Digimarkkinointi

Kirjoittaja: Inka Rissanen

13 maaliskuun, 2024

Lähdeteos: Digimarkkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Niko Lahtinen, Kimmo Pulkka, Heikki Karjaluoto ja Joel Mero

Teoriapisteet: 3

Hyvä strategia koostuu kolmesta osa-alueesta: tavoitteiden asettaminen, kilpailuedun määrittäminen sekä arvonluonti ja arvolupaus. 

VKK:lla olemme asettaneet paljon tavoitteita. Koska yritys täyttää tänä vuonna jo 10 vuotta, peilaantuvat tavoitteemmekin paljon aiempiin vuosiin. Vuonna 2021 liikevaihto on ollut 46 000 €, 2023 liikevaihto oli miltei 55 000 €. Ensi kesälle tavoitteemme onkin 62 000 €. 
Kohderyhmämme on myöskin vuosien varrella kirkastunut aika tarkaksi; lapsiperheet ja vanhukset. Meillä on paljon vakiintunutta asiakaskuntaa, jonka takia haluammekin tavoitteissamme keskittyä asiakastyytyväisyyteen. Haluamme pitää tuotteidemme laadun samanlaisena kuin aiempina vuosina ja panostaa perehdytykseen. Koska haluamme kasvattaa myös liikevaihtoamme, täytyy myös asiakasmäärän kasvaa. Tämän vuoksi tavoitteenamme onkin lisätä markkinointia, niin sosiaalisessa mediassa kuin muuallakin. Otamme esimerkiksi Suur-Jyväskylän lehteen sekä Keskisuomalaiseen yhteyttä ja pyydämme heiltä artikkelijulkaisua meistä. Lisäksi lisäämme Instagramin, Facebookin sekä TikTokin aktiivisuutta. 
Koska kahviloita on Suomessa tuhansia, täytyy meidän erottua. Vetonaulanamme ja täten myös kilpailuetunamme onkin vuosien ajan toiminut miljöön idyllisyys, itse paikanpäällä tehdyt leivokset (varsinkin korvapuustit) ja lämminhenkinen asiakaspalvelu. Kaupunkien kasvaessa moni kaipaa rauhalliseen ympäristöön, jossa levähtää. Vanha Kunnon Kahvila tarjoaakin kahvihetken ympäristössä, jonka rakennukset ovat vahvasti kytköksissä Jyväskylän paikallishistoriaan. Moni iäkkäistä asiakkaistamme tulevatkin rupattelemaan meille lapsuutensa asuinaluuesta tarinoita. Jaamme tarinoita myös usein asiakkaille, mutta tätä tulisi lisätä myös markkinoinnissamme. Nettisivuilla tai somessamme ei esimerkiksi mainita lainkaan paikan historiasta, jolloin se menettää helposti arvonsa. Ensi kaudelle voisimme lisätä pienen tarinan nettisivuillemme, sekä flaikkuihin, joita pidämme kahvilamme tiloissa.  
Korvapuustit sen sijaan ei tunnu markkinointia edes kaipaavan, paras myyntitaktiikka niissä on Oikokadulle leijuva tuoreen pullan tuoksu, joka saa usein asiakkaat kääntymään matkaltaan ja pysähtymään meillä. Toki käytämme korvapuusteja paljon myös markkinointimateriaaleissamme, mm. sloganissa “Tule ja maista, niin tiedät mistä ne puhuu. Korvapuustit myös mukaan.”  

Arvolupauksenamme sen sijaan toimii ”Jyväskylän lämminhenkisin kahvila ja kaupungin parhaat korvapuustit” Se on tavoitettavissa, mutta myöskin antaa asiakkaalle arvoa, jota muut toimijat eivät tarjoa. Markkinoinnissamme haluammekin paljon tuoda esille hittituotettamme, eli korvapuustia, sekä tuoda ilmoille sitä fiilistä, mitä meillä työntekijöillä on tarjota asiakkaiden kahvihetkiin. Olemmekin joka vuosi tehneet esittelyt työntekijöistämme sekä viime kaudella aloimme tekemään TikTok sisältöä, jossa näytimme paljon fiilistelyä työn lomassa. Haluamme jatkaa samalla linjalla ja myös lisätä sitä. Moni uusista työntekijöistämme oli kiinnostunut myös sisällöntuotannosta, joten heidän yhteistyönsä asian suhteen voisi tehdä tästä mahdollista. 

Strategian käytäntöön vieminen ja sen mittaus sekä seuranta MRACE-mallia hyödyntäen 

Kirjassa esitellään uudisteltu versio RACE-mallista, nimeltään MRACE-malli. Se tarkoittaa seuraavaa: 

M – Measure (mittaaminen) = Mitataan digimarkkinointia jatkuvasti, jotta siitä saadaan mahdollisimman tehokasta. 

R – Reach (Tavoittavuus) = Luodaan asiakas tietoseksi brändistä, sen tuotteista ja palveluista. 

A – Act (vuorovaikutus) = Luodaan liidejä 

C – Convert (konvertoiminen) = Muutetaan liidi myyntivalmiiksi liidiksi. 

E – Engage (sitouttaminen) = Rakennetaan pitkäaikainen asiakassuhde digitaalisten kanavien avulla. 

Reach: 

Kohderyhmiemme pohjalta digimarkkinoinnin kanaviksi on muodostunut Facebook, Instagram, TikTok sekä nettisivut. Facebookissa ja Instagramissa meillä toimii sama sisältö. Siellä esittelemme tuotteitamme, kahvilamme meininkiä, kerromme tapahtumista ja kampanjoista sekä päivitämme muutoksista. TikTokissa sisältömme on humoristisempaa, sillä osallistumme mukaan trendeihin. Haluamme kuitenkin luoda myös sisältöä, josta asiakas aidosti hyötyy. Kerromme esimerkiksi vinkkejä, kuinka valmistaa täydellisiä korvapuusteja. 
Hakukoneoptimointia meidän tulee tehostaa huomattavasti, sillä googlattaessa “kahvila jyväskylä” tai jopa “kesäkahvila jyväskylä”, Vanha Kunnon Kahvila tulee surullisen alhaalla vastaan. Se on jopa alempana kuin Rantakioski Mahla… Tämä on tärkeä osa näkyvyytemme nostattamisessa, joten siihen tulee käyttää aikaa nyt keväällä. 

Act: 

Viimekesänä meillä oli muutama tuotearvonta, johon saimme muutaman sata osallistujaa per arvonta. Tämän aiomme ensi kesänäkin toteuttaa. Sen avulla saamme näkyvyyttä ja uusia potentiaalisia asiakkaita seuraajiksemme. 

Convert: 

Kun olemme saaneet kiinnostuneet liidit seuraamaan tilejämme, on aika tehdä heistä asiakkaita. Meillä on puistolla paljon toimintaa, kuten teemaviikkoja ja teatteriesityksiä. Jakaessamme sosiaaliseen mediaan ja esimerkiksi nettisivuillemme tietoa kesän ohjelmasta, luomme liideille tarpeen tulla käymään. 

Engage:  

Jotta asiakkaat pysyvät kiinnostuneina meistä sosiaalisessa mediassa, tulee meidän olla siellä aktiivisia sekä ottaa heidän huomioon. Meidän tulee kesän aikana luoda meille kattava kuvapankki, joista voimme luoda sisältöä sivuillemme. Lisäksi kysymysten ja mielipiteiden kysyminen asiakkaille tuo arvoa, sillä heille tulee olo, että heistä välitetään. Olemmekin jo paljon hyödyntäneet esimerkiksi kysymys- ja äänestysboxeja Instagramin ja Facebookin stooreissa. 

Measure: 

Lopuksi päästään mittaamiseen. Kesän aikana meidän tulee aktiivisesti olla perillä siitä, miten markkinointimme tehoaa ja täytyykö sitä muuttaa jotenkin, jotta saisimme siitä tehokkaampaa. Meidän täytyy olla aktiivisia Googlessa ja somessa seuratessamme asiakaspalautetta ja vastata näihin myös asiaankuuluvalla tavalla sekä toimenpiteillä. Kesän aikana itseäni kiinnostaisi myös kokeilla maksettua markkinointia niin Metassa kuin TikTokissakin ja nähdä, minkälainen vaikutus sillä on asiakasmääräämme. 

You May Also Like…

Suojattu: Kirkas brändi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Suojattu: Intohimona Alpa

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti