Vaikuttajamarkkinointi

Kirjoittaja: Rock Åkerlund

6 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Vaikuttajamarrkkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Misme Halonen

Teoriapisteet: 2

Vaikuttajamarkkinointi on pyörinyt koko kevään ajan huulilla, eikä pelkästään minun. Siitä on välillä aina tultu puhuttua ihmisten kanssa, jotka haluaisi kasvattaa omaa henkilöbrändiään. Vaikuttajamarkkinoinnista on puhuttu ja siitä on tehty tottakin Happy Secondilla. Välillä tulevat rekkivaraajiksi vaikuttajat, jotka ovat hyödyltään tosi erilaisiakin. Minulla on myös jonkinmoinen ajatus, että voisin vaikuttajamarkkinointia tehdä, jos adhd-tietoisuuteen ja henkilöbrändiin menevä toiminta alkaa tuottamaan hedelmää. Eihän sitä koskaan tiedä. Perehdyn esseessä vaikuttajamarkkinointiin ja sen hyötyihin.

Vaikuttajat sosiaalisessa mediassa on yksi osa markkinoinnin koneistoa nykyään. Olemme Happy Secondilla tavoitelleetkin muutamia vaikuttajia ja ainakaan se hyöty ei ole aina seuraajamääristä kiinni. Otetaan käytännön esimerkkinä eräät kaksi vaikuttajaa, toinen seuraajamäärältään noin 9000 seuraajan tasolla ja toisella puolet enemmän. Tämä vähemmän seuraajamäärän  omaava kuitenkin toi meille seuraajia ja muutenkin kiinnostusta liikettämme kohtaan paljon enemmän, koska osui kohderyhmään enemmän. Hän oli lifestylebloggari, jolla oli tietyntyyppisiä seuraajia, joita me tarvittiin. Toinen urheilijamaisemmalla taustalla oleva vaikuttaja ei saanut meille tuotettua niin suurta kiinnostustasoa. Eli kannattaa kiinnittää huomiota siihen, millaista materiaalia ja kuinka uskollisia seuraajia kenelläkin on. Kaikki vaikuttajat, joilla seuraajia myöskään on, eivät osaa oikeastaan niillä mitään tehdä. Nuo aikaisemmin mainitsemani esimerkit olivat meille hyviä vaikuttajia ja saivat aikaan molemmat positiivista nostetta. Toinen vain enemmän. Olemme toisaalta törmänneet jo turhiinkin tapauksiin liiketoimintamme kannalta, josta ei oikeastaan ole tuntunut olevan mitään hyötyä. Hommien suorittamisessa voi siis olla todella isoja erojakin ja niistä ei välttämättä etukäteen voi tietää ja se tekee hommasta vähän haastavaa. Olemmekin välillä pyytäneet mediakortteja vaikuttajiksi pyytäviltä arvioinnin helpottamiseksi. Siinäkin on tapa, jota en tiennyt käytettävän ennen kuin Happy Secondille menin, mutta mediakortista voi esimerkiksi käydä ilmi vaikuttajan arvomaailmaa, vähän dataa miten tarinoita seurataan ja muuta vastaavaa faktatietoa, mitä kyseisellä vaikuttajalla on mahdollista tarjota. Tietyt pelisäännöt on hyvä sopia etukäteen myös, että on molemmin puolin selvillä mitä halutaan. Olin joskus Foodinin Maria Jalkasta kuuntelemassa yhdessä seminaarissa ja hän sanoi, että ei määrittele sääntöjä sen tarkemmin vaikuttajalle esim. mitä tuotteista saa sanoa, vaan haluaa, että vaikuttaja on oma aito itsensä. Meillä on Happy Secondilla sen kanssa sama, että toivomme aitoutta vaikuttajalta ja saa vapaat kädet sisällön suhteen muuten. Lähinnä toiveemme ovat liittyneet enemmän kuinka monta tarinaa julkaistaan tai muuta sen tyylistä. Pitäisi jutella asiakaskäynneillä ihmisten kanssa, jotka ostaa tai on tekemisissä yritykseensä liittyvään vaikuttajamarkkinointiin, että mitä kaikkea olisi hyvä ottaa huomioon? Olipas hyvä idea.

Kirjassa mainitaan, että vaikuttajamarkkinointi sopii erityisesti B2C eli kuluttajapuolen markkinointiin ja olen siitä samaa mieltä. Voisin seurattavuutta datan suhteen vielä parantaa, mutta esimerkkinä voisi ottaa, kun laittaa kampanjakoodin, millä saa rekkivuokraa alemmaksi ja pystymme sitä monitoroimaan, kun näemme koodin käyttäjät, että moneenko markkinointi on tehonnut. Sitten tietenkin huomaa seuraajien muodossa, kun alkaa lisääntymään tiettyjen vaikuttajien postausten jälkeen merkittävästi. Näin juuri kävi tällä lifestylebloggarillamme. Olemme tehneet jo pieniä listoja, kehen voisimme seuraavaksi ottaa yhteyttä ja ketkä sopisivat brändiimme. Olemme myös jakaneet näiden asioiden sopimisen tietyille henkilöille, jotka ottavat yhteyttä ja hoitavat asian loppuun. Eli markkinointipuolelta voi tulla toive, että jokin sopisi brändiin, pitäisikö tehdä yhteistyötä. Ja sitten se kantautuu asiakkuuspäällikön korviin sieltä, joka hoitaa näitä yhdessä toisen tiimimme jäsenen kanssa ja homma hoidetaan sitä kautta loppuun. Meillähän siis on jo tietynlainen vaikuttajamarkkinointiin kehittynyt malli, jos ajattelee. Sitä kannattaisi ehdottomasti tehdä enemmän ja eri muodoissa.

Olen miettinyt sitäkin, kuinka paljon hyödyllistä vaikuttajamarkkinointia tapahtuu ihan ilmaiseksikin. Monet mainitsee tarinoissaan meidät esimerkiksi Instagramin puolella ja näiden käyttäjien keskuudessa on erilaisia seuraajamääriä. Tavallinen asiakaskin on siksi mikrovaikuttaja meillä riippuen miten hän on edustettuna sosiaalisessa mediassa, kun hän tägää meidät ja julkaisemme sen stooreissamme. Taas painottuu se, että asiakaspalvelun pitää olla meillä priimaa, se kannattelee meitä niin monesta suunnasta, että se näemmä ulottuu jo vaikuttajamarkkinoinninkin puolelle, kun tarpeeksi kääntää.

Vaikuttajamarkkinoinnissa olemme ainakin itse Happy Secondilla saaneet kustannustehokkaasti hommattua nostetta. Molemmat ovat saaneet hyödyn ja homma on toiminut erinomaisesti. Ihmiset tykkäävät siitä, kun ihmiset suosittelevat heille asioita ja aidon oloisena se tuntuu toimivan todella hyvin. Toisaalta vaikuttajan ei ole vaikea olla suosittelematta meitä palveluna. Olemme toimiva yritys ja jotenkin tuntuu, että meidän puolella on helppo olla. Ja juuri sen takia meitä on helppo suositella. Yksi ihana vaikuttajista lainasi jopa upean gaalapukunsa tiimimme jäsenelle kevätgaalaan, ihmiset on ystävällisiä ja aina kannattaa kysyä sellaiselta vaikuttajalta, jonka haluaa mukaan toimintaan. Kukaan ei ole koskaan vastannut tylysti, joku on jättänyt vastaamatta, mutta muuten se kynnys kysymiseen ei ole kovin korkea, koska siinä ei menetä mitään. Sitten voi neuvotella ehdoista mitä me tahdomme ja mitä vaikuttaja tahtoo itse tilanteesta.

Olemme myös ollut päinvastaisessa asemassa, koska meidän seuraajamäärämme ylitti juuri 2000 seuraajan rajapyykin. Pystymme saamaan yhteistyökumppaneita sillä, että markkinoidaan heitä somessa ja liikkeessä. Tällainen esimerkki eräs paikka, josta saimme meidän todella ison peilin tietynlaisella diilillä. En paljastele tarkempia yksityiskohtia tässä esseessä, että voin pitää tämän julkisena. Markkinoimme myös Vanhan kunnon kahvilan kanssa yhteistyössä heitä ja toteutimme pullapäivän ja näin he pääsivät meidänkin yleisön nähtäväksi. Saamme varmasti kävijämäärämme kasvettua erilailla mahdollisuuksia myös ehkä tienata sillä, että teemme joidenkin kanssa yhteistyötä ja jaamme tietoutta seuraajillemme. Heigan Bedan kanssa toteutamme vastuullisuus/vaatteenhuoltokampanjan, joka jaetaan molempien tilille ja se nostaa meidän vastuullisuuskärkeä näkyvämmäksi ja lisäksi Beda saa vähän samalla nostetta omalle instagram-tililleen. Beda saa rekin meiltä ilmaiseksi ja tekee postauksia meille kesän aikana sitten sitä vastaan. Eli jollain tapaa tuntuu, että olen siinä vaikuttajamarkkinoinnin imussa hieman jo, mutta uskon, että se rakentuu Happy Secondin osalta vielä ajan myötä, kun kehityn vaikuttajamarkkinoinnin tietoudessa. Aion opetella kesän aikana sitä, koska syksyllä kouluun palatessa se on jo hyvin käynnissä.

Tässä jäi nyt ehkä kirja tarkemmin pohtimatta kuitenkin. Herätti itse vaikuttajamarkkinointi ajatuksia. Suosittelen kuitenkin kirjaa luettavaksi, jos aihe kiinnostaa. Tällaisia aiheeseen keskittyneitä kirjoja ei vielä paljon ole olemassa.

Rock Åkerlund

Projektitoimisto Heiga osk

www.heiga.fi

You May Also Like…

Fokus mielessä

Fokus mielessä

Fokus mielessä Markkinointi tuntuu nykypäivänä olevan suurelta osin sitä itseään, digimarkkinointia....

0 kommenttia

Lähetä kommentti