Somemarkkinoinnin työkirja

Kirjoittaja: Minka Paananen

14 helmikuun, 2021

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Aloitin Onixian markkinointipäällikkönä vuoden 2021 tammikuussa. Olemme miettineet koko tiimin voimin, sekä markkinointisolun kesken sitä, mikä osuuskuntamme markkinoinnin tavoite on, sillä meillä ei ole tiettyä tarjoomaa, mitä voisimme markkinoida. Markkinointisolun tavoitteeksi muodostui jakaa someen tietoa tiimimme arjesta sekä kerätä koko tiimillemme tietopankkia markkinointiin liittyen. Somemarkkinoinnin työkirjasta sainkin hyviä vinkkejä markkinoinnin aloittamiselle ja monta asiaa, joita hyödyntää toiminnassamme check-listan tavoin. Meillä on aluillaan myös yksi projekti, jossa vastaan markkinoinnista ja kirja oli hyvä apu markkinoinnin aloituksen miettimiselle.  

Interaktiivisuus 

Someseuraajia kannattaa osallistaa markkinointiin. Heiltä voi kysyä kysymyksiä toiminnan kehittämiseen, kysymyksiä, jotka auttavat meitä tuntemaan asiakkaitamme paremmin ja heitä voi pyytää tekemään jotain somessa tai sen ulkopuolella. Tämä lisää toimintaa somekanavilla ja sitä kautta lisää näkyvyyttä. Yksi toiminto, jota en ole koskaan missään somekanavassa käyttänyt, on livevideot. Niiden avulla pääsee kommunikoimaan seuraajien kanssa reaaliaikaisesti. Tämän aion ottaa kokeiluun tämän kevään aikana. Somessa pitää myös koittaa olla aktiivinen vastaamalla palautteisiin ja muihin kommentteihin. Varsinkin reklamaatioiden menestyksekäs hoitaminen voi olla hyvinkin tärkeää yrityksen imagon kannalta. 

Kanavat 

Minulle tutuimpia kanavia ovat Facebook ja Instagram. Twitteriä en ole käyttänyt koskaan. Siihen minun tulisi tutustua ainakin perustasolla. En oikein edes tiedä, miten sitä voisi hyödyntää markkinoinnissa. LinkedIn on kanava, jota olen yrittänyt joskus väkisin käyttää, mutta en jotenkin yhtään tykkää ilmapiiristä, mikä siellä vallitsee. Linkkaria kutsutaankin pukumiehien Facebookiksi ja pelkästään tuo termi saa minulle pienen inhon tunteen. Minun pitäisi koittaa löytää oma tapani julkaista siellä ja nyt melko uutena ominaisuutena Linkkariinkin on tullut Instagramista tutut storyt. Niillä yrityksen on mahdollista saada hyvin näkyvyyttä, sillä storyt eivät ole siellä vielä kovin suosittuja, joten ne harvat pomppaavat heti Linkkarin avatessa käyttäjän silmille. Storyt tuntuvatkin minulle paljon luontevammalle tavalle viestiä kyseisessä kanavassa, kuin tekstit 

Aloin rakentamaan kirjan pohjalta Onixialle somekalenteria keväälle sekä sain uusia ideoita projektien markkinoinnin suhteen. Oppejani kirjasta voikin seurailla parhaiten esimerkiksi Instagramistamme @onixia.fi sekä myöhemmin tämän yhden projektin sosiaalisen median kanavista, joita ei kuitenkaan vielä ole laitettu käyntiin.

You May Also Like…

Henkilöstöanalytiikka

Henkilöstöanalytiikka

Jaana Saramies, Maria Törnroos Tässä kirjassa on mielestäni paljon hyviä juttuja, joita Tiimiakatemian rekrypälen...

Business for Punks

Itsevarmasti otin käteeni tämän James Wattin, Brewdog -olutpanimon perustajan kirjoittaman kirjan, jota olen kuullut...

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

En ole koskaan harrastanut digimarkkinointia. Paljon olen siitä kuullut puhuttavan ja nyt minunkin pitäisi alkaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti