Somevaikuttajaksi!

Kirjoittaja: Oona Manninen

8 helmikuun, 2023

Lähdeteos: Somevaikuttajaksi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Emmi Lehtonen

Teoriapisteet: 0

(Markkinoinnin koulutusohjelma)

Viimeaikoina somevaikuttajan työ on kiehtonut minua, siksi päätin lukea Emmi Lehtomaan kirjan Somevaikuttajaksi. Kirja antoi itselleni paljon tietoa alasta sekä sen vaatimuksista. Uskon, että kyseisen kirjan avulla somevaikuttamisen aloittaminen on helpompaa, sillä onhan ala kohtalaisen uusi, eikä niin tunnettu meillä täällä Suomessa. 

” mene oikeisiin töihin” tai ”ei tuo työ kovin raskaalta vaikuta” ja muut vähättelevät kommentit  ovat varmasti tuttuja somea työkseen tekeville. Vaikkei moni sitä tajua on postauksien takana paljon muutakin kuin poseeraaminen kuvissa. Silti somevaikuttajan työn ajatellaan olevan helppoa ja vaivatonta.  Tosiasia on kuitenkin se, että työ vaatii jatkuvaa uuden ja monipuolisen sisällön tuottamista. Maailma muuttuu koko ajan ja  vaikuttajien on pystyttävä trendien perässä. Myös vaihtelevat työajat sekä vapaa ajan ja työn erillään pitäminen tuovat omat haasteensaJos työllä saavuttaa suuren katsojakunnan on ymmärrettävä mikä vastuu vaikuttamisella on muiden toimintaan. Suuri seuraaja määrä tuo myös julkisuutta ja oman elämän pitäminen yksityisenä ei ehkä olekkaan enää mahdollista. Kääntöpuolella somevaikuttamisessa on kuitenkin hyvät puolet! Vaikuttajana työllistät itsesi ja voit toteuttaa itseäsi sekä rokata omaa juttuasi. Voit luoda omasta brändinstäsi juuri sellaisen kuin haluat ja tuottaa seuraajillesi lisäarvoa tuottamillasi sisällöillä.

Täysipäiväisenä työnä vaikuttaminen vaatii alkuun oman henkilöbrändin luomista ja kohdeyleisön keräämistä. Sen jälkeen voi myydä tarjottavat palvelut yhteistyökumppaneille. Yhteistyökumppaneiden löydyttyä täytyy toteuttaa sisällöntuotanto eli tekstit sekä kuvat/videot. Lopuksi on tärkeää osata analysoida ja raportoida vaikuttamisella aikaansaatuja tuloksia. Jokainen aloittaa jostain ja katsojien sekä uskollisten verkostojen haaliminen voi vaatia paljon töitä ja viedä aikaa. Alussa on hyvä päättää mitä tahtoo omalla sisällöllään saavuttaa. Uskominen omaan juttuunsa sekä omannäikösen sisällöntuottaminen ovat avain menestykseen sekä erottautumiseen alan kilpailussa. 

Sosiaalisenmedian käyttö lisääntyy ja nykyajan trendit ovat markkinoinnissa vahvasti esillä. Vaikuttajia hyödynnetään, koska he osaavat puhua parhaiten yleisölleen. Vaikuttajat voidaan jakaa kategorioihin seuraajamäärien ja ominaisuuksien mukaan. Näitä ovat julkkisvaikuttaja, makrovaikuttaja, mikrovaikuttaja ja nanovaikuttaja.
Suomen mittakaavassa julkkisvaikuttajan seuraajamäärä on satoja tuhansia ja hän omaa vahvan henkilöbrändin. Makrovaikuttajan seuraajamäärä on lähellä sataa tuhatta ja he ovat esillä monipuolisesti erilaisissa kanavissa. Mikrovaikuttajan seuraajamäärä on kymmenissä tuhansissa seuraajissa.
Nanovaikuttajiksi lasketaan noin tuhannen seuraajan tilit. 

Yritykset hakevat yhteistyökuvioihin erimuotoisia somevaikuttajia. Yhteistyöt vaikuttajien kanssa lisääntyy jatkuvasti, sillä on huomattu vaikuttajien valta ostokäyttäytymiseen. Vaikuttajat pystyvät puhuttelemaan kohderyhmää samaistuttavalla tavalla. Hyvin suunniteltuna sekä toteutettuna vaikuttajamarkkinointi voikin olla erittäin tehokas tapa tavoittaa asiakkaita. Kuitenkaan kaikissa tapauksissa isompi seuraajamäärä ei tarkoita automaattisesti parempia tuloksia vaikka niin voisi luullakkin. Usein pienemmillä vaikuttajilla on sitoutuneempi ja uskollisempi kannattajakunta, jonka myös yritykset ovat pikkuhiljaa tajunneet. Tämän vuoksi yrityksen tulisi aina miettiä tarpeitaan ja verrata vaikuttajia toisiinsa ennen yhteistyön aloittamista. 

Sosiaalisen median tekeminen muiden hommien ohessa on kiinnostanut minua jo pitkään. En ole kuitenkaan osannut päättää kiinnostaako minua enemmän sisällöntuottaminen muiden kanaviin vai omaani, enkä ole siitä vieläkään varma. Kirjasta sain kuitenkin kuvaa siitä mitä hyviä sekä huonoja puolia vaikuttaja työssä on. En tiedä sopiiko epätasaiset työajat, stressi ja ulkonäköpaineet itselleni vaikka toisaalta toivonkin työltäni vapautta ja itseni toteuttamista. Tarve luoda sisältöä on aiheuttanut minulle ajoittain sen, että on vaikea laskea puhelin alas ja olla läsnä hetkessä. Olen tehnyt muutamia yhteistöitä ja kieltäytynyt muutamista. Yhteistöitä tehdessä täytyy miettiä sopivatko omat arvot yhteen yrityksen arvojen kanssa, sillä vaikuttajana työ on, seuraajien elämään vaikuttamista. Toisaalta päästäkseen pitkälle, täytyy aluksi tartuttua yhteistöihin, kun niitä tarjotaan.Jos lähtisin itse kehittämään henkilöbrändiäni sekä someani olisi minun tehtävä toiminnastani suunnitelmallisempaa ja miettiä visiota sekä sitä mitä arvoa haluan seuraajilleni tuottaa. Uskon, että vaikuttaminen tulee olemaan jossain määrin osa elämääni ja työtäni, joko toteutettavana muille tai omissa kanavissani. Somevaikuttamisen eri muodot tulevat varmasti käyttöön jatkossa myös projekteissa ja Kesäpassilla pääsemmekin jo testaamaan nanovaikuttajien hyötyä meidän markkinointiin.

You May Also Like…

Saisinko huomiosi?

Epämiellyttävä totuus on se että olen koukussa ja pahasti. Nyt kyseessä ei ole sokeri tai shoppailu vaan sosiaalinen...

Johtaja-naiset

                                                                                          ’’kun kaikki ei tule...

0 kommenttia

Lähetä kommentti