Sisältöstrategiointia Tiimiakatemian näkövinkkelistä

Kirjoittaja: Helena Vepsäläinen

28 huhtikuun, 2022

Lähdeteos: Sisältömarkkinoinnin työkalut

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mikko Rummukainen, Ilona Hiila, Ida Hakola

Teoriapisteet: 2

Miksei missään muisteta asettaa tavoitteita? Menee niin vati tähän touhuun. Jokaisessa markkinointitiimissä, jossa roikun on sama ongelma. Ei ole joko kunnollista tai minkään sortin sisältöstrategiaa. Postausten kanssa hikoillaan ja ketään ei tunnu kiinnostavan niiden tuottaminen. No ei varmaan kiinnostakaan, jos koko hommalla ei ole päätä eikä häntää. Miksen minä ole ajatellut niitä tavoitteita aikaisemmin? Johtaminen taitaa olla niin pelottavaa, että se vie poloiselta kaiken aivokapasiteetin. Parempi silti on myöhään, kuin ei milloinkaan. Siispä hyvät naiset ja herrat, Tiimiakatemia saa nyt minun päästäni sisältöstrategia-aihion.  

Kohderyhmä(t) & viestintäkanavat 

Tällä hetkellä on määriteltynä, että meillä on kaksi suurempaa kohderyhmää. Uudet hakijat sekä yritysyhteistyökumppanit. Uusia hakijoita tavoitellaan erityisesti Instagramin sekä Tiktokin kautta. Yrityksiä varten on Linkkari ja Facebook, jälkimmäinen tosin hyvin huonolla käytöllä. Alumnit kulkevat tässä mukana kiinnostavana massana. Toistaiseksi se porukka on kuitenkin naamioituneena yrityksiin, joita halutaan tavoittaa. Alumneja varten onkin ihan oma tiiminsä ja siellä pääkanavana toimivat uutiskirjeet sähköposteihin. Ei siis tartuta siihen sen enempää. 

Viestintäkanavat on siis kivasti jaoteltu kohderyhmille sopiviin alustoihin nettisivuja unohtamatta. Tiimiakatemian sivuja voisi hyödyntää paljon enemmänkin sisällöntuotannon näkökulmasta. Aika moni kuitenkin kysyy Googlelta, mitä sitä kannattaisi isona tehdä. Tällä hetkellä siellä oleva materiaali on niin tunkkaista ja passiivista, että se ei kiinnosta hakukoneita eikä oikeita ihmisiä. Opintopolkukin on nykyään niin sekavaa kuraa, että tänne pitää ihan tosissaan haluta opiskelemaan, jos meinaa löytää tietoa. Mitä meiltä siis puuttuu TA:n epäinspiroivilta nettisivuilta? Tasaiseen tahtiin eetteriin tuutattavaa uutta materiaalia. Erityisesti sellaista, joka puhuttelee juuri niitä kummajaisia, jotka kammoksuvat paikallaan tössäämistä ja passiivista kuuntelua. 

Tavoitteet – ei vielä kovin kummoiset, mutta varmasti miljoonan alun arvoiset. 

Minusta tämä on mennyt kevään aikana kaikkein eniten päin persusta. Mitään konkreettisia ja mitattavia tavoitteita en ole muistanut asettaa. En ole yllättynyt, että koko touhu on tuntunut päämäärättömältä säntäilyltä ja hetkellisten tulipalojen sammuttamiselta. Tiimiakatemian sisältömarkkinoinnin tavoitteena kannattaa minusta olla brändin tunnettuuden kasvattaminen. Näin isona linjana ainakin. Vuosikellosta löytyy selkeitä tarttumakohtia kuten yhteishaku, joka tuo ajoittain höystettä isoihin linjoihin. Rautalangasta vääntämällä, Tiimiakatemialla on selkeä sesonki, jolloin kohderyhmän edustajat ovat ostohousut jalassa. Silloin viestintään kannattaakin lisätä systemaattisemmin toimimaan kehottamista eli tehdään myynnillisempää markkinointia. 

Sillä tavalla taaplataan uusien opiskelijoiden tavoitteiden kanssa. Yritysasiakkaiden tavoittelu onkin sitten oma maailmansa. Tässä sukelletaan enemmän B2B markkinointiin, jossa viestintää vastaanottava taho saattaa ollakin jatkuvasti ostohousut jalassa. Tiimiakatemialla on tarjolla todella laaja kirjo palveluita. Isossa kuvassa Tiimiakatemian bränditietoisuuden parantaminen on yrityksiäkin ajatellen iso tavoite. Siihen kylkeen ymppäisin vielä ihan puhtaan liidien tavoittelun. Toimintakehoituksia siis kehiin yrityksille viestiessä. Nyt myydään palveluita. 

Tavoitteeksi voisi asettaa esimerkiksi seuraavat hommat: 

  • Kasvattaa aktiivisuutta somessa: Uutta matskua vähintään kolme kertaa viikossa somekanaviin. 

Miksi? Ilman tätä yhteisö ei kasva ja ilman systemaattisuutta homma ei lähde lentoon. 

  • 2000 seuraajaa Instagramissa before my time is up.  

Miksi? Kasvatetaan yhteisöä ja joku numerotavoite on pitää aina asettaa. Vähän villiä korttia. 

  • Nettisivuille joko blogi, podcast tai videomateriaalia, joka vastaa yrittäjyyteen ja tiimitoimintaan liittyviin kysymyksiin. Ilkka Halavakin sanoi, että niissä on tulevaisuuden avaimet.  

Miksi? Elämää kuolleille ja tunkkaisille nettisivuille. Hakukoneet tykkää, palvellaan paremmin asiakasta ja havitellaan faneja.  

  • Tehdä viestinnästä ihmislähtöisempää eli esitellä syvällisemmin projekteja ja mitä TA arki oikeasti pitää sisällään.  

Miksi? Ettei kenenkään tarvitse empiä, että mitähän ne siellä puuhastelee. Voi sitten mennä ihan itse katsomaan, että ei puuhastella vaan ihan oikeita asioita tehdään. 

  • Saadaan enemmän projektiyteydenottoja yrityksiltä kuin edellisenä vuotena.  

Miksi? Mitä enemmän liidejä, sitä paremmin niistä voi poikia projekteja tiimiyrityksille. 

Ei mitään kovin keulivia nuo edellä mainitut tavoitteet, mutta jostain pitää lähteä liikkeelle. Nyt on minusta oleellisempaa luoda jotain rakenteita, jolla hommasta tulee tavoitteellisempaa. Analytiikka ei ole missään kunnossa, joten sen varaan en vielä mitattavuudessa laskisi. Siitäkin syystä edellä mainitut tavoitteet ovat aika lailla oman havainnoinnin ja kirjaamisen varassa. Eteenpäin mentäessä voi aina onneksi kehittää.  

Mihin keskistytään, ettei tartuta lillukanvarsiin? 

Kuten todettua minusta nyt on oleellista, että lähdetään tekemään pehmeällä laskulla tavoitteellisempaa sisällöntuotantoa. Pidetään koko ajan mielessä meidän molemmat kohderyhmät ja tuotetaan materiaalia aina kohderyhmän intressit mielessä. Minusta meidän ei tässä vaiheessa kannata ainakaan alkaa laajentaa kohderyhmiä tämän enempää. Keskitytään siihen, että saadaan alkutavoitteiden kanssa yhteisön kasvun lumivyöry alulle.  

