Vaikuttajamarkkinoinnin ytimessä

Lähdeteos: Vaikuttajamarkkinoinnin ytimessä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Tapahtuma

Teoriapisteet: 1

Osallistuin vaikuttajamarkkinoinnista kertovaan tapahtumaan, joka järjestettiin Jamkin tiloissa, Valjakka-auditoriossa. Ajauduin alun perin tilaisuuteen, kun sellainen mahdollisuus seilasi syliini. Harmittelin aluksi, miten sattuikin, että tapahtuma meni omien treenien päälle, mutta sitten tapahtuikin perinteinen TA-risteily, jolle en osallistunut ja pääsinkin osallistumaan kyseiseen vaikuttajamarkkinointitapahtumaan.

Tilaisuudessa oli aluksi kahvitarjoilu ja pientä suolaista syötävää ja joku smoothiemainen keltainen lusikoitava miniherkku, osoittautui mukavaksi yllätykseksi. Porukkaa oli melko vähän paikalla ja olihan sinne eksynyt yksi ihminen paikalle omastakin tiimistä, muuten ei ollut kyllä Tiimiakatemia edustettuna, ellei valmentaja-Kimmoa lasketa.

Tapahtuma lähti auditoriosta käyntiin ja saimme kuulla Maria Jalkasen avustuksella Foodinin yritystarinaa ja miten he tekevät vaikuttajamarkkinointiaan. Oli yllättävä kuulla, miten Foodin on hiilineutraali paikallinen yritys. En jostain syystä tiennyt tätä faktoria, vaikka seuraan kyllä kaikenlaista ja olen aika tietoinen paikallisista isommista yrityksistä. Oli mielenkiintoista kuunnella miten hän painotti sitä, että he vaikuttajamarkkinoinnissa ja muutenkin sisällöntuottamisessaan panostavat aitouteen. Foodin ei esimerkiksi sanele tai vaadi, mitä vaikuttajamarkkinointipostauksissaan tarvitsee sanoa tai kertoa. Vaikuttaja itse luo mallinsa ja toteuttaa Foodinin kanssa yhteistyön sillä tavoin.

Maria avasi luontevan oloisesti ja hyvin asioita vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta. Vaikuttajia voivat olla itse omistajatkin ja tässä tapauksessa Maria ja hänen miehensä sitä näkyvästi ovatkin. Tämän lisäksi henkilöstö, kumppanit, myymäläkanavat, kaupan henkilökunta jne. ovat Foodinin vaikuttajia. Muutenkin vaikuttaminen käsitettiin tapahtumassa muunakin, kuin pelkästään vaikuttajana sosiaalisessa mediassa. Brändiä luovat todella monet tahot eteenpäin.

Vaikuttajamarkkinoinnilla rakennetaan brändin arvoa ja siinä on myös tietty ketteryys ja mahdollisuudet. On myös tärkeää tavoittaa eri kohderyhmät ja vaikuttajamarkkinoinnilla on uskottava keino tuoda brändi lähelle kuluttajaa.

Opin myös mitä on strateginen vaikuttajamarkkinointi Foodinilla

  • Strategiset brändilähettiläät
  • Jatkuva yhteistyö
  • 360 markkinointia ja viestintää (tarkoittaa, että mahdollisuudet on tehdä melkein mitä vain)

Ja pitkäaikainen vaikuttajamarkkinointi

  • Pitkät sopimukset
  • Vaikuttajan kanssa yhteinen tekeminen helppoa
  • Jatkaa luonnollisesti brändin tarinaa
  • Voi olla monikanavainen

Taktinen vaikuttajamarkkinointi on sellaista one-off -yhteistyötä, mitä vaikka somepostaukset ja tuotelanseeraukset pitävät sisällään. Voi olla kertaluontoistakin.

Opin Maria Jalkaselta senkin, että he tekevät paljon messuja ja ovat itse oman yrityksensä kasvot. Marian mies kiertää ulkomaillakin messuja ja Maria sitten enemmän Suomessa. Näin kuulemma brändi saattaa välittyä hyvin, kun tutut kasvot tekevät sitä ja törmäävät ihmisiin aina uudelleen. Yrittäjän oma innostus, halu ja aitous näkyy monesti todella pitkälle ja näin sopiikin tietynlaiseen vaikuttamiseen ja brändäämiseen.

Matti Perkkiö

Tilaisuudessa puhui myös Easoft groupin markkinointijohtaja Matti Perkkiö. Hän on tullut tutuksi lämpöpumppumiehenä Youtubessa ja hänen tarinansa oli inspiroiva ja sai itseni ajattelemaan paljonkin, millä kaikilla tavoin tosiaan voi markkinoida yritystä. Matilla oli tosi hyviä puheenvuoroja, jotka olivat asiapitoisia. Opin mm. kaavan miten tehdä tuloksekasta vaikuttajamarkkinointia ja tällä hetkellä pidän ainakin arvossaan näitä kaikkia tiedonrippeitä, koska omassa projektissakin saatetaan kohta tarvita vaikuttajaa, jonka avulla markkinointi parantuisi.

Matti avasi myös tulosten mittaamista vähän auki ja olen itse kipuillut juuri sen kanssa välillä, kun tehdään markkinointiprojektia yhdelle yritykselle ja ei ole niin selvää, miten asiakkaalle saisin mitattua tulokset. Tästä sai siihen jotain osviittaa.

Pari muutakin vinkkiä tuli:

Se, miten kannattaa markkinoinnin suhteen seurata uusia tyyppejä. Kirjoissa on jo vanhaa tietoa markkinoinnin osalta.

Yleisöltä kysyttäessä mitä vaikuttaja eniten tarvitsee, nousi pystyyn Aava&Bangin työntekijä ja kertoi miten hänen mielestä ajan resursointi on tärkein. Pitää vaan lähteä treenaamaan kokeilun ja erehdyksen kautta, mutta olla systemaattinen. Tämä vinkki oli kuin suoraan minulle. Olen pohtinut oman ADHD-aiheisen vaikuttajaprofiilin perustamista (TikTok, Instagram), koska minulla olisi siihen annettavaa plus siihen sisältyy yritysidea, niin tämä oivallus jotenkin potkaisi minua eteenpäin.

Pitää rakentaa tälle idealleni resurssit, priorisoida sitä enemmän ja olla systemaattinen tekemisissään, niin eiköhän se tästä etene.

Tilaisuudesta oli muutakin kerrottavaa ja muistiinpanot ovat paremmat kuin hyvät, lopetan reflektoinnin tähän nyt kuitenkin ja jään pohdiskelemaan tiedonjyviä vielä.

Rock Åkerlund

Projektitoimisto Heiga osk

http://www.heiga.fi

You May Also Like…

21 oppituntia maailmantilasta

Minulla on ollut tämä kirja koko Tiimiakatemian ajan lukulistalla, mutta en vain ole saanut sitä luettua mihinkään...

5 vinkkiä kirjoittajalle

Copywriting on taito, joka vaatii sekä luovuutta, että strategista ajattelua. Hyvä copywriting ei vain viihdytä tai...

Tylsyyden ylistys

Tylsyyden ylistys, mitä on tylsyys ja, miltä se tuntuu? Jokaisen ihmisen kohdalla käsitteelle tylsyys löytyy erilaisia...

0 kommenttia

Lähetä kommentti