Stop, pysähdy myymään

Kirjoittaja: Silja Pajamäki

9 joulukuun, 2022

Lähdeteos: STOP, pysähdy myymään

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mika D. Rubanovitsch

Teoriapisteet: 2

Tällä hetkellä LYS studios projektini alkaa olemaan vaiheessa, jossa pääsemme oikeasti harjoittamaan luotujen palveluidemme myyntiä. Koska sen vuoksi tämä aihe on ajankohtainen, valitsin tämän kirjan tukemaan prosessia. Pidin tämän kirjan tarjoamista työkaluista, vaikka niitäkin hieman vähemmän tässä kirjassa oli kuin esimerkiksi markkoinoinnin erilaisissa kirjoissa on ollut. Olen aikaisemmin saattanut valita huonoja myynnistä kertovia kirjoja luettavakseni, mutta siitö ensivuoden lukusuunnitelmaa ja tavoitteita tukeakseni aion valita nämä kirjat paremmalla menestyksellä.  

Myynti on organisaation sydän 

Niinkuin aikaisemmissakin reflektoissani olen kertonut, myynti ei kuulu omiin vahvuuksiini. Mutta entöä jos kuuluukin? Olen havainnut paljon lineaarista kehittymistä myyntiosaamiseni parissa. Toisaalta olen sitä mieltä, että en vain aiemmin ole päässyt tosissani tätä osaamista kokeilemaan. Varsinkin nyt huiman kehityksen huomaa myytävän kohteen luonteesta, sillä tietenkin oma projektini kiinnostaa minua. Lineaarisuuden arvelen johtuvan tasapainoisesta itsevarmuuden kohentumisesta myynnin parissa, sillä viime aikoina olen päässyt käyttämään näitä taitoja huomattavasti enemmän. Samalla olen hoksannut, että empäs oikeastaan olekkaan huono myymään. Tämä tilanne on verrattavissa kielitaitoon, kun sitä käyttää – hallitsee sen yhä paremmin.  

Teoreettisella tasolla antoi hyviä ajatuksia myynnin työstämiseen. Kirja puhtteli myynnin olevan organisaation sydän. Pidin tästä ajatuksesta, koska eihän ilman sitä palvelu pitoisten projektien sisältö onnistuisi ilman myyntiä. Nykymaailmassa myynnin luonteen muututtua on yhä tärkeämpää osata myydä oikein ja parantaa jatkuvasti omia taitojaan sen parissa.  

Tunnistin välittömästi muutaman tekijän, jota voisimme lähteä LYS:sin parissa lähteä hiomaan paremmaksi – kilpailija- sekä tarvekartoitus. Suhteessa muuhun tekemäämme pohjatyöhön, olemme tehneet vähemmän kilpailija-analyyseja. Ehkä tätäkin työkalua voisimme käyttää jonkinlaisissa jaksoissa tai muuten säännöllisesti, jotta pysymme jatkuvasti mukana kilpailijoidemme perässä. Pysymme todella hyvin trendien parissa, mutta se ei väkttämättä riitä itsessään. Toisena tekijänä löytyi tarvekartoitus. Olemme tehneet sitä mielestäni ihan hyvin, mutta aina on parantamisen varaa. Olemme prehtyneet palveluidemme tuomiin hyötyihin asiakkaalle jotka esitämme myös asiakkaalle lähetettävässä myyntiesityksessämme. Koskaan emme kuitenkaan voi perehtyä niihin liikaa, sillä tarpeiden ymmärtäminen asiakkaalle on mielestäni yksi myynnin valttikorteista.  

Asiakastapaamisen merkitys myynnissä 

Aikaisemmin myynnin kirjoissa en ole kohdannut tapaamisien merkityksen esiille tuomiseen, joka tässä kirjassa oli kuitenkin tuotu esille. Iso plussa siitä! Tapaamisien merkitys niin projekti kohtaisessa myynnissä kuin Tiimiakatemian arjen kannalta ovat meillä täällä rikkaus. Ne opettavat paljon, sillä erilaisten persoonien kohtaaminen omassa tekemisessä oman arjen ulkopuolella antaa uusia näkökulmia. Oikein käytettänä  voimme saada asiakastapaamisistamme myöskin euroja, mieletöntä!  

Henkilökohtainen vai virtuaalitapaaminen? Nykymaailmassa, etenkin koronaepidemian jälkeen molemmat onnistuvat. Henkilökohtaisesti kuitenkin pidän henkilön tapaamisesta kasvokkain. On mielenkiintoisempaa kuunnella toista, kun oikeasti olemme läsnä tilanteessa. Yhtenä murheena vähemmän on myös se, että toimiiko tekniikka. Virtuaalitapaamisessa tämän vuoksi on myös tärkeää huolehtia asiakaskokemuksen toteutumisesta. Kirja kertoi myös tekniikan olevan yksi tekijä sen vahvistamiseen. Onhan se kieltämättä hieman tympeää, kun on varannut tietyn ajan tapaamiselle josta alusta menee puolet tekniikan kanssa säätämiseen.  

Onnistunut verkkotapaaminen mahdollistaa myös toisen osapuolen osallistamisen, jotta hän pysyisi mahdollisimman hyvin kuulolla ja hänen saamansa informaatio jäisi myös tietoisuuteen. Pyrimme siis tulevaisuudessa verkkotapaamisissa välttämään jatkuvaa dian selaamista sekä monologeja. Uskon tämän vaikuttavan positiivisesti esimerkiksi myyntitapaamisen lopputulokseen.  

Mitä kirja loppujen lopuksi tarjosi minulle? 

Kirja tarjosi erilaisi loppujen lopuksi uusie ja erilaisia vaiheita myynnin parissa. Elämme digitaalisuuden hyödyntämisen kultaista aikakautta, joten sen saamien keinojen hyödyntäminen on erittäin tärkeää. On hyvä osata yhdistellä uutta ja vanhaa eli keinoja joita ei ennen digitaalisuutta ole ollut ja digitaalisia menetelmiä keskenään. Oman osaamisen tunnistaminen nykypäivänä on helpompaa kuin ennen. Siksi minunkin tulisi hyödyntää enemmän henkilökohtaisen brändini tuomia vahvuuksia, kuten Linkediniä. Sen päivitteleminen on jäänyt tänä vuonna hyvin vähäiseksi. Kuitenkin omien projektieni löydettävyys voisi parantua huomattavasti, kun myisin omaa osaamistani myös kyseissä kananavassa. Tästä siis yksi uusi pieni tavoite LYS studios projektin eteenpäin viemiseksi. Miksi en hyödyntäisi käytettävissä olevaa näkyvyyttäni? 

Pieniä tavoitetta vuodelle 2023 

1.  Kilpailija- ja tarvekartoituksien parempi hyödyntäminen 

2. Asiakastapaamisien hyödyntäminen projekteissa 

3. Oman henkilöbrändin hyödyntäminen projekteissa 

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti