Vakuuta sanoilla

Kirjoittaja: Linda Isosomppi

13 maaliskuun, 2024

Lähdeteos: Puhevalta

Lähdeteoksen kirjoittaja: Juhana Torkki

Teoriapisteet: 3

Olet varmasti tavannut ihmisen, joka on jättänyt sinuun lähtemättömän vaikutuksen tavallaan puhua ja olla. Minä ainakin olen. Tapasin Sointu Borgin Jamkin tapahtumassa, jossa pääsimme kuuntelemaan hänen esitystään. Olen harvoin herkistynyt, vakuuttunut ja inspiroitunut saman puhe esityksen aikana, mutta tämä esitys oli toisenlainen. Tämä myös inspiroi minua keskittymään entistäkin enemmän siihen, miten sanoitan tai tuon itseäni vakuuttavasti esille.  

Mikä puheessa minut oikein vakuutti? 

Koen, että kokonaisuus oli todella toimiva. Tapa, millä hän esiintyi oli selkeästi hänen aito tapansa olla lavalla. Hän toi persoonansa esille ja oli sinut sen kanssa, että häntä jännitti. Hän osallisti yleisöä ja toi mös meidän kysymykset/kokemukset osaksi puhettaan. Sointu toi myös osaksi esitystään huumorin, mikä kulki mukana koko esityksen ajan. Ehkä suurin ja tärkein huomio oli, että uskoin jokaisen sanan, mitä hän sanoi.  

Olen ymmärtänyt etenkin viimeisen vuoden aikana, miten tärkeää on osata sanoittaa itseään sekä osaamistaan. Tämä on tullut esille niin myynnissä kuin ihmissuhteissa. Olen panostanut (niin väärältä kuin tämä kuulostaakin) itseni myymiseen. Tällä tarkoitan LYS studiosin palveluiden myyntiä potentiaalisille asiakkaille, sekä itseni ja osaamiseni esittelyä unelmieni työpaikalle. Markkinoinnin ala on niin järjettömän kilpailtu, että itsensä ja osaamisensa sanoittaminen on entistäkin tärkeämpää. Ei ne kaikki saavutukset vaan se, miten niistä puhut.

Yksi isoin unelmani on ollut, että pääsisin toimimaan puhujana markkinoinnin ja muodin maailmassa. Olisi ihanaa olla itsevarma ja ammattitaitoinen esiintyjä – sellainen, joka tekee lähtemättömän vaikutuksen kuuntelijoihinsa jo ensimmäisistä sekunteista lähtien.

Juhana Torkin puhevalta oli kuin olikin täydellinen tapa saada työkaluja puhujana ja esiintyjänä kehittymiseen. Vaikka kirja itsessään ei sisällä mitään maailmaa mullistavaa tietoa, koen sen olevan jokaiselle Tiimiakatemian opiskelijalle oiva tapa tutkia omaa esiintymistään – oli kyse sitten myyntitilanteesta, akatemian yhteisöllisestä tapahtumasta tai perinteisen puheen pitämisestä.  

Mutta aika jättää alkulätinät sikseen ja hypätä kirjan sivujen ja oppien maailmaan. Päätin syventyä reflektiossani siihen, mikä todella luo hyvän puheen ja esityksen. Mitkä ovat niitä teijöitä, joilla saadaan yleisö koukutettua ja katseet vangittua – niistä ensimmäisistä sekunteista lähtien.  

Step 0. Syvenny ja harjoittele 

Kuten monessa muussakin asiassa harjoittelu ja esivalmistelu on esiintymisessä ensisijaisen tärkeää.  Se, että tiedät mistä aiot puhua ja miten luo suuren osan puheesi kokonaisuudesta. Miten tämän voisin viedä käytäntöön on se, että esimerkiksi LYS studiosin myyntitilanteihin valmistautuessa, loisin entistäkin vahvemman ja paremman pohjan tutkimalla yritystä tarkemmin. Kenelle myyn, mitä myyn ja miksi myyn. Tämä pätee myös haastatteluihin. Nyt näin jälkikäteen, kun unelmieni työpaikka klousaantui, uskallan sanoa, että pohjatyö oli varmasti yksi tekijä, miksi onnistuin intensiivisessä ja haastavassa rekryprosessissa. Panostin siihen, että tiedän miten sanoitan itseäni ja osaamistani. Mietin etukäteen, millaista hyötyä he saavat siitä, että olen osa heidän yritystään. Uskoin myös kaiken tämän itse, mikä toi vaadittua itsevarmuutta.

Step 1. Koukuta 

Aloita siis puheesi jollain koukuttavalla, hyvällä hookilla joka pitää kuuntelijasi kiinnostuneena sinusta.  Tämä on kuin ensikohtaaminen jonkun uuden ihmisen kanssa. Ensimmäiset sekuntit luovat mielikuvan sinusta. Kun mietin itseäni myyntitapaamisissa tai asiakastapaamisissa pyrin aina tekemään vastapuolelle mahdollisimman rennon olon. Tämän luon hymyllä, iloisella tervehdyksellä, lentävällä lauseella, sekä silmiin katsomisella. Pyrin myös peilaamaan vastapuolta niin, että onnistun esimerkiksi muokkaamaan energiaani hänen tasolleen – säilyttämällä kuitenkin persoonani ja pysymällä omana itsenäni!

Step 2. Argumentoi ja perustele 

Miten oikein voi argumentoida vakuuttavasti? Kerro faktoja, perustele, vetoa tunteisiin ja luo tarina.

Valmistaudu argumentoimaan sekä antamaan vastauksia! Pyri perustelemaan puheessasi esitetyt faktat niin, että kumoat näillä myös potentiaaliset vastaväitteet. Nämä tulee ottaa esiin myös asiakastapaamisissa. Olen meinaan löytänyt itseni tilanteesta, jossa vastapuoli on 100% varmasti tiennyt kertomastani asiasta huomattavasti enemmän kuin minä, mutta silti onnistunut sanoillani ja läsnäolollani vakuuttamaan hänet. On tärkeää muistaa kuitenkin, että jos et tiedä jotain, se tulee myöntää. Tätä kautta saat myös henkilökohtaisemman sekä inhimillisemmän tunnesiteen rakennettua sinun ja kuulijan välille.

Step 3. Kerro tarinaa 

Kuten jo edellisessä kohdassa mainitsin, on tarinat oleellinen osa kokonaisuutta. Tarinat luovat tunnetta. Tarinat sitouttavat ja tarinat synnyttävät luottamussuhteen sinun ja yleisösi välille.  Tämä on noussut vahvasti myös LYS studiosin palveluiden kulmakiveksi. Tuomme aina asiakastapaamisissa esille sen, kuinka tärkeä yrityksen tarina on markkinoinnin näkökulmasta.

Step 4. Tunne itsesi ja tunne yleisösi – osallista

Etsi keinot, joilla saat pidettyä itsesi itsevarmana. Luo rutiinit ennen esiintymistä, jotka boostaavat ja innostavat sinua. Rentoudu. Tutustu myös yleisöösi ennen esiintymistä, tämä helpottaa heidän sitouttamistaan sinuun ja esitykseesi.  

Mielestäni yksi olennainen osa, mikä ei tullut esille kirjassa riittävän laajasti on yleisön osallistaminen puheen aikana. Se, että otat kontaktia ja tuot yleisön osaksi esiintymistäsi päästää heidät vieläkin lähemmäs sinua. Tämä myös ylläpitää heidän kiinnostustaan koko esityksen ajan.

Step 5. Esiinny 

Panosta siihen, miten tuot itseäsi esille. Huomaa mantrat, eleesi sekä äänenpainosi. Lähdetkö innostuessasi puhumaan nopeammin tai kimeämmällä äänellä? Millainen on kehonkielesi, mitä se viestii yleisölle. Oletko kädet auki vai puuskassa? Teetkö hermostuessasi jotain pientä liikettä? Nämä kaikki ovat sellaisia asioita, joita pystyy helposti seuraamaan esiintymisistään.  Yksi toimiva työkalu tähän on esiintymisen videointi ja jälkireflektointi.

Jokaisella meistä on mantroja ja eleitä, jotka luovat meistä meidät. Eli mielestäni ei pidä liikaa myöskään muuttaa omaa persoonallisuuttaan sen takia, että jotain saattaa häiritä toistuva sana lauseiden alkupäässä tai heiluvat kädet. Kannattaa kuitenkin keskittyä selkeästi häiritseviin ja räikeisiin mantroihin.

Omat mantrani ovat täytesanat tarinankerronnassa. Näitä ovat ”niin niin”, ”et, et”, ”mutta, mutta” ja ”silleen, silleen” ja ”et silleen” – näistä voisi olla hyvä ehkä päästä eroon…

Step 6. Luo vaikuttava lopetus 

Sitouta puheen pääviestiin. Klousaa.  Tämä on sellainen asia, mikä jättää lopettaa koko esiintymisen ja mielestäni vaikuttava loppu on lähes yhtä tärkeää kuin vaikuttava alku. Jos mietin esimerkiksi asiakastapaamisten näkökulmasta niin se, miten lähden tilanteesta on viimeinen asia, joka asiakkaalle jää mieleen.

Mitä siis opimme? Hyvä puhe on kuin hyvä tarina. Siinä on aloitus, huippukohta, tunnetta, sitouttamista sekä lopetus, joka sitoo puheen tarkoituksen yhteen. Puhe on 70% itsevarmuutta ja 30% asiaa. Ja niin tässäkin kuin monessa muussakin asiassa, harjoitus tekee mestarin.  

Eiköhän näillä opeilla vakuuteta sanoilla.  

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti