Näin aivot oppivat

Kirjoittaja: Janne Mustakallio

23 helmikuun, 2023

Lähdeteos: Näin aivot oppivat

Lähdeteoksen kirjoittaja: Minna Huotilainen

Teoriapisteet: 2

Minna Huotilaisen kirjoittama ”Näin aivot oppivat” on mielenkiintoinen ja tärkeä teos, joka käsittelee ihmisen aivojen oppimiskykyä ja sen kehittämistä eri elämänvaiheissa. Kirja on kirjoitettu selkeästi ja ymmärrettävästi, joten se sopii hyvin kaikille, jotka haluavat oppia lisää ihmisen aivojen toiminnasta.

Huotilaisen kirja käsittelee monia mielenkiintoisia aiheita, kuten aivojen kehitystä, oppimista eri ikävaiheissa ja aivojen muovautuvuutta. Kirja tarjoaa myös vinkkejä siitä, miten voimme kehittää omaa oppimiskykyämme ja aivotoimintaamme.

Kirjan ensimmäisessä osassa Huotilainen käsittelee aivojen kehitystä lapsuudessa ja nuoruudessa. Hän selittää, miten aivot kehittyvät ja muovautuvat jo varhaislapsuudessa ja miten ympäristötekijät vaikuttavat aivojen kehitykseen. Huotilaisen mukaan lapset tarvitsevat monipuolista stimulaatiota ja kokemuksia oppiakseen uusia taitoja ja kehittääkseen aivojaan.

Kirjan toisessa osassa Huotilainen käsittelee aivojen oppimiskykyä aikuisiässä. Hän kertoo, että aivojen muovautuvuus jatkuu läpi elämän ja että aivot voivat oppia uusia taitoja ja kehittyä vielä vanhemmallakin iällä. Huotilainen tarjoaa myös vinkkejä siitä, miten voimme kehittää omaa oppimiskykyämme ja aivotoimintaamme. Hän kehottaa meitä esimerkiksi haastamaan itseämme uusilla tehtävillä ja harrastuksilla, jotka vaativat aivoilta uudenlaista toimintaa.

Muisti

Kirjassa käsitellään myös muistia ja sen toimintaa aivoissa. Muisti on keskeinen osa oppimista, sillä ilman muistia opitut asiat eivät pysy mielessämme. Muistia jaetaan yleisesti kolmeen eri tyyppiin: aistimuistiin, lyhytaikaiseen muistiin ja pitkäaikaiseen muistiin.

Aistimuisti on lyhytkestoinen muistimuoto, joka tallentaa aistien kautta tulevaa tietoa vain hetkeksi. Aistimuisti ei kuitenkaan ole tietoinen muistimuoto, joten sieltä tallentunut tieto häviää nopeasti, ellei se siirry lyhytaikaiseen muistiin.

Lyhytaikainen muisti on seuraava muistivaihe, jossa tiedot tallentuvat muistiin hetkellisesti. Lyhytaikaisen muistin kapasiteetti on rajallinen, joten tietoa ei voi säilyttää siellä loputtomiin. Jos tiedot halutaan säilyttää pitkäaikaisessa muistissa, ne täytyy toistaa tai käsitellä niin, että ne jäävät mieleen pysyvästi.

Pitkäaikainen muisti on viimeinen muistivaihe, jossa tieto tallentuu pysyvästi muistiin. Tämä muistivaihe on jaettu kahteen eri tyyppiin: deklaratiiviseen muistiin ja proseduraaliseen muistiin. Deklaratiivinen muisti sisältää sanallista ja semanttista tietoa, kuten sanat, nimet ja faktat. Proseduraalinen muisti taas on sidoksissa taitoihin, kuten pyörällä ajamiseen tai kitaransoittoon.

Kirjassa käsitellään myös muistin toimintaa ja harjoittelua. Huotilainen kertoo, että toistamalla tietoa, aktivoimme aivoissamme samat alueet yhä uudelleen ja vahvistamme niiden välisiä yhteyksiä. Näin tiedot tallentuvat pitkäaikaiseen muistiin, mikäli ne ovat tarpeeksi merkityksellisiä ja kiinnostavia meille.

Omaa muistia voi laajentaa muistiinpanoilla, kalenterilla ja kirjoittamalla ylös asioita. Muistamiseen on myös monia eri tekniikoita, kuten toistaminen, sanalistat, kuvien käyttö, assosiaatio, tarinat ja muilta palautteen saaminen.

Uni

Totta puhuen, uni on yksi tärkeimmistä tekijöistä aivojen toiminnalle ja terveydelle. Kirjassa korostetaan nukkumisen merkitystä aivojen oppimiselle ja muistamiselle.

Aivot käyttävät unta hyödyksi palautuakseen ja uudelleen järjestäytyäkseen päivän aikana tapahtuneiden kokemusten perusteella. Unen aikana aivot käsittelevät ja vahvistavat päivän aikana opittuja asioita, joten unen laatu ja määrä ovat erittäin tärkeitä aivojen terveydelle.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että unen puute voi heikentää aivotoimintaa monella tavalla. Yksi merkittävä vaikutus on kyvyttömyys oppia ja muistaa uusia asioita. Unen puute voi myös vaikuttaa negatiivisesti huomion keskittymiskykyyn, kognitiiviseen suorituskykyyn, ongelmanratkaisuun ja päätöksentekoon.

Lisäksi unen puute voi vaikuttaa aivojen toimintaan monella muullakin tavalla. Se voi heikentää aivojen plastisuutta, joka tarkoittaa aivojen kykyä sopeutua uusiin tilanteisiin ja oppia uusia asioita. Lisäksi unen puute voi heikentää aivojen kykyä hallita tunteita ja säätelemään stressiä, mikä voi johtaa mielialan laskuun ja ahdistukseen.

Huotilaisen kirja korostaa siis nukkumisen tärkeyttä aivojen toiminnalle ja terveydelle. Unen aikana aivot käsittelevät ja vahvistavat päivän aikana opittuja asioita, ja unen puute voi heikentää aivotoimintaa monella tavalla. On siis tärkeää huolehtia riittävästä ja laadukkaasta unesta, jotta aivot voivat toimia parhaalla mahdollisella tavalla.

Tutkimusten mukaan aivojen oppimisprosessi on monimutkainen, ja se vaatii muun muassa hermosolujen välisiä yhteyksiä vahvistavia prosesseja. Nukkuminen on yksi tärkeä tekijä tässä prosessissa, sillä unen aikana aivot käsittelevät päivän aikana saamaansa tietoa ja vahvistavat niitä yhteyksiä, jotka ovat olleet aktiivisimmillaan. Tämä tapahtuu erityisesti hitaan aaltounen aikana, joka on unen syvin vaihe.

On myös mielenkiintoista huomata, että nukkuminen voi edistää luovuutta ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymistä. Tämä johtuu siitä, että unen aikana aivot voivat löytää uusia tapoja yhdistää erilaisia tietoja ja kokemuksia. Unen aikana aivot pystyvät myös käsittelemään ja poistamaan turhia tai haitallisia muistoja, jolloin tilaa vapautuu uusien asioiden oppimiselle.

Oman kokemukseni mukaan nukkuminen vaikuttaa merkittävästi oppimiskykyyn. Jos nukun huonosti, en pysty keskittymään. Sen sijaan, kun nukun tarpeeksi ja laadukkaasti, olen paljon vastaanottavaisempi uusille asioille ja pystyn käyttämään aivot resurssejani tehokkaammin.

Kaiken kaikkiaan on selvää, että unella ja oppimisella on kiinteä yhteys, ja huolellinen unenhuolto voi auttaa aivoja oppimaan uusia asioita ja kehittymään monilla eri osa-alueilla. Tämän vuoksi on tärkeää antaa aivoille riittävästi lepoa ja unta, jotta ne voivat käsitellä päivän aikana saamaansa tietoa tehokkaasti ja kehittyä parhaalla mahdollisella tavalla.

Oppiminen

Oppiminen on ihmisen elämän mittainen prosessi, joka alkaa syntymästä ja jatkuu aina kuolemaan saakka. Oppiminen on tärkeää ihmisen kehityksen ja kasvun kannalta, ja se vaikuttaa merkittävästi ihmisen elämään. Oppiminen voi tapahtua monella eri tavalla, ja jokainen ihminen oppii omalla tavallaan.

Oppiminen tapahtuu aivojen kautta, ja siksi aivojen toiminta on avainasemassa oppimisessa. Aivot ovat koko ajan aktiivisessa tilassa ja valmiina vastaanottamaan uutta tietoa. Kun uutta tietoa vastaanotetaan, aivojen hermosolut aktivoituvat, ja uusia hermoyhteyksiä syntyy. Näiden hermoyhteyksien vahvistuminen ja lisääntyminen johtaa oppimiseen.

Oppiminen ei kuitenkaan tapahdu pelkästään uutta tietoa vastaanottaessa, vaan oppiminen on myös aktiivinen prosessi, jossa ihminen itse osallistuu tietojen käsittelyyn ja yhdistämiseen. Oppimisprosessiin kuuluu myös virheiden tekeminen ja niistä oppiminen. Virheet ja niiden korjaaminen auttavat aivoja ymmärtämään paremmin uutta tietoa ja vahvistamaan jo olemassa olevia hermoyhteyksiä.

Oman kokemukseni mukaan oppiminen on parhaimmillaan silloin, kun siinä on tietynlainen haaste ja kun siitä saa onnistumisen tunteen. Vaikka oppiminen voi olla välillä haastavaa ja vaatia paljon työtä, onnistuminen ja uuden taidon tai tiedon omaksuminen tuottaa suurta iloa ja motivaatiota jatkaa oppimista.

Oppiminen on tärkeä osa elämää, ja sen merkitys vain kasvaa yhteiskunnan muuttuessa ja kehittyessä. Jatkuva oppiminen ja oman osaamisen kehittäminen onkin nykyään entistä tärkeämpää, jotta pysyy mukana muutoksissa ja pysyy kilpailukykyisenä työmarkkinoilla.

Kaiken kaikkiaan oppiminen on jatkuvaa kehittymistä, joka vaatii aivoilta aktiivista osallistumista ja jatkuvaa uuden oppimista. Oppimisprosessiin kuuluu myös virheiden tekeminen ja niistä oppiminen, mikä auttaa aivoja ymmärtämään paremmin uutta tietoa ja vahvistamaan jo olemassa olevia hermoyhteyksiä. Oppiminen onkin tärkeä osa ihmisen elämää ja kehitystä, joka auttaa pysymään mukana yhteiskunnan muutoksissa.

Huotilaisen kirja tarjoaa paljon tietoa ja ideoita siitä, miten voimme kehittää omaa oppimiskykyämme ja aivotoimintaamme. Kirja on erinomainen lukukokemus kaikille, jotka haluavat oppia lisää ihmisen aivojen toiminnasta ja kehittää omaa oppimiskykyään. Huotilaisen kirja on myös hyvä muistutus siitä, että aivojen muovautuvuus jatkuu läpi elämän, ja että voimme kehittää aivotoimintaamme aktiivisesti eri keinoin.

You May Also Like…

Suojattu: Sissimarkkinointi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

NEVER split the difference

Oletko kyllästänyt neuvottelemaan tuntipalkoista ja lyhytaikaisista yhteistöistä Tiimiakatemialla? Jääkö sinuakin...

START WITH WHY

Kirja ei ollut omassa lukusuunnitelmassani alun perin, mutta jälleen kerran täytyi mukautua tilanteeseen ja muutettava...

0 kommenttia

Lähetä kommentti