Strateginen K2

Kirjoittaja: Beda Räsänen

23 marraskuun, 2022

Lähdeteos: Strategiakirja 20 työkalua

Lähdeteoksen kirjoittaja: Tero Vuorinen

Teoriapisteet: 3

Olen sellainen henkilö, joka tykkää suunnitelmista. Nimen omaan sellaisista suunnitelmista, jotka on laadittu mahdollisimman järkevästi ja loogisesti. Suunnittelen omassa elämässäni yllättävänkin paljon asioita, esimerkiksi kauppareissut, jos pitää kiertää useampi kauppa. Mietin mihin kannattaisi mennä ensiksi, miten reissu hoituisi mahdollisimman sujuvasti, että esimerkiksi matkoihin ei kuluisi turhaa aikaa ja kaupat kierrettäisiin jotenkin loogisessa järjestyksessä. Pyrin usein arkipäiväisessäni toiminnassa jonkintasoiseen tehokkuuteen, en sanoisi maksimaaliseen, koska se olisi liioittelua. Tietenkään en ole mikään kone, enkä todellakaan aina ajattele näin, vaan silloin kun on to do -listalla paljon tekemistä ja aikaa rajatusti. 

Teen siis usein elämässäni pienimuotoisia strategisia valintoja ja usein huomaan tekeväni niitä enemmän kuin muut. Tällaiset valinnat tai ehdotukset tuntuvat usein iloa pilaavilta ja kireän tyypin ehdotuksilta, jos tilanne on esimerkiksi jossain lomareissulla. Yhtäkkiä mukava lomapäivä tuntuukin suoritukselta, joka pitää hoitaa mahdollisimman loogisesti. Ymmärrän yskän… Usein saatan pilata iloni itseltänikin, kun alan tunteen sijasta miettimään tekemistäni järjellä. Tällainen käytös luultavasti johtuu kontrollin tarpeestani ja jostain sellaisesta. No mutta siis, pointtina tässä alustuksessa on ehkä se, että erilaiset liiketoimintastrategiat kiinnostavat minua, koska koen olevani sellainen ”strateginen tyyppi”. Minulle voisi tehdä hyvää päästä toteuttamaan strategioita liike-elämässä oman henkilökohtaisen elämäni sijaan. Oikeastaan janoan strategista osaamista ja haluaisin osata soveltaa erilaisia strategioita käytäntöön. Se tuntuisi järjevältä, miksi kokeilla yksin luoda omaa uutta strategiaa ja oppia kantapään kautta, jos niin monia toimiviksi todettuja strategioita on jo olemassa? Varsinkin kun en vielä ole mikään professionaali näissä hommissa.

Strateginen johtaminen tai strategiset työkalut eivät ole minulle kovin tuttuja asioita, oikeastaan ne tuntuvat aika vaikeilta. Tässä kirjassa Tero Vuorinen kertoo, miten nämä asiat tuntuvat monimutkaisilta monille monille yritysjohtajillekin ja alan kirjallisuus on vaikeaselkoista. Tässä onkin Vuorisen sanojen mukaan helppotajuinen kirja vaikeatajuisesta aiheesta, ihan huippua. 

K2 Studiossa, siis siinä hankkeessa, olen päässyt jo harjoittelemaan strategista suunnittelua ja vähän sen johtamistakin. Enemmän johtamiseni siinä keskittyy operatiiviseen johtamiseen, eli lyhyemmän aikavälin johtamiseen, mutta koska olemme kehitelleet toimintasuunnitelmaa jo koko ensi vuodelle, olemme päässeet kehittämään projektin strategiaa. Strateginen johtaminen keskittyy siis pitkälle aikavälille, seuraaviin kuukausiin, vuosiin ja jopa vuosikymmeniin. En tässä nyt ehkä viitsi avata itse strategioita kovin tarkasti salassapidettävien tietojen vuoksi. 

Strategiatyössä on monia mahdollisia oikeita valintoja, siis toivottuun lopputulokseen voi päästä montaa eri kautta.Erilaiset näkemykset korostavat suunnittelulähtöisyyttä, oppimista ja kokemuksen kautta etenemistä, tai innovatiivisuutta ja kokeilua. Mielestäni on tärkeää miettiä, millaisia näkemyksiä itse projektissaan hyödyntää ja että hyödyntäisi niitä tietoisesti. Olen huomannut, että usein Tiimiakatemian uudet projektit ovat aika suunnitelulähtöisiä, eikä aina muisteta hyödyntää jo olemassaolevia oppeja ja kokemuksia, mitä esimerkiksi muilla yhteisön jäsenillä voisi olla jo valmiina. Kun samaa projektia pyöritetään jo toista kautta, tulee sitten usein vasta mukaan oppimisen ja kokemuksen kautta eteneminen, koska silloin hyödynnetään niitä itse saamiaan oppeja viime kaudelta. 

Mielestäni varsinkin kokemuksen kautta eteneminen on usein järkevää, jos on kyseessä projekti, josta on jo valmiiksi ollut aiemmin olemassa samankaltaista liiketoimintaa. Siinä voi usein välttää pyörän keksimisen uudelleen ja pahimmat sudenkuopat. Kokemuksen kautta eteneminen saattaa joskus kuitenkin sulkea pois innovatiivisuutta, koska kokemus ajaa ehkä tekemään asioita samalla lailla kuin ennenkin on tehty. 

K2 Studio on uudenlainen liiketoiminta, joten siinä aiomme hyödyntää paljon innovatiivisuutta ja kokeilua. On ehkä vähän pakkokin! Toki on tärkeää tunnistaa, että erilaisia käsityökursseja, workshoppeja ja tapahtumia on järjestetty jo paljon ennestään, joten tässä ei ole kyseessä kuitenkaan 100 % uusi idea. Tämän on ehkä ennemminkin olemassaoleva idea uudella merkittävällä twistillä. Vaikka suoria kilpailijoita tälle idealle ei koko Suomessa olekaan, eikä olekaan tarkoitus asettua kilpailemaan ketään vastaan, voimme silti hyödyntää kiertotaloutta tukevien toimijoiden olemassaolevaa tietoa oman liiketoimintamme kehittämiseen. Näin olemme tekemässäkin, ja tästä pääsemme ensimmäiseen hyödyntämäämme strategiatyökaluun, co-creationiin, eli yhteiskehittämiseen. 

Yhteiskehittäminen tarkoittaa erilaisten kumppaneiden, kuten esimerkiksi yhteistyöyritysten, asiakkaiden ja toimittajien hyödyntämistä yrityksen toiminnan kehittämisessä vuorovaikutteisella ja avoimella tavalla. Tämä menetelmä on viimeaikoina kiinnostanut etenkin innovaatioiden ja palvelujen kehittämisten yhteyksissä. Tämähän on juuri sitä, mitä me teemme nyt. K2 Studio hyödyntää yhteiskehittämistä. Ensimmäisenä olemmekin suunnitelleet workshop -illan, livetapahtuman, johon olemme kutsuneet kiertotalouden alan yrittäjiä, kuten ompelijoita, kirppareiden omistajia, ja suutareita. Tarkoituksena workshopissa on kuulla alan toimijoilta ideoita ja mielipiteitä tästä projektista, kehittää ideaa yhdessä. Koska tavoitteenamme on lisätä kiertotaloutta, on tavoitteenamme automaattisesti myös tukea sen alan paikallisia yrityksiä. Kehitämme tätä palvelua myös heitä varten ja toivomme pääsevämme toimimaan heidän kanssaan, joten tuntuu erittäin tarpeelliselta ottaa heidät mukaan kehittämiseen. Miten yhteiskehittäminen jatkuu workshopin jälkeen, niin perustamme suljetun facebook -ryhmän, johon kutsumme nämä kierotaloutta tukevat yrittäjät. Myös ne kutsutaan, jotka eivät päässeet paikan päälle tapahtumaan. Pyrimme myös verkostoitumaan ja juttelemaan heidän kanssaan muutenkin, myös verkon ulkopuolella. 

Yrityksen tai projektin kannattaisi hyödyntää useampaa erityylistä strategiatyökalua samanaikaisesti, jotta sen näkökulma ei keskittyisi vain tiettyyn osa-alueeseen, vaan jotta se hahmottaisi asemansa mahdollisimman monipuolisesti ja joka kantilta. Esimerkiksi meidänkään ei kannata tukeutua pelkästään yhteiskehittämiseen, ei tietenkään, vaan mukana täytyy olla erityylisiä työkaluja. Ei kuitenkaan liiankaan monia, vain ne tarpeelliset. 

Strategiatyökalut on kirjassa jaoteltu aika fiksusti. Niitä on neljää eri tyyppistä, tässä itseasiassa kuva taulukosta, koska tätä on vaikea selittää auki. 

En ole vielä tutustunut kaikkiin näistä, koska osasta huomaan saman tien, ettei se ole tarpeellinen tähän hätään. Tällä hetkellä koen K2 Studion tarvitsevan eniten asemointiin ja uuden luomiseen liittyviä strategioita, koska teemme jotain, mitä ei vielä ole koskaan tehty. Heikkoja signaaleja on käytetty alun konseptointivaiheessa, ennen kuin olen itse pässyt toimijaksi tähän projektiin. Me käytämme etenkin suunnitteluvaiheessa, (ja varmasti kyllä myös kokeiluvaiheessakin) yhteiskehittämistä ja ehkäpä sinisen meren strategiaa. Vielä minun täytyy tutkia näitä lisää ja miettiä, miten olisi järkevintä hyödyntää näitä. Tästä tämä lähtee, pitää varmaan ostaa tämä kirja itselle, jotta tästä voi aina tarkistella asioita ja käyttää tänä niin sanottuna työkirjana. 

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti