Somemarkkinoinnin työkirja

Kirjoittaja: Pekka Martinmäki

29 marraskuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Monessa tiimimme projektissa olemme käyttäneet jotain sosiaalisen median markkinointi kanavaa. Olen paljon seurannut vierestä ja tehnyt pieniä kokeiluja hyödyntäen näkemääni ja aikaisempaa teoriaa. Kirjan mukaan se on suunnattu erityisesti pienen yrityksen tai järjestön markkinoinnista vastaavalle henkilölle.

Kirja tarkoittaa sosiaalisen median markkinoinnilla, sitä kaikkea tekemistä, jolla organisaatio tuo itseään, tavoitteitaan ja tuotteitaan esille sosiaalisen median kanavissa. Se on siis kaikkea somenäkyvyyteen liittyvää, eikä pelkästään mainontaa. Tuotteista somessa kerrotaan kahdella tavalla eli suorasti ja epäsuorasti. Kirjassa mainittiin esimerkki kultasepästä, joka esittelee tuotteitaan, pajaansa, asiakaskokemuksia ja kertoo tukevansa paikallista urheiluseuraa. Urheiluseura mainostaa jalkapallokerhoja, kannustaa ihmisiä käyttämään hiihtolatua ja kertoo kultasepän lahjoittamista pelipaidoista. Tässä esimerkissä kultaseppä mainostaa suorasti omia tuotteitaan ja epäsuorasti urheiluseuran kautta.

Sosiaalinen media koostuu monesta erilaisesta palvelusta. Pienen organisaation ei kannata tehdä tiliä joka kanavaan, vaan ennemminkin miettiä millä kanavilla tavoittaa asiakkaat. Usean kanavan pyöritys vie paljon resursseja ja yhden kanavan aktiivinen päivittäminen on tehokkaampaa kuin usean satunnaisen. Toisena kannattaa myös miettiä tavoittaako kanavalla halutun kohdeyleisön. Esimerkiksi Instagram soveltuu täydellisesti tatuoijan portfolioksi.

Useita somekanavia tai vaikka yhtäkin käyttäessä on järkevää olla useita päivittäjiä, jotta työmäärä ei kasva liian suureksi yhdelle ja jotta kanaville tulee päivityksiä myös jonkun ollessa lomalla. Usealle päivittäjälle kannattaa perustaa esimerkiksi WhatsApp-ryhmä, jossa he voivat keskustella tulevista päivityksistä. Somekanavilla ja niiden päivittäjillä on hyvä olla yhteinen suunnitelma kanavista, jotta yrityksen imago ja päivitykset ovat yhtenäisiä eri alustojen välillä. Miettiessä organisaation äänensävyä somessa, voi miettiä kysymyksiä kuten: Millä tavalla puhuisit asiakkaan kanssa oikeassa elämässä?  ja minkälaista kuvaa haluat organisaatiostasi rakentaa?

Työntekijöitä kannattaa myös neuvoa päivittämään yrityksestä omilla tileillään, koska ihminen on kiinnostavampi ja luotettavampi kuin yritys. Olen huomannut tämän oman Instagram tilini kautta. Kesällä käydessäni kahvila Tilkulla postasin siitä ja sain uusia asiakkaita kahvilalle.

Päivitystä tehdessä kannattaa muistaa laittaa vain yksi asia yhteen päivitykseen, jotta katsojan mielenkiinto säilyy. Julkaisun pitää myös olla tiivis, jotta se on nopeasti luettava. Tämän olen huomannut itselleni vaikeaksi postausta suunnitellessani. Usein teen postauksesta liian pitkän tai lyhentäessäni sitä poistan siitä jotain tärkeää informaatiota. Postausta tehdessä pitää myös miettiä aiheuttaako se reaktiota lukijassa, koska kaikki reaktiot somessa kasvattavat postauksen näkyvyyttä, reaktio voi olla tykkäys, kommentti, jakaminen tai vaikka tapahtumaan osallistuminen.

Somemarkkinointia voi tehdä rahalla tai ilman. Toisaalta viraaliksi leviävä päivitys ei maksa mitään, mutta ovat harvinaisia. Sisältöä somessa on todella paljon ja niitä pyörittävät isot yritykset. Voittoa tavoitellen esimerkiksi Facebook on vähentänyt ei-maksetun sisällön leviämistä. Siksi markkinointiin on hyvä käyttää rahaa. Mainosta Facebookkiin tai muihin kanaviin tehdessä pitää ensin miettiä mikä on mainoksen tavoite. Seuraavaksi pitää suunnitella itse mainos ja miettiä sen kohderyhmä. Jokainen mainoksen näyttökerta maksaa ja siksi sen kohdentaminen on tärkeää. Esimerkiksi päiväkotia ei kannata mainostaa lapsettomille. Suunnittelun jälkeen on aika miettiä paljonko mainontaan käyttää rahaa. Kokeilemalla oppiminen kannattaa ja siksi on hyvä tehdä testi esimerkiksi kympillä.

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti