Tuotteistaminen

Lähdeteos: Tuotteistaminen

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jari Parantainen

Teoriapisteet: 2

TUOTTEISTAMINEN

Tuotteistamisella tarkoitetaan ymmärrettävän paketin luomista sellaisesta kokonaisuudesta joka ei ole vielä valmis tuotteistavaksi. Tärkeää on että asiakas ymmärtää palvelun tarkoituksen ja käytön hyödyn, siksi sen tarvitsee olla erityisen helposti ymmärrettävissä ja käyttöön otettavissa. Sitä myöten palvelun oston kynnys on paljon pienempi.

Kun palvelua lähtee toteuttamaan paketiksi, kohderyhmä kannattaa miettiä tarkkaan jotta sen pystyy kohdistamaan oikealle yleisölle. Silloin myös palvelun tuotteistaminen muuttuu helpommaksi jos kohderyhmä on selvä. Ensiksi täytyy miettiä kuka on palvelun asiakas. Kenen ongelmaa lähdemme  ratkaisemaan.

Kun asiakas on löydetty täytyy miettiä mikä asiakkaan ongelma on. Kirkastetaan asiakkaan ongelma ja mietitään miten voimme sen ratkaista.

Mitä sellaista asiakkaalle voimme luvata mitä muut eivät ole voineet ratkaista? Mikä tekee palvelusta ainutlaatuisen?

Esitetään tuotteen hyödyt selvästi, että asiakkaalle tulee selkeä kuva mistä hän maksaa. Tämä auttaa myös myynnissä.

Näitten jälkeen pohditaan myynnin menetelmiä. Mietitään miten tuotetta/palvelua lähdetään myymään. Myyntiargumentit ja vastaväitteet yms.

Palvelulle hinta. Hinnoittelun malli kannattaa olla mahdollisimman yksinkertainen jolloin tuote on asiakkaalle mahdollisimman helppo ostaa. Hinta ei myöskään saa olla liian korkea tuotteen/palvelun arvoon nähden, jos hinta ei vastaa palvelun arvoa se jää varmasti ostamatta seuraavilta asiakkailta, jos hinnoittelu on heidän korvaan kantautunut. Hinta ei myöskään saa olla liian alhainen. Silloin voi tulla helposti sellainen kuva että tuote on ns. ”halppis” tuote. Joten hinnoittelu on tärkeä osa palvelun tuotteistamisessa.  Näillä eväillä tuotteistamaan!

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti