen Markkinoimme tapahtumaa tavoite edellä. Luomme akatemioiden verkoston. Tällöin tapahtumaan osallistujat sitoutuvat samaan tavoitteeseen osallistumalla tapahtumaan, eli verkoston luomiseen.
  3. Yhdessä eteneminen Tavoitteena on jatkaa yhteisön verkoston ylläpitoa erilaisten alustojen kautta läpi vuoden. Tavoitteenamme on saada enemmän osallistujia seuraavana vuonna, pitäen samalla edellisen tapahtuman osallistujat mukana.
  4. Vaikutuksen arvioiminen ja levittäminen Pyrimme tapahtumalla luomaan osallistujille mieleenpainuvuutta ja ainakin viisi uutta asiaa, joita he vievät tapahtumasta mukanaan. Ne voivat olla ihmisiä, kokemuksia, projekti-ideoita tai muita oivalluksia, jotka liittyvät omaan arkeen. Hyvä kokemus leviää yhtä nopeasti kuin huono kokemus, ja tämän vuoksi tähtäämme täyteen 10 tapahtumaan, jotta hyvä sana leviää verkostoissa sisällä.

Mikä on Time Travelerin tarkoitus?

Pyrimme myös kehittymään yhteisön mukana. Haluamme verkoston vahvistuessa jatkaa jatkuvaa yhteistä keskustelua siitä, mitä, miksi ja milloin teemme. Palaute, kommunikointi ja viestintä kehittävät tapahtumaa ja verkostoa aina eteenpäin ja palvelevat tätä myötä aina paremmin verkoston tarpeita. Tätä kautta voimme muokata tapahtumaa aina vain parempaan suuntaan, ja yhteisö oppii uusia tapoja toimia. Tulevaisuudessa Time Traveler toimii viestintä-, tapahtuma- ja yhteisöalustana, jossa toiminta on aktiivista ja hyödyllistä. Tavoitteenamme on kasvaa maailmanlaajuiseksi, sillä akatemioita on ympäri maailmaa, ja yhteisömme avulla voimme kasvattaa verkostomme hyötyjä entisestään.

Verkoston johtaminen vaatii siis systemaattista lähestymistapaa, oppimista ja kehittymistä verkoston mukana sekä erilaisten näkökulmien jatkuvaa huomioimista, jotta se palvelee kaikkia verkoston osapuolia. Olemme tällä hetkellä rakentaneet verkostoanalyysin, jonka avulla olemme kartoittaneet verkoston vahvuuksia, heikkouksia ja toimintatapoja. Tapahtumassa teemme verkostoarvioinnin, jossa arvioimme verkoston toimintaa ja kehityskohteita. Tämän avulla voimme jatkaa tavoitteiden ja toimintasuunnitelman kehittämistä jatkuvan kehityksen periaatetta noudattaen. Tapahtuman tavoitteena on kehittää verkostoa, parantaa viestintää ja jatkaa jatkuvaa oppimista.

Time Travelerin tarkoituksena on rakentaa tulevaisuuden yritysverkosto, joka toteuttaa sloganimme ”Who made the history and builds the future”.

Time traveler tiimi

You May Also Like…

Suojattu: Analysoi ja voita

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti