Start with Why + Find your Why

Kirjoittaja: Vili Selenius

9 joulukuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Tartuin Simon Sinekin kirjaan Start with why ystäväni Kimmon vinkistä ja luin vielä kaupanpäällisiksi Sinekin Find your whyn, Start with whysta inspiroituneena. Start with whyn tarkoitus on inspiroida ihmisiä ajattelemaan kaikkea tekemistään, kysymällä itseltään miksi tekee, mitä tekee.

 

“People don’t buy what you do, they buy why you do it”

 

Jos Simon Sinekiltä kysytään, mitä hän tekee, hänen vastauksensa on: ”Pyrin inspiroimaan ihmisiä tekemään asioita, mitkä inspiroivat heitä.” Se on Simon Sinekin ”miksi”. Suora vastaus kysymykseen olisi ”Kirjoitan kirjoja johtajuudesta”. Kertomalla MIKSI hän kirjoittaa kirjoja, sen sijaan, että kertoisi vaan kirjoittavansa kirjoja, Sinek herättää ihmisissä tunnereaktion ja kertomalla syyn kirjoittamiselleen, lukijat pystyvät samaistumaan hänen arvoihinsa.

 

Isot yritykset, kuten Nike, jota Sinek käyttää kirjassa esimerkkinä, hyödyntävät ”Start with why” metodia markkinoinnissaan taitavasti. Vuonna 2018 Nike julkaisi mainoskampanjan Colin Kaepernickin kasvoilla, jossa oli lainaus ”Believe in something. Even if it means sacrificing everything”. Colin Kaepernick on entinen amerikkalaisen jalkapallon pelaaja, joka vuonna 2016 kieltäytyi seisomasta ennen ottelua kuullun kansallislaulun aikana. Sen sijaan hän polvistui protestoidakseen poliisiväkivaltaa, rasismia ja systemaattista sortoa vastaan. Tämä herätti USA:ssa paljon mielipiteitä protestin puolesta ja sitä vastaan, mutta lopputulemana Kaepernickin sopimusta ei jatkettu enää meneillä olleen kauden jälkeen, oletettavasti poliittisista syistä. Nike ilmaisi kampanjalla tukensa Colin Kaepernickille ja toi esille omat arvonsa. Niken kampanja suututti monet ja Niken osakkeet romahtivat päivä kampanjan julkaisun jälkeen. Seuraavan viikon aikana Niken myynti verkossa kasvoi kuitenkin 25%. Nike toi kampanjalla esille mihin he yrityksenä uskovat ja mitä he edustavat ja ihmiset, jotka jakoivat Niken kanssa samat arvot ostivat kampanjan seurauksena Niken tuotteita.

 

”I have a dream”

 

Toinen Sinekin esimerkki ”Start with why” ajattelusta, oli Martin Luther King Jr. ja ehkä yksi maailman kuuluisimmista puheista. Martin Luther King Jr. ei noussut tuhansien ihmisten eteen kertomaan, että hän on laatinut suunnitelman, millä päihitetään maassa vallinnut rotuerottelu. Hän nousi ihmisten eteen ja kertoi heille, että hänellä on unelma. Hän unelmoi maailmasta, jossa pienet tummaihoiset tytöt ja pojat voivat kulkea käsikädessä pienten valkoihoisten tyttöjen ja poikien kanssa. Martin Luther King Jr. inspiroi tuhansia ihmisiä mukaan tähän aatteeseen ja kansalaisoikeusliikkeeseen ja hän aloitti sen kertomalla, miksi hän haluaa tätä; ei miten se tulisi tapahtumaan.

 

 

 

 

Hyvät johtajat tietävät miksi he tekevät, mitä he tekevät.

 

Jos pystyt vastaamaan miksi teet, mitä ikinä teetkään, se ei ainoastaan inspiroi potentiaalisia asiakkaita ostamaan tuotettasi tai palveluasi, mutta se inspiroi myös sinua itseäsi ja tuo kaikelle tekemisellesi merkityksen. Sinek vertaa kirjassa ”Find your why” oman ”Whyn” löytämistä, kullan huuhtomiseen menneisyyden joesta. Kulta on joen pohjassa piilossa ja kaiken sen saamiseksi täytyy käyttää aikaa sen huuhtomiseen. Sama pätee oman ”Whyn” löytämiseen. Se vaatii itsetutkiskelua ja palaamista menneisyyteen, jotta pystyy selvittämään mitkä asiat tai ketkä ihmiset menneisyydessä ovat luoneet perustan ja sinun ”whyn”, joka ohjaa tämänhetkistä toimintaasi.

 

Oman ”Whyn” löytämiseksi Simon Sinek, Peter Docker ja David Mead tarjoavat kahta erilaista harjoitetta.

 

Kaveriharjoitus

 

Sinek löysi oman ”Whyn” kysymällä kaveriltaan: ”Mikä tekee minusta ainutlaatuisen ystävän?” Sinekin ystävä vastasi hetken mietittyään ”Kun puhun kanssasi, tunnen oloni inspiroituneeksi.” Tätä pohdittuaan Sinekin ”Why:ksi” muodostui ”Haluan inspiroida muita, tekemään asioita mitkä inspiroivat heitä, jotta voimme yhdessä muuttaa maailmaa paremmaksi”

 

Minuun vaikuttaneet ihmiset -harjoitus

 

Ota itsellesi joku pariksi seuraavaa harjoitusta varten.

 

  1. Palaa menneisyyteesi ja mieti ketkä ihmiset ovat auttaneet sinua kasvamaan ihmiseksi, joka olet tänä päivänä. Esim. sukulainen, joka on rohkaissut sinua olemaan oma itsesi tai vaikkapa valmentaja, joka on auttanut sinua nostamaan rimaa korkeammalle. Kirjaa kaikki mieleesi tulleet ihmiset ylös.
  2. Vaihtakaa parisi kanssa nimilistoja ja kyselkää toisiltanne, miten kukin listalla nimetty henkilö on vaikuttanut heihin. Tarkkaile parisi reaktioita kunkin ihmisen kohdalla, hänen vastatessa kysymyksiisi.

 

Harjoituksen tarkoituksena on löytää, joku henkilö tai joku hänen tekonsa, millä on ollut niin suuri vaikutus, että haluat, että sinun teoillasi on samanlainen vaikutus muihin.

 

En ole kerennyt kirjapistestressin keskellä vielä toteuttaa kumpaakaan näistä harjoitteista, mutta kirjoista inspiroituneena haluan ehdottomasti koittaa löytää oman ”Why:ni” ja saada selville mikä, kuka tai ketkä ovat vaikuttaneet minuun menneisyydessä niin paljon, että ohjaavat toimintaani vielä tänäkin päivänä.

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti