Somevaikuttajaksi!

Kirjoittaja: Joel Tiainen

25 huhtikuun, 2022

Lähdeteos: Somevaikuttajaksi!

Lähdeteoksen kirjoittaja: Emmi Lehtomaa

Teoriapisteet: 1

Tämä reflektioessee on pitkälti omaa pohdintaani omista kokemuksistani ja omista kanavistani. Pohdin myös sitä, miten voisin kehittää niitä ja mitä haluan tulevaisuudessa tehdä.

Työskenteleminen somevaikuttajien kanssa

Työskentelin syksyllä 2019 täysipäiväisesti kolmen kuukauden ajan Vinkare -taitelijanimellä toimivan somevaikuttajan kuvaajana ja editoijana. Suoritin siis audiovisuaalisen viestinnän perustutkinnon viimeisen harjoittelujakson siellä. Samalla toimistolla, jossa työskentelin Vinkareelle, työskenteli myös pari muuta somevaikuttajaa. Heillä kaikilla pääpaino oli YouTubessa, mutta kaikki tekivät sen ohessa myös mm. Instagramia. Työharjoittelu oli loistava tilaisuus minulle oppia vaikuttaja-alasta, heidän käytännön työstään ja verkostoitua hieman somevaikuttaja-alalla työskentelevien ihmisten kanssa.

Olen työskennellyt myös tunnettujen somevaikuttajien Justimuksen porukan kanssa. Olen ollut heidän sketsituotannoissaan äänittäjänä sekä kuvaajana ja näin päässyt tutustumaan heihin ja heidän toimintaansa paremmin.

Vinkareen harjoittelujakson ja Justimuksen videotuotantojen jälkeen olen seurannut heidän ja muiden somevaikuttajien toimintaa hieman eri silmällä.

Oma tekeminen

Minua on kiinnostanut hyvin pitkää sisällöntuotanto somekanaviin ja YouTube-videoiden tekeminen. Olen tehnyt useita vlogityylisiä videoita vuosien aikana omista kuvausreissuista, lomamatkoista ja työpäivistä, mutta juuri mitään en niistä ole koskaan julkaissut. En oikeastaan ole tehnyt niitä koskaan edes julkaistavaksi, vaan olen halunnut tehdä ja tuottaa samankaltaista sisältöä mitä olen itse tykännyt seurata. Tämän kiinnostuksen myötä päädyin myös Vinkareelle harjoitteluun. Olen koko ajan tiedostanut, että teknisesti pystyn tuottamaan todella hyvää jälkeä ja osaan tehdä vlogityylistä tarinankerrontaa videoiden avulla, mutta omasta sisällöstäni en ole ollut koskaan varma.

Olen asettanut oman riman itselleni liian korkeaksi ja olen liian kriittinen omalle sisällölleni. Luulen, että iso syy tähän on ollut työskenteleminen ammattilaisten kanssa ja heille videoiden tuottaminen. Kun on tottunut tekemään videoita ihmisten kanssa, jotka ovat tehneet niitä jo monia vuosia, oma esiintyminen ja sisältö kameran edessä on tuntunut liian huonolta. Tämä on toki tyhmää, sillä myös he ovat aloittaneet tekemisen joskus ja kehittyneet tehdessä ja matkan varrella.

Koska intoa tekemiseen on ollut, olen tuottanut kyllä sisältöä somekanaviini. Kiinnostukseni media-alaa kohtaan lähti valokuvauksesta yläkoulussa ja hyvin nopeasti aloitin jakamaan näitä kuvia Instagramiin. Vuosien aikana olen saanut kasvatettua Instagram tililleni @joeltiainen_ parhaimmillaan yli 1700 seuraajan yleisön. Tämän kanavan kautta olen päässyt tutustumaan ja seuraamaan miten Instagram on toiminut valokuvaajien vaikuttamisalustana.

Kirjassa kerrottiin, miten tärkeää on, että sometileiltä hyvin nopeasti näkisi, mikä on tilin punainen lanka. Itselläni somessa tuo punainen lanka on ollut monesti vähän hukassa. Minulla on kaksi eri Instagram-tiliä, jotta pystyisin selkeämmin rajaamaan niille eri käyttötarkoitukset. Tämä raja on ollut välillä aika häilyvä. Nyt kun olen asiaa taas pohtinut, haluan rajata itselleni selkeämmin, mihin käyttöön kumpikin tili on. Tili @joeltiainen_ tulee olemaan jatkossa valo- ja videokuvausprojektien portfolio, johon jaan erilaisia töitäni ja stooreihin myös ”behind the scenes” -tyylisiä kuvia. Tuo tili tulee kuitenkin jäämään 2. tiliksi, sillä nyt parin vuoden aikana luontovalokuvaaminen, johon tili aiemmin pitkälti painottui, on jäänyt hyvin vähäiseksi. Tilin seuraajista puolet on ulkomailta, seuraajia, jotka ovat tulleet erilaisten hashtagien kautta seuraamaan luontokuvia. Tämä näkyy myös sitoutumisessa muihin kuin tämän aihepiirin julkaisuihin.

@vainojoel -tilin on ollut alusta asti paikka missä haluan jakaa matalamman kynnyksen kuvia ja postauksia, jossa voin jakaa enemmän arkeani. Haluan jatkossa jakaa tuolle kanavalle aktiivisemmin materiaalia bänditoiminnasta, opiskeluistani, töistäni ja arjestani. Aion alkaa kehittämään tuon tilin toimintaa enemmän tavoitteeliseksi.

Roasted Onion

Bändiprojektimme kautta olen päässyt aloittamaan sisällöntuottamisen uudella Instagram-tilillä ja uuden brändin alla. Koen, että etenkin bänditouhuissa bändin brändi muodostuu paljon jokaisen jäsenen omasta henkilöbrändistä ja meistä eri persoonista yhdessä. Tämän takia haluamme tuoda Roasted Onionin markkinoinnissa meitä bändin jäseniä esille ja päästää ihmiset somekanavien kautta lähemmäksi meitä. Tämä projekti on myös itselleni hyvä alusta ja syy harjoitella sisällöntuotantoa omasta tekemisestä ja esimerkiksi tehdä lyhyitä ”vlogityylisiä” videoita seuraajille. Minulle on helpompi tuottaa sisältöä itsestäni, kun mukana on neljä muuta bändin jäsentä ja sisältö päätyy Roasted Onion -tilin alle. Uskon, että kun tuotan sisältöä sinne, kynnykseni alkaa tuottamaan samankaltaista sisältöä omasta arjestani omille tileilleni laskee. Pyrimme luomaan Instagramiin sellaista sisältöä, että myös ihmiset, jotka eivät välttämättä ole täysin meidän musiikkimme kohderyhmää, voisivat kokea tuottamamme somesisällön mielenkiintoisena ja viihdyttävänä.

Yhteistyöt

Erilaisia yhteistöitä voi tehdä hyvin pienilläkin seuraajamäärillä, sillä nykyään seuraajamäärää suurempi merkitys on yleisön sitoutuvuudella. Olen tehnyt virallista yhteistyötä yhden brändin, Aarnin kanssa. Aarni on puisia kelloja ja aurinkolaseja valmistava yritys, jonka tuotteista kiinnostuin pari vuotta sitten. Olin heihin yhteydessä ja saimme sovittua yhteistyödiilin heidän kanssaan. Yhteistyön pääjuttu oli tuottamani tuotekuvat Aarnin tuotteista, mutta sovimme myös yhdestä mainospostauksesta Instagram-tililleni. Tein myös seuraavana vuonna uudelleen yhteistyötä heidän kanssaan, jossa tarjosin heille tuotekuvia, mutta sillä kertaa diiliin ei kuulunut mainospostaus. Olen kuitenkin jakanut mielestäni hyviä tuotekuvia, mitä olen heidän tuotteistaan ottanut, omalla Instagram tililläni. Olen jälkeenpäin kuullut, että ainakin kaksi kaveriani on ostanut Aarnin kellon itselleen minun tekemieni yhteistöiden johdosta.

Roasted Onionin kohdalla ainakaan vielä ei ole aika yhteistöille. Kun olemme saaneet sisällöntuotannon paremmin käyntiin ja toivottavasti sitä kautta myös kasvatettua seuraajakuntaa, voimme alkaa harkitsemaan tietynlaisia yhteistöitä. Bänditoiminnassa kuitenkin on harkittava tarkasti, millaisia yhteistöitä haluaisimme tehdä. Itse ainakin haluan, että yhteistökuviot olisivat sellaisia, jotka liittyisivät vahvasti musiikkitoimintaamme ja voisimme aidosti seisoa yrityksen ja sen tuotteiden tai palveluiden takana. En myöskään halua missään kanavissa tyrkyttää liikaa mainoksia ja yhteistöitä. Bändit tekevät usein yhteistöitä esimerkiksi soitinvalmistajien kanssa. Rumpaleilla saattaa olla yhteistyökuvio jonkin symbaali- tai kalvovalmistajan kanssa, ja tämä näkyy usein siitä, että kaikki symbaalit ovat samaa merkkiä ja niitä tuodaan selkeästi myös esille sosiaalisessa mediassa. Kitaristeilla tämä voi tarkoittaa sitä, että vahvistinkaapit ovat tietyltä valmistajalta ja näitäkin tuodaan esille somessa ja keikoilla.

Haluanko somevaikuttajaksi?

Minulla ei ole tavoitteena pyrkiä tekemään somevaikuttamisesta ammattia enkä haluaisikaan työskennellä somevaikuttajana päätoimisesti. Haluan kuitenkin käyttää jatkossa somekanavia enemmän hyödyksi omassa työssäni sekä tuoda enemmän osaamistani ja tekemistäni esille. Tavoitteenani on kehittää omaa henkilöbrändiä myös enemmän asiantuntijan suuntaan. Siitä on varmasti tulevaisuudessa hyötyä erilaisten projektien, asiakkaiden tai työpaikkojen saamisen suhteen. Täytyy löytää hyvä tapa, jolla voin tuoda näitä asioita viihdyttävällä tavalla esille.

Mitä kirjasta jäi käteen?

Somevaikuttajaksi! -kirja oli aika perustason kirja somevaikuttajan toiminnasta ja toimialasta. Kirja sopii varmasti hyvin ihmisille, jota kiinnostaa ala, mutta jotka eivät tiedä vielä juurikaan siitä. Kirjaa kuunnellessani tajusin, että suurin osa kirjan asioista on minulle ollut jo tuttuja parin vuoden ajan. Kiinnostus alaa kohtaan, aktiivinen vaikuttajien seuraaminen ja työskenteleminen vaikuttajien kanssa on opettanut minulle paljon vuosien aikana.

Kirja sai minut miettimään paljon, miten voisin kehittää omia kanaviani ja sai minut tekemään myös toimenpiteitä mm. Instagram-tilien sisällön selkeyttämiseen. Aion jatkaa tätä työtä vielä ja tehdä itselleni selkeämpiä suuntaviivoja siitä millaista sisältöä aion kanaviin tuottaa ja mistä asioista haluan viestiä.

Listaan tähän muutamia poimintoja kirjasta:

  • On hyvä selkeyttää omat arvot liittyen somevaikuttamiseen. Nämä arvot ohjaavat omaa tekemistä ja esimerkiksi sitä millaisiin yhteistöihin lähtee mukaan.
  • Löydä kanavasi punainen lanka ja keskity siihen. Tietyn aihealueen parissa on helpompi saada ihmiset sitoutumaan työhösi.

You May Also Like…

Suojattu: Läsnäolon voima

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Suojattu: Vaikutusvalta

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti