Strategia johtaminen:Menestyksen timantti

Kirjoittaja: Emilia Ahonen

8 joulukuun, 2022

Lähdeteos: Strateginen johtaminen: Menestyksen timantti

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mika Kamensky

Teoriapisteet: 3

Ajattelin syventää osaamistani ja paneutua vielä tarkemmin strategioiden maailmaan. Luin ensiksi Jim Collinssin hyvästä paras kirjan ja nyt jatkoksi Mika Kamenskyn Strateginen johtaminen: Menestyksen timantti. Tämä kirja on luotu kehittämään yrityksien strategista arkkitehtuuria. Menestyksen timantti on luotu arkkitehtuurin rinnalle täydentämisen ja kehittämisen työkaluksi. Strategia, johtaminen, osaaminen ja vuorovaikutus. Nämä kaikki neljä osa-aluetta nojaavat toisiinsa ja jos yksikin näistä osioista on heikolla tasolla, niin voi se olla menestyksen esteenä.  Voisikin siis sanoa, että nämä neljä käsitettä ovat täysin riippuvaisia toisistaan. Kirjaa lukiessa muistui mieleen, kun yhdessä tv-sarjassa kuuluisa shakin pelaaja I.A.Horowitzin sanoi, että yksi huono siirto mitätöi neljä hyvää. Ajattelin tämän olevan aivan samanlaista, kun mietitään peliliikkeitä yritysten strategioihin. Toki eihän se pelkästään niin mustavalkoista ole, koska välillä on vain tehtävä rohkeita kokeiluja ja otettava riskejä. Tärkeintähän on se, että kuinka hyvin näiden siirtojen riippuvuus- ja vuorovaikutussuhteita ymmärretään ja miten niistä otetaan oppia jatkoa varten.

”Strategian ydin on valita, mitä ei tehdä”

Strategiaa miettiessä tulisi ensin ymmärtää, että miksi sitä edes tarvitaan. Strategia ei ole mikään uusi käsite vaan sen juuret ovat todella muinaiset. Jo sota aikaan sitä käytettiin hahmottamaan taktiikkaa, millä edes pysyttäisiin elossa. Siihen siis vahvasti liittyy myös kilpailuasettelu. Japanilainen strategiaguru Kenichi Ohmae sanoikin, että ”ilman kilpailua, ei tarvita strategioita”. Mielestäni strategia on eri osa-alueiden yhdistävä punainen lanka, jonka avulla toimintaa pystytään ohjaamaan aika ja resurssitehokkaasti.

Yrityksissä pitäisi myös ymmärtää, että minkälaisessa tilanteessa tarvitaan millaista strategiaa tai sen tasoa. Kirjassa on nostettu esille 6 tutuinta strategiaa:

  1. Omistajastrategia

-Yleisimmin käytetty nimenomaan perheyrityksissä

  • Konsernistrategia

-Organisaatioilla, joilla on enemmän kuin yksi liiketoiminta-alue

  • Toimialastrategia

-Konsernille, joka koostuu useista toimialoista

  • Liiketoimintastrategia

-Kilpailustrategia, jolla yritys pystyy luomaan kilpailuetua valitsemillaan liiketoiminta-alueilla

  • Funktiostrategia

-Keskitetty funktiostrategia esim. ostoon tai tuotekehitykseen

  • Yksilöstrategia

-Henkilökohtaisempi toimenpidesuunnitelma

Meidän olisi hyvä uuden johtoryhmän kanssa hahmottaa, millä tasolla eri osa-alueilla olemme, jotta osaisimme keskittää sille parhaiten kuuluvan strategian paremmin. Täten tuloksetkin olisivat varmasti vielä parempia, kun osaisimme tunnistaa, mikä toisi juuri sille eniten arvoa ja kehitystä. Valitsimme uuden tavan kasata johtoryhmän. Rikoimme vanhat ”rooli raamit” ja lähdimme liikkeelle vahvuuksiemme kautta. Uskon siis, että ensi vuonna strategia nousee todella tärkeäksi käsitteeksi johtoryhmässämme, jotta saamme jaettua vastuuta tasaisemmin ja tiimiläisillemme selkeäksi, miten menemme eteenpäin. Tätä kirjaa täytyy tästä syystä suositella muillekin tiimini johtoryhmän jäsenille, koska voisimme lähteä miettimään, että miten me rakentaisimme oman strategisen arkkitehtuurin Sentialle.

”Menestys on 20 % taitoa ja 80 % strategiaa”

Maailma muuttuu, niin kovaa tahtia, että yksin pärjääminen hankaloituu. Nykyään painotetaan tiimityöskentelyn, verkostoitumisen sekä vuorovaikutustaitojen perään. Mielestäni Tiimiakatemia on tätä ajatellen todella hyvä pohja työelämään, koska opettelemme päivittäin näitä taitoja.  Kirjassa strategian onnistuminen on pelkistetty kymmeneksi keskeiseksi menestystekijäksi.

  1. Yhteinen strategia- ja bisneskieli
  2. Kyky, halu ja rohkeus uusiutua
  3. Tietotulva
  4. Joukkuepelin sisäistäminen
  5. Kyky keskittyä olennaiseen
  6. Pitkäjänteisyys myös kvartaalitaloudessa
  7. Riittävä liiketoiminta osaaminen
  8. Toimiala osaaminen ja näkemys sen yhteydestä muuhun ympäristöön
  9. Kokonaisnäkemys johtamisesta
  10. Verkosto- osaaminen ja vuorovaikutustaidot

Näiden 10 kohdan saaminen yrityksissä kuntoon on iso kokonaisuus ja siihen voi mennä vuosia. On siis täysin ymmärrettävää, ettemme välttämättä Tiimiakatemialla 3 vuodessa opi kaikkea näistä aivan täydellisesti. En kuitenkaan näe, että mistään muualta saisi näin kokonaisvaltaista kosketusta näiden kaikkien osa-alueiden opetteluun.

 Normaalisti rakenne yrityksissä menee, niin että yrityksen johto päättää strategian ja lähtee johtamaan sitä oikeaan suuntaan. Oman hankaluuden meillä täällä tekee se, että olemme toistemme vertaisjohtajia ja päätämme yhdessä strategian. Toki tietenkin jokaisen tiimin johtoryhmä saattaa pureskella vaihtoehtoja jo valmiiksi ja ottaa kopin strategian johtamisesta, mutta yhteinen suunta päätetään yhdessä.  

Mitä jos se ei hankaloitakaan prosessia? Ratkaisisiko se monissa yrityksissä sisäisenmotivaation ja tehokkuuden puuttumisen, jos työntekijöillä olisi edes pieni mahdollisuus vaikuttaa siihen, mihin suuntaan yritys menisi. Uskon, että tähän on pikkuhiljaa alettu heräämään. Enää ei ajatella työntekijöitä pelkästään shakkinappuloina. Vuosien saatossa on huomattu, millaisia tuloksia on tullut yrityksissä, josta löytyy motivoituneita työntekijöitä ja taas nähty yritysten sortuvan, missä palaset työntekijöiden ja johdon välillä eivät ole loksahtaneet paikalleen. Nostan kyllä hattua niille, jotka päivittäin tekevät töitä yritysten strategioiden eteen. Toisaalta eivät he varmasti ole valmiita olleet syntyessään. Hekin ovat varmasti opetelleet tämän kaiken, mitä juuri itsekin opettelen.

Yritysten strateginen arkkitehtuuri

Strateginen arkkitehtuuri pitää sisällään kaiken siitä, mitä yritys suunnittelee, toteuttaa ja valvoo. Se ei kuitenkaan ole aina niin selkeää ja tämä onkin käsite, millä nimenomaan yritetään auttaa ihmisiä ymmärtämään sitä. Useimmiten vaikeuksia tuottaa se, että sitä ei ole ollenkaan tai, että se on liian yksinkertainen/monimutkainen. Niitä voi olla myös vahingossa rakentunut useampia päällekkäin. Useinten tämä rakennetaan ylhäältä alaspäin, mutta jotta tästä saadaan enemmän irti, olisi siihen parempi ottaa elementtejä myös alhaalta ylöspäin. Toki koska arkkitehtuuri kuulostaa yrityksissä hyvin abstraktilta käsitteeltä, niin olisi hyvä aloittaa ymmärtämään sitä aivan alusta. Eli mitkä ovat yrityksen arvot, missio ja tavoitteet. Nämä oivaltamalla on helpompi ymmärtää, että arkkitehtuuri on kuin puun runko, mikä pitää sisällään kaiken, mutta auttaa yritystä kasvamaan ja kehittymään. Juuret lähtevät ytimestä ja oksat ylhäällä kasvavat rungon mukaan.

Mietteet kirjasta

Nyt kun luin jo toisen strategia kirjan, niin olen huomannut tämän olevan mielenkiintoinen, mutta haastava aihe. Tuntuu, että strategia työ on varmasti jatkuvaa oppimista ja kokeilua. Mielenkiintoista on nähdä, miten tiimissämme saadaan toimimaan uusi strategia ensi vuodella sekä, että tuottaako uusi tapa valita jory hyviä tuloksia. Voisi kai sitä vielä kolmannen kirjan aiheesta lukea.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti