The only brand book you will ever need

Kirjoittaja: Pele

15 helmikuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Lähtökohdat

Aloitin lukemaan kirjaa The only brand book you will ever need sen nimen vuoksi. Tarvitsin tietoa yleisesti siitä, mikä on brändi ja kuinka se rakennetaan ja tämä kirja kuulosti hyvältä lähtökohdalta sellaisen tiedon etsimiseen. Kirja oli koko komeudessaan mielenkiintoinen lukea ja siitä jäi erittäin paljon käteen. Enhän ollut aikaisemmin hakenut tietoa brändäykseen liittyvistä asioista lähes ollenkaan. Kirja on tiivistetty hyvin yksinkertaiseksi ja helposti luettavaksi, kuitenkin hyvin ytimekkääksi. Kirjaa lukiessani koin paljon ahaa -elämyksiä ja tämän luettuani minusta tuntui, että tiedän jo paljon enemmän mikä brändi todella on ja kuinka sitä rakennetaan sekä ylläpidetään.

Brändäys

The only brand book you will ever need -kirjassa kerrotaan esimerkkejä erilaisista brändeistä ja kuinka nämä brändit ovat suoriutuneet niin hyvin brändinsä luomisessa. Joitakin esimerkkeinä käytettäviä ketjuja ovat Coca Cola, Heinz, Whatsapp ja Google. Brändäyksessä on tärkeää se, että tuotteesi, palvelusi tms. on tunnistettavissa suoraan jossain tuotekategoriassa, mieluiten vain yhdessä; Coca Cola on virvoitusjuoma, Heinz ketsuppi, Whatsapp viestintäalusta, kun Google taas hakukone. Miltä kuulostaisi, jos Red Bull ilmoittaisi, että he ovat julkaisemassa uuden Red Bull Cola -juoman? Tämä ei luultavasti olisi kuluttajille kovinkaan arvokas, eikä se korvaisi jo tämän hetken markkinoilla olevia cola juomien valmistajia. Tällä esimerkillä haetaan sitä, että tuotteilla pitäisi olla yksi selvä tuotekategoria, johon he haluavat brändinsä sijoittaa. Joissain tapauksissa valmistajilla voi kuitenkin olla halu venyttää heidän brändiänsä muille markkinoille, joten he voivat käyttää Flip-testiä nähdäkseen, olisiko brändin venytys muille markkinoille kannattavaa. Flip-test toimii siten, että otetaan tuotekategoriasta, johon haluat venyttää, tuote ja käännetään se tuote sinun tuotteesi kategoriaan. Sanotaan esimerkiksi, että Angry Birds puhelinpeli haluaisi tehdä lastenkirjoja. Seuraavaksi otetaan lastenkirja ja mietitään, voisiko siitä tehdä puhelin pelin, jos vastaus on kyllä, silloin Angry Birds voisi laajentaa heidän puhelinpeli brändiään kirjallisuuteen onnistuneesti.

Mikä on brändi?

Brändi on mielikuva tai tunnetila, joka ihmisille tulee, kun he näkevät, maistavat tai kuulevat tuotteestasi. Tämän takia jokainen toimenpide, jonka teet tuotteesi eteen, vaikuttaa brändiisi ja siihen minkälaisena se esiintyy ulkopuolisille. Tästä syystä olisikin tärkeää, että brändin luomis- tai päivitysvaiheessa löydettäisiin jonkunlainen vahvuus, mikä erottaa brändisi muista kilpailijoista. Jos selvästi erottuvaa vahvuutta ei ole, niin esittele itsesi ainoana oikeana vaihtoehtoistuotteena käyttäen johtavan tuotteen heikkouksia hyväksi.

The brand positioning formula

The brand positioning formula -kaavaa käytetään brändin rakentamisen työkaluna. Se menee seuraavasti: (Your brand) is the only (your product category) that helps (your target audience) to (what brand is used for) so that (why your target audience uses your brand). Uskon, että pystyn käyttämään tätä kaavaa hyödyksi edes jollain saraa projekteissa, joita tulee eteeni. Näen, että ajatuksen kanssa tämän kaavan täyttäminen on hyödyksi minulle eteen tulevissa projekteissa.

Story

Tarina on tärkeä brändin luomisessa. Kirjassa korostetaankin tarinan keksimistä tai esille tuomista ja sitä, että tarinasta pidetään kiinni. Se tekee brändistä tai tuotteesta paljon uskottavamman ja helpommin rakastettavan kuluttajille. Tarina on yksi asia, jota kukaan ei voi kopioida. Sen takia se onkin hyvin arvokas yritykselle.

Focus

Kirjassa korostetaan myös keskittymistä. Keskity, keskity, keskity. Jokainen hutaistusti tehty toimenpide vaikuttaa negatiivisesti brändiin ja saa ihmisten luottamuksen häviämään. Luottamusta taas on erittäin vaikea saada takaisin, vaikka virhe tapahtuisikin vain kerran.

Aatokset

Pidin kirjasta paljon. Laajensin englanninkielen sanastoani kirjaa lukiessa ja opin brändäyksestä. Helposti luettava ja ytimekkäät lausahdukset, sekä esimerkit saivat keskittymiseni pysymään tiedon imemisessä koko kirjan lukemisen ajan.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti