The everything store (2019)

Kirjoittaja: Ville Lehtola

24 maaliskuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

The everything store – kauppa joka myy kaikkea                                                                                                                                                 Ville Lehtola 2019

 

Kirja kertoo tarinan maailman suurimman nettikaupan synnystä, perustajan alku-urasta ideointiin, siitä toteutukseen ja kasvuun. Kirja kertoo tarinan Jeff Bezoksesta, maailman toisiksi rikkaimmasta miehestä, tämän yrittäjyydestä, johtajuudesta ja halusta menestyä. 

 

Bezoksen lapsuus ei ollut perinteinen iloinen perhe liiba laaba, Hänen oikea isänsä oli sirkustaitelija ja hänen äitinsä heitti tämän pihalle Jeffin ollessa vain 4v. Jo nuorena hän teki kummallisuuksia ja esitti tahtonsa vahvasti, kolmen vanhana hän purki pinna sänkynsä ruuvimeisselillä, vain koska hän halusi nukkua normaalilla sängyllä, tämä toimii oivana esimerkkinä hänen halustaan tehdä juuri niin kuin hän haluaa, eikä muiden sanelemalla tavalla. Hypätään nuoruusvuosien ylitse ja edetään yliopisto vaiheeseen, Jeff valmistui Princetonista 1986 ja aloitti työt D.E Shaw nimisessä rahastossa, täällä hän ei kuitenkaan kovin kauaa viihtynyt ennen kuin ideat kirjakaupasta joka kattaa kaikki maailman kirjat syntyi, tässä ensimmäinen Amazonin vaiheista. 

Myöhemmässä vaiheessa idea kehittyi kirjakaupasta, kaupaksi jossa myytäisiin kaikkea mitä maanpäällä valmistetaan, kirjaimellisesti kaikkea, tästä nimi the everything store. Tästä voidaan ymmärtää Jeffin palava intohimo tekemistään kohtaan, hänen ideans ovat täysin älyttömiä, silti hän jotenkin taikoo ne olemassa oleviksi.

Tämän tekstin pointtihan ei kuitenkaan ole kertoa Bezoksen elämänkertaa udelleen, sitä varten kyseinen kirja on olemassa. Tarkoituksena on kertoa asioista kuten intohimo omaan tekemiseen, omistautuminen ja ongelmien kanssa toimiminen.

Kirjassa kerrotan hyvin kuinka tärkeää on uskoa omaan tekemisen intohimoisesti, mitä tahansa tekeekin, jos et edes itse usko onnistumiseesi, miten kukaan mukaan siihen uskoisi ?
Tätä voidaan havainnollistaa yksinkertaisesti, myynti tehtävissä. Henkilö A myy henkilölle B tuotetta X. Henkilö A ei usko tuotteen toimivuuteen vaan kertoo ympäripyöreitä, ennalta opeteltuja kehuja/faktoja tuotteesta ilman mitään innostusta. Ei Henkilö B innostu ja osta tuotetta, tietenkään.
Mikäli A uskoo tuotteeseen, esimerkiksi puhelin liittymään, on hänen paljon helpompi argumentoida tämän puolesta ja saada B syttymään aiheesta. Tekstin opetus, usko omaan ideaasi, tekemiseesti, tuotteisiisi, mikäli haluat menestyä näiden kautta. 

Omistaudu
Mikäli tahdot menestyä omilla ideoillasi, omistaudu niille, seiso sanojesi takana kuin mies, älä peräänny ensimmäisen vastaanväittäjän kohdalla. Omistaudu ideasi kehittämiselle ja ota vastaan rakentavaa palautetta ihmisiltä ympärilläsi. Älä ihmettele mikäli menestyksesi ei tapahdu ensimmäisen asiakaskäyntisi jälkeen, huteja tulee kaikille. On normaalia menettää palo omaan ideaansa muutaman vastoinkäymisen jälkeen, tämän vuoksi on tärkeää löytää ympärillesi ryhmä joka tukee itseäsi, ajattelee samoin ideastasi ja on valmiina työstämään ideaasi entistä paremmaksi.
Ei ole häpeä pyytää apua, vaan se viestii rohkeudesta esitellä ideasi muille. 

 

Ongelmat
Jos ja kun ongelmia ilmenee, älä peräänny. Käsittele asiat kunnialla loppuun, ota kritiikki kehityksen ohjeistuksena, harva idea kasvaa hetkessä maailman laajuiseksi hitiksi. Tässäkin asiassa auttaa tukeva verkosto ihmisiä ympärilläsi, jotka ovat valmiita auttamaan ideasi kehityksessä ja itsesi edistämisessä.  

 

Mitä kirjaan tulee, on se mielestäni mielenkiintoisesti kirjoitettu, ottaen huomioon, että itse Jeff Bezos ei mitenkään ole ollut osallisen kirjan tekstiin, vaan on neuvonut kirjoittajaa olemaan yhteydessä hänen ystäviinsä ja lähimmäisiinsä. Kirjassa Jeff on eräänlainen jumal-hahmo joka johtaa 20 vuoden aikana rakentamaansa yhtiötä joka myi kirjan kirjoittamisen aikaan 200miljardin edestä tavaraa. Jeff on kuitenkin tavallinen ihminen kuten me muutkin, voimme ottaa mallia miehestä joka edelleen veloittaa työntekijöiltään parkkimaksunsa, tai emme, se jääköön muille kirjan lukeville itselleen arvioitavaksi. Itse aion ottaa koppia tästä omistautumisen määrästä ja sen avulla edes auttaa tiimini kasvua uusiin sfääreihin. 

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti