Stop myynti – pysähdy myymään

Kirjoittaja: Veera Partanen

19 joulukuun, 2022

Lähdeteos: Stop myynti: pysähdy myymään

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mika D. Rubanovitsch

Teoriapisteet: 2

Olen itse tehnyt myyntityötä paljonkin ja koen olevani siinä hyvä. Mutta aina on parannettavaa ja opittavaa lisää. Tiimiakatemialla tämänhetkisissä projekteissa on saanut olla paljon myynnin parissa. Mecco pop-upissa palvelemme päivittäin asiakkaita, jossa haluamme luoda asiakkaalle käynnistä sydämellisen ja luotettavan. Ja jo Mecco projektin hankittua meidän täytyi myydä ideamme ja itsemme Mecco yrittäjälle yhteistyökumppanuuden merkeissä. Myös Tiimiakatemian 30-vuotis synttäreitä järjestäessä on saanut olla myynnin parissa. On hankittu suhteita, verkostoiduttu ja myyty. Jokaisessa näissä osa-alueissa on myyty tapahtumaamme ihmisille. Myyntiä tapahtuu koko ajan, vaikkei sitä välttämättä huomaa. Suhteiden rakentamisella on tähän myös iso merkitys. Kun annan itsestäni hyvän ja luotettavan vaikutelman ihmisille, he luultavasti asioivat myös kanssani. Suhteilla ja verkostoitumisella on siispä iso vaikutus. Meillä Tiimiakatemialla verkostot ovat suuret. Jo talossamme on noin 150 tiimiyrittäjää, keiden kanssa verkostoitua. Tämän lisäksi käymme paljon asiakaskäynneillä, joiden tarkoituksena on juurikin verkostoituminen, uuden oppiminen ja myyminen. Ennen asiakaskäynnille menemistä on tärkeää, että on tutustunut asiakkaaseen/yritykseen. Myyntitaitoja tarvitaan, jotta tapaamisella pääsee mahdollisesti tekemään myyntiä. Myös luottamus on isossa osassa tätä. Kun asiakas luottaa, hän ostaa ja hänestä saa helpommin pysyvän asiakkaan. 

On suuri rikkaus päästä verkostoitumaan laajalti Tiimiakatemialla, mutta moni ei osaa käyttää sitä hyödyksi. Meidänkin tiimissämme on ihmisiä, jotka eivät tiimin ulkopuolelta ole lähteneet verkostoitumaan muihin tiimeihin. Myöskään asiakaskäyntien merkitystä kaikki eivät ymmärrä. Itse haluan ottaa opiskeluvuosistani kaiken irti ja hyödyntää verkostoani. Uskon siitä olevan paljon hyötyä tulevaisuuteeni!

Myös meillä perheyrityksessä verkostoidutaan ja tehdään asiakkaiden kanssa kauppaa. Pidämme myyjien ammattitaidosta huolen säännöllisillä koulutuksilla, jotta he osaavat palvella asiakkaamme parhaalla mahdollisella tavalla. On tarkoitus palvella asiakkaat niin, että he palaavat uudestaankin ostoksille. 

Tiimiakatemialla taas opimme jatkuvasti esimerkiksi viikoittaisten treenien avulla. Treenit tarkoittavat tiimin yhteisiä dialogirinkiä, jossa jokaisella kerralla on joku aihe, mistä opitaan. Esimerkiksi myynti, markkinointi tai taloustreenit. Luemme Tiimiakatemialla myös paljon kirjoja, joista saamme teoriatietoa. Näiden kautta oppimista tapahtuu myynnin osaamiseenkin paljon. Kun opimme uusia työkaluja ja asioita, näytämme ammattitaitoisimmilta.

Kirjan alussa sanottiin hyvä lause ”Ei riitä, että asiakas luottaa myyjään, vaan hänen on luotettava koko organisaatioon”. Tämä on täysin paikkaansa pitävä lause. Ja tämän kautta rupesin miettimään, kuinka tärkeä yrityksen arvot on tuoda esille, niin työntekijöille, kuin asiakkaillekin. Jos tiimistä/yrityksestä yksi ei pysy organisaation arvojen mukaisena, hän antaa epäluotettavan kuvan ei pelkästään itsestään, vaan koko yrityksestä. Olisi siispä hyvä muistutella omaa tiimiämme arvoistamme ja siitä, millaisen vaikutelman ja kuvan haluamme luoda Projektitoimisto Elementiasta muille. Itsellä tästä on selvä kuva näin tiimin markkinointipäällikkönä, mutta että se on varmasti yhteinen kaikilla, niin se on hyvä käydä läpi ja muistutella jokaiselle. 

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti