Uusi ajattelu – uusi johtaminen

Kirjoittaja: Jim Leväsluoto

31 toukokuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Luin kirjan “Uusi ajattelu – uusi johtaminen”, jonka on kirjoittanut Ville Törmälä, Jari Markkanen ja Tero Kadenius.

Kirja oli hyvinkin ajankohtainen minulle, koska olen projektipäällikkönä parissa projektissa. Todella paljon sain irti tästä, varsinkin uusia ajattelutapoja ja -menetelmiä. Tulen heijastamaan kirjan oppeja projektipäällikkönä. Tulen pyrkimään viestinnän parantamista. Siitä olen saanut jo palautetta projektiryhmäläisiltäni, että ajoitukseni tulevat nopealla varoitusajalla ja siihen ei ehdi. Joten pyrin mahdollisimman aikaisin kertomaan mitä, milloin ja muut yksityiskohdat. Aina aika ei ole puolellani tai minusta riippuvainen, mutta pyrin tekemään kaikkeni. Ajattelutapoja, joita kirjasta sain irti auttavat kommunikoimaan innostavasti ja myöskin konkreettisia ideoita, miten toimia.

Minulle on myös herännyt ajatuksia siitä, miten voisin jakaa projektipäällikön ja yleisen johtamisen tehtäviä muillekin projektiryhmäläisille. Siten että siitä saisi mukavan flow-tilan, joka pysyy koko ajan yllä ja jokainen tietää mitä hänen itse pitää tehdä, miksi ja milloin.

Uskoisin itseni olevan ihan hyvä johtaja ja että pärjään ihan hyvin. Kirja kumminkin haastaa omia ajatuksia johtajuudesta ja toimintatavoista vaihtamaan tai päivittämään uusiin. Kuulostaa hankalalta ja työläältä, koska omat opit ja kokemukset ovat monen vuoden edestä. Vanhoihin tapoihin tottuu ja sopeutuu. Sen olen huomannut ja nyt Tiimiakatemialla olen myös oppinut, että se ei ole se tapa toimia. Pitää osata uudistaa ja elää siinä hetkessä, yrityksen kuin itsekin. Niin kuin kirjassa ”Survival is not enough”, jonka olen aikaisemmin lukenut, puhuttiin yrityksen toimintatapojen kehittämisestä ja tavasta toimia, jota puhuttiin nimellä ”zooming”. Eli siis pitää osata pysähtyä ajattelemaan kokonaisuutta uudelleen ja viedä eteenpäin ja nykyaikaan. Pitää yrittää olla ajan tasalla asiakkaiden tarpeista ja miten olisi mahdollisimman helppoa asiakkaalle. Esimerkkinä Nokia ja Apple. Nokia teki mitä osasi parhaiten, eikä kauheasti kehitellyt uutta. Apple halusi aina tuoda asiakkaille sen mitä he halusivat ja vielä enemmän. Paljonkin semmoista mitä asiakkaat eivät ennen tienneet tarvitsevansa.

Niin kuin mainitsinkin, olen oppinut Tiimiakatemialla jo sen, että omat vanhat tavat ja tieto kannattaa päivittää. Olen huomannut myöskin kehitystä omassa toimintatavassani ja myöskin tavassani ajatella Tiimiakatemian aikana, joka tulee helpottamaan omien taitojeni ja tapojeni uusimista. Tiimiakatemian alussa kerroin, että minulla on paljon kokemusta myynnistä ja asiakaspalvelusta. Tiedän että ne ovat vahvuuksiani ja en ajatellut, että tulen harjoittelemaan kauheasti muuta. Mutta toisin kävi. Olen tohkeissani ja valmiina oppimaan uutta, muokkaamaan ja uusimaan ajattelu- ja toimintatapoja, myöskin vahvuusalueillani. Odotan innolla, että pääsen huomaamaan kehityksen ja sen sivussa onnistumiset, jotka uudet tavat ovat mahdollistaneet.

You May Also Like…

Alustatalous

Ajattelin kokeilla uutta aluevaltausta ja paneutua alustatalouden maailmaan. Ajat ovat todella muuttuneet ja...

Johtajuuden ristiriidat

Johtajuus on monimutkainen laji, jossa kaikkia ei koskaan voi miellyttää tasapuolisesti ja pettymyksien kohtaamiseen...

Myy enemmän – myy paremmin

Myynti on taitolaji, josta Mika D. Rubanovitsch on kirjoittanut useammankin kirjan. Viime syksynä luin kyseiseltä...

0 kommenttia

Lähetä kommentti