Suurin este on epäuskosi

Kirjoittaja: Väinö Lehtimäki

22 syyskuun, 2023

Lähdeteos: Exit 2

Lähdeteoksen kirjoittaja: Anssi Kiviranta, Matias Mäenpää, Petteri Poukka

Teoriapisteet: 2

Syksy on taas pyörähtänyt käyntiin ja on aika palata kirjojen ääreen. Mietin pitkään millä kirjalla voisin aloittaa tämän syksyn. Ajattelin lopulta, että tuleva syksy tulee olemaan itselle raskas ja työntäyteinen. Ylimääräisestä motivaatiosta ja hyvistä yrittäjän vinkeistä ei varmasti olisi haittaa. Päätin ottaa pehmeän laskeutumisen ja aloittaa Anssi Kivirannan, Matias Mäenpään ja Petteri Poukan kirjan Exit 2. Kirjan ideana on kertoa 16 inspiroivaa tositarinaa suomalaisista yrittäjistä. Tänä päivänä isojen yritysten perustajat kertovat, kuinka he ovat yrittäjyyden ensimetreiltä päässeet yrityskauppoihin asti. Kirjan kaikkia tarinoita ja niiden oppeja en aio käydä läpi, mutta nostin ylitse muiden ne tarinat, joista koen oppivani eniten. Vaikka yrityskonseptit ja elämäntilanteet ovatkin tarinoiden henkilöillä hyvin erilaiset, pyrin silti viemään oppeja omaan tekemiseen parhaani mukaan.

Yllätyksekseni ensimmäinen yritystarina, josta koen saavani käytäntöön vietäviä oppeja, oli Miia Riekin Gugguu Oy. Tuote ei ehkä ole itselle se kaikista mielenkiintoisin, mutta Miian ajatuksia ja tavoitteita on mielestäni hyvä peilata omaan yrittäjyyteen. Miian liikeidea lähti mielenkiintoisesti liikkeelle. Hän huomasi, että ei itse kuluttajana tunnu löytävän mieleisiä tai sopivia lastenvaatteita. Oman kuluttajakäyttäytymisen avulla hän löysi tiensä yrittäjyyteen ja päätti lähteä perustamaan omaa yritystä, joka toisi alalle tarjonnan, mitä sillä ei vielä ollut. Tavoitteena oli luoda brändi lastenvaatteille, jossa laatu olisi korkea ja niitä olisi helppo ja mukava käyttää. Miia koki myös valikoiman tärkeäksi. Jos kuluttaja havaitsee jonkun vaatebrändin olevan todella hyvä, on jatkomyyntiä ajatellen valikoima avainasemassa. Miia luotti myös paljon sosiaalisen median markkinointiin. Siihen aikaan muun muassa Facebook oli ottanut paljon tuulta alleen ja toimi silloin täydellisenä markkinointikanavana Gugguulle. Miia ei käyttänyt aikaansa ja rahaansa esimerkiksi mainostoimistoihin, vaan luotti omaan sosiaalisen median markkinointiin ja tuotteiden laatuun.

Kun jotain yritysideaa lähtee tekemään on tärkeä huomata se, minkä ongelman liikeidea ratkaisee. On hyvä esimerkiksi asettua kuluttajan asemaan ja miettiä kysynnän ja tarjonnan suhdetta siitä perspektiivistä. Kuten Miia huomasi omasta kuluttajan perspektiivistä ongelman alalla, eli tarpeeksi tarkkaa tarjontaa ei ollut hänen tarpeisiinsa. Kun mietin omaa liikeideaa, eli KAAMOS-huonekaluyritystä on minunkin tärkeä pohtia, minkä ongelman ratkaisen. Mielestäni ratkaisen useammankin ongelman. Kuluttajan näkökulmasta Suomessa ei ole vastaava toimijaa, joka tekisi tuotteet alusta loppuun käsityönä parhaasta mahdollisesta laadusta ja kuljettaisi ne kotiisi asti. Normaalisti huonekalujen odottelussa voi mennä jopa kuukausia ja massatuotetuissa tuotteissa laatu ei ole aina sitä parasta. KAAMOS ratkaisee toisenkin ongelman. Suomessa on suuri määrä taitavia tekijöitä esimerkiksi puu- ja metalliseppiä, jonka kädentaito riittää moniin tuotteisiin, mutta kädentaidon potentiaalia ei pystytä hyödyntämään kaupallisessa mielessä. KAAMOS tarjoaa siis kuluttajille helpomman ja asiakaslähtöisemmän tien parhaan laatuluokan kodintuotteisiin. Se myös tukee suomalaisia pientekijöitä ja pyrkii kasvattamaan alaa sitä kautta. Miian innostamana pyrin itsekin ainakin aluksi välttämään mainostoimistoja ja muita ulkopuolisia maksullisia mainostajia. Pidän huolen hyvästä maksuttomasta sosiaalisen median markkinoinnista ja ennen kaikkea alussa hyvistä asiakaskokemuksista. Laatu, nopeus, helppous ja henkilökohtainen palvelu asiakkaalle ovat avaimina hyvään asiakaskokemukseen. Minun tilanteessani hyvät asiakaskokemukset tuovat nimeä brändille alussa kaikista parhaiten.

Seuraavaksi tarinaksi, josta kirjasin oppeja ylös oli Robert Kullströmin tarina. Robert oli vuonna 2012 perustamassa mediatalo Freemium Mediaa. Freemium nousi nopeasti Suomen suurimman asumiseen liittyvän mediakokonaisuuden haltijaksi.  Robert teki exitin, kun Viestilehdet Oy osti Freemium Median vuonna 2018. Robert jatkaa edelleen matkaansa yrityksessä ja aikoo kehittää sitä jatkuvasti.

Robert puhuu tarinassaan siitä, miten asiakkaat saadaan sitoutumaan yritykseen. Hänen tapauksessaan kyse oli siitä, miten asiakkaat palaavat verkkosivuille aina uudestaan ja uudestaan. ”Ulkonäkö houkuttelee luokseen ensimmäisen kerran ja sisältö houkuttelee palamaan takaisin”. Tämä lause jäi tarinasta hyvin itselle mieleen. Kullströmin tapauksessa se on toki päätavoite, että kävijämäärät saadaan sivustolle isoksi. Vaikka konsepti ja tavoitteet ovat aika erilaiset, tästä vinkistä pystyy silti ottamaan hyödyn irti myös omassa yrityksessä. Visuaalisuus on tärkeää ja sitä ei saa unohtaa. Sen olen tajunnut jo alusta asti ja sitä pyrinkin parantamaan jatkuvasti omassa verkkokaupassa. Se että sivusto näyttää kivalle ja mielenkiintoiselle auttaa tämä asiakasta jäämään sinne pidemmäksi aikaa. Tärkeämpi osuus tulee kuitenkin silloin, kun mietitään miten asiakas saadaan palaamaan sivulle uudestaan ja uudestaan. Tätä kautta asiakas todennäköisemmin saadaan ennemmin tai myöhemmin myös tekemään ostopäätös. Tämän vinkin aion viedä käytäntöön kirjoittamalla verkkokauppaan sisältöä. Tarina yrityksestä mahdollisimman laajasti, tuotteiden valmistusprosessi alusta loppuun ja tietenkin tarkat tiedot tekijöistä. Tietoa siitä, mistä materiaalit tulevat ja kuka tuotteita valmistaa. Uskon, että läpinäkyvällä viestinnällä tuotteista ja yrityksen tarinasta se lisää sivun kiinnostavuutta asiakkaan silmissä. Etenkin jos sivua päivitellään aktiivisesti ja sinne luodaan jotain uutta kiinnostavaa yrityksestä ja tuotteista. Mitä enemmän sisältöä, sen parempi. Asiakkaalle jää tällöin verkkokaupasta ja yrityksestä mielenkiintoisempi kokemus. Usein verkkokaupoissa näkee vain myytävät tuotteet ja pakolliset asiat kuten tilaus- ja toimitusehdot ja tietosuojaseloste.

Exit 2 kirja antoi useita hyviä oppeja omaan arkeen. Tärkeimpänä näissä kirjoissa pidän kuitenkin motivaation nousua ja uskoa omaan tekemiseen, jota nämä tarinat todellakin lisäävät. Pitää ymmärtää, että sitkeys ja usko omaan hommaansa erottelee onnistujat epäonnistujista.  

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti