Sivubisnes

Kirjoittaja: Linda Isosomppi

9 joulukuun, 2022

Lähdeteos: Sivubisnes

Lähdeteoksen kirjoittaja: Marianne Lehikoinen

Teoriapisteet: 2

Syksyn ensimmäiseksi kirjaksi valikoitui Marianne Lehikoisen Sivubisnes. Sivubisnes käsittelee Mariannen ensiaskelia yrittäjyyden maailmaan, sekä tarinoita muilta alottaneilta yrittäjiltä.  

Valitsin kirjan, koska olen tavannut Mariannen vuonna 2020, kun haastattelin häntä yrittäjyydestä omaan podcastiini – mikä ei tosin koskaan nähnyt päivänvaloa. Saimme silloin aikaiseksi todella hyvää keskustelua yrittäjyydestä. Keskustelumme polkuili sivubisneksestä aina siihen, kuinka Suomessa yrittäjyys on usein maalattu enemmän riskiksi kuin mahdollisuudeksi. Uskon, että minun perheessä isoin tekijä yrittäjyyden kammoksuntaan johtuu vanhempieni huonoista kokemuksista yrittäjinä. Olen kuitenkin iloinen, että parin vuoden sisällä ihmisten ajatukset yrittäjyyttä kohtaan on muuttunut radikaalisti. Osasyynä siihen on varmasti sosiaalinen media. Sosiaalisessa mediassa näkee yhä enemmän ihmisten todellista arkea yrittäjänä, mikä toimii pienenä rohkaisuna myös muille. 

Marianne onnistui rakentamaan sivubisneksensä kautta itselleen päivätyön. Työnkuva on muuttunut matkan varrella sometyöstä yrityksien ja aloittelevien yrittäjien mentorointiin. Kun tapasimme Mariannen kanssa vuonna 2020 molempien elämät olivat hyvin erilaiset. Hän teki sosiaalisen median sisältöä itselleen ja oli yrityksen palkkalistoilla tuottamassa heille sisältöä. Itse olin hukassa omasta tekemisestä, sekä itsestäni – olin hyvin epävarma nuori nainen, kenellä oli vain suuria unelmia muttei rohkeutta lähestyä niitä. Marianne rohkaisi minua jo silloin ottamaan askelia kohti unelmieni yritystoimintaa, mutta silloin minulla ei vielä ollut hajua siitä, mitä haluaisin oikeasti tehdä. Jos nyt tapaisimme Mariannen kanssa uskon, että keskustelumme olisi hyvin erilainen kuin tuolloin ja huomattavasti inspiroivampi.  

Mitä oppeja keräsin kirjasta? 

Samaistuin kirjan ajatuksiin paljon. Kun etsii omaa kutsumustyötä tulisi unohtaa muiden mielipiteet, sekä perinteiset uravalinnat ja pysähtyä miettimään, mikä todella saa sinut syttymään. Kirjassa puhutaan paljon motivaatiosta, määrätietoisuudesta, sekä rohkeudesta tehdä omista unelmista totta. Jos saa liiketoimintaidean ei pitäisi käyttää turhaan jossitteluun tai märehtimiseen aikaa- pitäisi uskaltaa hypätä ja kokeilla, sillä koskaan ei voi tietää mitä mahdollisuuksia se voi avata. Olen ihmisenä aika rohkea, mitä tulee omien tavoitteiden saavuttamiseen. En pyytele anteeksi tai häpeile – joskus suurempiakin – unelmiani. Tällä hetkellä koen, että olen menossa oikeaan suuntaan. Esimerkki itsestäni ja rohkeudestani hypätä tuntemattomaan: Päätin lähettää, kenellekkään kertomatta, itsestäni pienen esittelyn, sekä visuaalisen näytön Pohjoismaiden johtavalle PR toimistolle. En odottanut tämän vievän mihinkään vaan pikemminkin halusin vain ilmaista Spaltille tulavisuutta ajatellen, että Linda Jyväskylästä on täällä ja kiinnostunut alasta. Tämä kuitenkin johti siihen, että he vastasivat, että olisin täydellinen heidän tiimiin ja mikäli harjoittelupaikka heillä kiinnostaa, voisimme sopia tapaamisen heti. Marianne mainitsee monta kertaa siitä, ettei yrittäjäksi tulla vain unelmoimalla vaan se vaatii paljon työtä ja tämän ajatusmallin takana seison täysin.   

Törmään usein siihen, että ihmiset jarruttelevat aloittaessaan yritystoimintaansa. Monet ajattelevat, että idean tulisi olla täysin valmis, jotta sitä voisi tarjota potentiaalisille asiakkaille. Kuitenkin se, että myymäsi idea ei ole valmis, pakottaa sinut opiskelemaan lisää, sekä tekemään jatkuvasti töitä tietotaidon ja kokemuksen kasvattamiseen. Motivaatio tehdä töitä ja opiskella on korkeampi, kun tietää, että näkemäsi “vaiva” tulee tarpeeseen heti. Kokemus ja tietotaito kasvaa kuitenkin parhaiten tekemisen kautta.  

Verkostoitumisen tärkeys, mistä Tiimiakatemiallakin puhutaan paljon tuli ilmi myös kirjassa. Verkostoitumista tulisi suunnitella omien suunnitelmien kautta, mihin Tiimiakatemian asiakastapaamisilla pyritään. Kysymys, mitä jokaisen aloittelevan yrittäjän tulisi miettiä on “Keitä minun tulisi tuntea, jotta se veisi omaa toimintaani eteenpäin?”. Kun löydät oikeita ihmisiä ympärillesi, ketkä inspiroivat, innostavat ja haastavat sinua, saat boostausta omalle tekemisellesi. Kysy rohkeasti apua ja auta puolestasi muita, tutustu ihmisiin myös alasi ulkopuolelta ja solmi suhteita.  

You May Also Like…

Google Digital Garage

Google digital garagessa oli paljon asioita, jotka olivat tuttuja mutta sain siitä myös paljon käytäntöön vietäviä...

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

0 kommenttia

Lähetä kommentti