Aikataulutus ja vastuut 

Minusta meidän kannattaisi alkaa valmistamaan sisällöt kuukaudeksi eteenpäin. Eli eletään aina kuukausi kerrallaan ja reagoidaan ajoissa vuosikellon tapahtumiin. Kuukausi voisi olla juuri sopivan kokoinen kakku hallittavaksi kerrallaan. Pitää muistaa kuitenkin tiirata pari kuukautta eteenpäin, että osataan aloittaa markkinointikampanjat ajoissa. Vastuita on ollut aavistuksen hankala jakaa. Tällä hetkellä on olemassa karkea jako kohderyhmien näkökulmasta. Toinen poppoo siis keskittyy yrityksiin ja toinen hakijoihin. Vastuidenjako tulee todennäköisesti alkuun toimimaan vanhanaikaisella tasajaolla, eli jokaiselle saman verran sisältösuunnittelua ja toteutusta. Kuitenkin aina nimillä nakitettuna.  

Big Rock -malli käyttöön – materiaalia laajemmin käyttöön tapahtumista 

Tähän asti sisällöntuotanto on tukeutunut vahvasti TA-tapahtumiin ja niistä saatavaan materiaaliin. Ihan hyvä ajatus, mutta tätäkin voisi tehostaa. Vähän enemmän luovuutta ja journalistista lähestymistä kehiin ja samasta materiaalista saadaan puristettua useaksi päiväksi viestittävää. Se kyllä tarkoittaa sitä, että ennakointia pitää parantaa. Ennen tapahtumia pitää suunnitella todella tarkasti, mitä sisältöjä pitää saada kasaan. Hyvällä allakoinnilla tämäkin pitäisi onnistua ilman sen sukkelampia ongelmia. Tällä tavalla saataisiin hieman helpotettua sitä luomisen tuskaa, joka vaivaa tällä hetkellä koko sisällöntuotantoprosessia. 

Mitkä ovat tiimiakatemian sisältöpilarit ja niiden prioriteetit? 

Tässäkin varmaan kannattaa aloittaa ajattelemalla kohderyhmiä, uusia opiskelijoita ja yrityksiä ja kehitellä molemmille omat sisältöpilarit. Uusia opiskelijoita kiinnostaa oletettavasti kaikkein eniten millaista Tiimiakatemian arki on, miten tänne pääsee, kenelle tämä sopii ja mitä täällä pääsee tekemään. Tärkeimpiä toistuvia sisältöaiheita ovat yrittäjyys ja tiimitoiminta. Kaikki siis pyörii niiden ympärillä. 

Uusien opiskelijoiden sisältöpilarit voisivat mennä esimerkiksi näin: 

Suurin palkki (tästä viestitään eniten) 

TA-arki (tapahtumat, tiimien meiningin seuranta, tiimiyrittäjähaastattelut) 

Toisiksi suurin palkki (tästä viestitään toiseksi eniten) 

Projektiesittelyt ja Tiimiakatemian tiimien asiakkaat 

Pienin palkki (tästä viestitään normaalisti vähiten) 

Opiskelu Tiimiakatemialla. Miten opinnot eroavat opiskelusta yliopistossa ja normaalilla tradenomilinjalla. Tämä järjestys tosin vaihtuu yhteishaun aikaan. On pidettävä kuitenkin huoli siitä, että nimenomaan tämä hakemiseen liittyvä tieto on aina helposti saatavilla vaikka hakusesonki ei olisi käynnissä. 

Yritysten sisältöpilarit voisivat mennä esimerkiksi näin: 

Suurin palkki (tästä viestitään eniten) 

Tiimiyritysten asiakkaiden haastatteluja tuomaan luotettavuutta. 

Toisiksi suurin palkki (tästä viestitään toiseksi eniten) 

Tiimiyritysten asiakkaiden esittelyjä ja mitä palveluja tiimiyritykset tarjoavat. Myös tiimiyritysten omien projektien esittelyt. 

Pienin palkki (tästä viestitään vähiten) 

Tiimien ja valmentajien esittelyjä. 

Muistutuksena itselle tästä voisi tehdä kyselyn mitä kohderyhmät oikeasti haluavat meiltä nähdä. Toteutusta vailla valmis suunnitelman raakile. Eihän se ole enää muuta, kun tekee vaan. 

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti