LYS studios ja markkinoinnin uudet 4 p:tä

Kirjoittaja: Linda Isosomppi

7 helmikuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 p:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 0

Markkinoinnin koulutusohjelman reflektio

Olen kuullut kirjasta Markkinoinnin uudet 4 p:tä jo useammalta tiimiläiseltäni, mutta en ollut valinnut sitä kirjalistaani aikaisemmin. Koulutusohjelman lähestyessä koin kuitenkin painetta kirjan valitsemisessa ja jouduin kun jouduinkin pienen kiiren valtaan. Paniikkiratkaisuna päädyin valitsemaan Markkinoinnin uudet 4 p:tä, mikä onnekseni olikin yllättävän hyvä valinta! 

Markkinoinnin uudet neljä p:tä koostuvat sanoista people, purpose, platform ja passion. Päätin reflektiossa keskittyä näiden avaamiseen, sekä siihen, miten olemme hyödyntäneet niitä LYS studiosin toiminnassa.  

PEOPLE 

Olemme siirtyneet järjestykseen, missä asiakas on ottanut valtapaikan. Asiakasymmärryksen on tänä päivänä oltava yrityksen keskeisin asia. On ymmärrettävä, että voimavaroja on kohdistettava asiakaskokemuksen rakentamiseen.  

Siinä, missä brändi ennen tarkoitti yrityksen, palveluiden tai tuotteiden persoonallisuutta tarkoittaa se nyt enemmänkin näiden tarinaa ja tarkoitusta. Brändi luo mielikuvaa ja tämän mielikuvan avulla palvelua tai tuotetta myydään. Kuuntelemme, reagoimme ja inspiroidumme – rakennamme brändiä yhdessä asiakkaan kanssa.  

Olemme ottaneet keväälle tavoitteeksi kasvattaa LYS studiosin bränditunnettavuutta. Mitä se sitten tarkoittaa? Tällä hetkellä näen, että sisällöntuotannomme ja asiakastöidemme kautta rakennamme LYS studiosista asiantuntijayritystä. Haluamme, että LYS studios herättää ihmisissä luottamusta, laadukkuuden tunnetta, sekä inspiroitumista.  

PURPOSE 

Merkitys ei tässä tilanteessa tarkoita maailman pelastusta, vaan se on syy brändin olemassa oloon. Merkityksessä puhutaan brändin arvomaailmasta. Mielestäni syy yrityksen olemassa ololle on oikeastaan pohja sen koko toiminnalle. Merkitys tulee löytää, ei luoda tai rakentaa.  

Nykyään, kun olen lähtenyt ideoimaan brändiä, olen pysähtynyt ensin miettimään sitä, miltä brändi näyttää “sisältä”. Millainen on yrityksen arvopohja ja miten ne näkyvät sen toiminnassa. Tämän jälkeen olen pohtinut, miltä yritys haluaa kuulostaa ja miten he haluavat viestiä ulospäin. Tämän jälkeen tulee vasta graafiset asiat.  

Brändilupauksen kiteyttäminen on oleellinen osa merkitystä. Sen tarkoituksena on kertoa muutamalla sanalla se, mitä brändiltä voi odottaa. Se ei siis ole sama asia, kun slogan vaan toimii enemmänkin suuntaviivoina yrityksen toiminnassa – esimerkiksi palveluiden kehityksessä. Jokaisen yrityksen on pysähdyttävä miettimään: Miksi he ovat olemassa? Mikä on syy toiminnalle ja mitä arvoa palvelut tuottavat? Mikä on brändin visio? 

LYS studios on olemassa, koska halusimme lähteä toteuttamaan inspiroivaa ja innostavaa yritystoimintaa. Koimme visuaalisuuden ja intohimon markkinointia, sekä sisällöntuotantoa kohtaan olevan hyvä pohja LYS studiosin kaltaiselle yritystoiminnalle. Kun loimme myyntiesitystä pohdimme ensimmäistä kertaa, mitä asiakkaiden ongelmia ratkaisemme ja mitä arvoa palvelumme tuottavat heille. Vastasimme seuraavasti: Erotu rohkeasti – Visuaalinen ja moderni toteutus, ymmärrät brändiäsi ja vahvistat mielikuvaa brändisi eri kohtaamispisteissä. Saavuta kohderyhmäsi – Sitouta laadukkaalla sisällöllä, luo brändiuskollista sisältöä. Onnistu – Nosta yrityksesi sosiaalisen median markkinointi seuraavalle tasolle. Visona meillä on olla Suomen johtava markkinointitoimisto. 

PLATFORM 

Ei ole varmasti kenellekkään epäselvää, että nykypäivänä tehokkainta markkinointia yritykselle on eri alustoilla toimiminen. Alustoilla menestyminen vaatii kuitenkin tietotaitoa, osaamista sekä valmiutta oppia jatkuvasti uutta. Meinaan se, mikä toimi vuosi sitten ei välttämättä toimi enää.  

Olemme ottaneet haltuun eri alustat, missä pyrimme tuomaan LYS studiosin näkyviin. Tällä hetkellä Instagram ja Linkedin ovat täydessä toiminnassa ja myöhemmin – toivon mukaan pian – starttaa myös TikTok markkinointi. Vaikka Instagram, TikTok ja Linkedin ovat kummallekkin meistä tuttuja, on niissä palveluidemme markkinointi herättänyt kysymyksiä. Miten haluamme viestiä, millaisen mielikuvan haluamme luoda ja kenet haluamme sisällöillämme tavoittaa? 

PASSION 

Brändin yksi isoimpia ja kantavimpia voimavaroja on intohimo – oli kyse sitten markkinoinnista, yrityksen johdosta tai sen toiminnasta. Aito ja inspiroiva innostus toimintaa kohtaan on supervoima, minkä ansiosta tälläisillä brändeillä on mahdollisuus menestyä.  

Kuten arkielämässäkin, innostus huokuu ulospäin. Sen näkee ja tuntee, vaikka olisikin vain sivusta seuraaja. Tästä syystä päälleliimattu tai näytelty intohimo myös huomataan hyvin nopeasti. Intohimossa on kyse siitä, että todella uskoo siihen mitä tekee.  

Syy, miksi LYS studios on lähtenyt niin hyvin käyntiin on se, että uskomme molemmat sen mahdollisuuksiin. Koen, että palveluiden kehittyessä, tietoitaitomme kasvaessa, sekä LYS:in bränditunnettavuuden kehittyessä saamme aikaan menestyksekkään yritystoiminnan. Tämä voi kuulostaa jonkun korvaan turhankin itsevarmalta, mutta seison sen takana sata prosenttisesti.  

Ajatuksia 

Kirjana Markkinoinnin uudet 4 p:tä oli yllättävän inspiroiva. Olen lukenut jo useamman markkinoinnin kirjan ja reflektoinut osaamistani, sekä projekteja, mutta silti sain uutta ajateltavaa – se tuntui virkistävältä! 

Lainaan loppuun vielä muutamaa lausetta, mistä erityisesti pidin tässä kirjassa. “ Elämääkään ei tule elää jarruttelemalla, joten miksi työelämääkään pitää? Jos siis satut tällä hetkellä olemaan ammatissa tai yrityksessä, jossa et aidosti pääse toteuttamaan omaa parastasi suurella sydämellä, irtisanoudu huomenna. “ 

You May Also Like…

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti