Sisältömarkkinoinnin työkalut

Kirjoittaja: Pyry Pelli

31 tammikuun, 2024

Lähdeteos: Sisältömarkkinoinnin työkalut

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mikko Rummukainen, Ida Hakola, Ilona Hiila

Teoriapisteet: 3

Sisältömarkkinointi on uusi markkinointityyli, joka on tullut uutena tyylinä haastamaan perinteisiä markkinointi tapoja. Kirjassa kuvataan perinteistä markkinointiviestintää mediakolmiona, johon kuuluu:

  1. media 
  2. Mainostajat
  3. Markkinointiviestintäpalveluntarjoajat (mainos-, media ja viestintätoimistot)

Tämä perinteinen malli toimii niin että mediayhtiö tekee kuluttajia kiinnostavaa sisältöä, johon he myyvät yrityksille mainostilaa. Markkinointiviestintäpalveluntarjoajat suunnittelevat ja tekevät mainoksen yrityksen brändin ja kohderyhmän mukaisesti.

Mitä on sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinoinnissa tuotetaan sisältö yleensä jollekin some-alustalle joko yrityksen itsensä toimesta tai sosiaalisen median vaikuttajien kautta.  Sisällön pitää olla suuntautua asiakkaan mielenkiinnon kohteisiin, siksi sosiaalinen media toimii sisältömarkkinointiin hyvin. Laadukas sisältö löytää algoritmien perusteella yleensä aina oikean kohderyhmänsä. Mitä itse sisältöön tulee, on se harvoin myyntipuheita tai tavaran tuputtamista suoraan. Sisältö yleensä luo katsojalleen arvoa neuvojen, viihteellisyyden ja tarinan kerronnan avulla. Sisältömarkkinointi voi olla myös hyvin paljon edullisempaa kuin tavanomainen markkinointi. Riittää vain, että omistaa laitteen, jolla kuvata ja editoida. Kun sisältö on tarpeeksi hyvää ja mielenkiintoista se löytää kyllä ihmiset sosiaalisessa mediassa etenkin lyhyt video alustoilla. Hyvänä esimerkkinä tästä on meidän akatemian alussa tehty eräänlainen sisältömarkkinointiprojekti pelaajatcomille. Tiesimme hyvin kohderyhmän, jolle olimme videoita lähdössä tekemään ja saimme vapaat kädet tehdä juuri sellaista sisältöä, kun halusimme. Pelaajatcomin tiktok tilillä oli vain muutama tuhat seuraaja, mutta meidän tekemät videot saivat kymmeniä tuhansia näyttökertoja per video. Nämä videot oli siis tehty täysin nollabudjetilla, joten suhde näkyvyys verrattuna rahan käyttöön oli erittäin suurta. Toinen hyvä esimerkki onnistuneesta tiktok markkinoinnista on gigantti gaming tiktok. Gigantti gaming julkaisee paljon ohjevideoita ja pelimaailman uutisia. Nämä kiinnostavat sisällön katsojia paljon enemmän, kuin vaikkapa mainosäänellä puhuttu ilmoitus, että pelikonsolit ovat nyt -15%. 

Miten sisältömarkkinointia tehdään?

    Aikaisemminkin tekstissä jo on tullut esiin, että sisältömarkkinoinnissa ei yleensä suoraa myydä jotain tiettyä tuotetta tai palvelua. Yrityksen päättäjät voivat miettiä, että miten asiakas sitten löytää ostamaan tuotteita, jos niitä ei kerran suoraa mainosteta. Syy siihen on, että asiakkaan eivät selaa sosiaalista mediaa ostohalukkuuden tilassa. Nämä videot lisäävät brändin tietoisuutta ja kiinnostusta ja kun aika ostaa tulee, on kyseinen brändi jo asiakkaalle tuttu. Jos tavoitellaan vaikka kuvauspalvelun myyntiä tee opetusvideoita kuvauksesta. Nämä antavat asiakkaallesi kuvan siitä, että osaat homman. Tämä rakentaa luottamusta ja asiakkaan ymmärrystä palvelustasi. Asiakkaat ovat saanet sinulta lisäarvoa jo ennen kaupantekoa ja jopa ne asiakkaat, jolla ei juuri sillä hetkellä ole palveluillesi tarvetta saattavat suostutella sinua, koska he ovat nähneet ammattitaitosi. 

Sisältömarkkinoinnista on siis paljon erilaisia hyötyjä, mutta miten onnistua siinä parhaiten? Ensimmäinen vaihe on laatia itsellesi sisältöstrategia. Tämä strategia on hyvä pitää tarpeeksi helppolukuisena, että muutkin ihmiset yrityksessä ymmärtävät mitä sillä haetaan takaa. Hyvä strategia auttaa luomaan markkinointiin jatkuvuutta ilman, että yksittäiset julkaisut hajottavat täysin markkinointiviestintäsi punaisen langan. Kirjan mukaan täydellinen sisältöstrategia sisältää nämä kuusi osa-aluetta:

  1. Tavoitteet ja mittarit

Aluksi pitää tietenkin määritellä miksi sisältömarkkinointia halutaan lähteä tekemään ja mitä sillä halutaan saavuttaa. Samalla on asetettava mittarit sille, miten tavoitteisiin päästään.

  • Asiakaspersoonat ja ostopolut

Toisessa vaiheessa keskitytään asiakaspersoonien, että heidän ostopolkujen määrittelyyn ja ymmärtämiseen. Kun kohderyhmä eli asiakaspersoonat on saatu määriteltyä, voidaan siirtyä ostopolkuun. Ostopolku rakentuu kaikista pisteistä, jossa asiakas on kontaktissa yrityksesi kanssa. Markkinointiviestejä tulisi olla polun jokaisessa vaiheessa oleville.

  • Ydintarina ja sisältötyypit

Kolmannessa vaiheessa luodaan yrityksen ydintarina eli punainen lanka, joka sitoo kaiken sisällön yhtenäiseksi. Samalla suunnitellaan myös sisältötyypit eli tyyli ja muoto. Määriteltyä tyyliä ja muotoa kaikki julkaistu sisältö seuraa, vaikka aihe muuttuisikin.

  • Raportointi-ja analyysimalli

Neljännessä vaiheessa etsitään yritykselle paras tapa kerätä tarvittavaa dataa. Tätä dataa voidaan analysoida ja kehittää sisältöjä analyysin pohjalta.

  • Kanavien roolitus ja sisällönjakelun malli

Viidennessä vaiheessa valitaan mitä markkinoinninkanavia halutaan käyttää ja mitkä niiden roolit ovat. Sisällön muoto ja kohderyhmä saattaa vaihdella paljonkin eri kanavien välillä. On siis hyvä pohtia mistä kaikista kanavista oma kohderyhmä löytyy.

  • Toimitusprosessi ja sisältötiimin roolit

Viimeisessä vaiheessa jaetaan sisältötiimille roolit jokaisen osaamisen mukaan. Tavoitteena on, että prosessi ja jokaisen työnkuva on selkeä.

Lopuksi

Sisältömarkkinointi on noussut voimakkaaksi työkaluksi brändin rakentamisessa, luottamuksen luomisessa ja kohdeyleisön kanssa vuorovaikuttamisessa. Yritysten yrittäessä pärjätä internetin aikakaudella arvokkaan ja relevantin sisällön luominen erottuu joukosta ja auttaa menestyksen löytämisessä. Ymmärtämällä sisältömarkkinoinnin idean ja luomalla jatkuvasti korkealaatuista sisältöä yritykset voivat houkutella paitsi uusia asiakkaita myös luoda kestäviä suhteita, jotka edistävät pitkän aikavälin menestystä.

You May Also Like…

Suojattu: Sissimarkkinointi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

NEVER split the difference

Oletko kyllästänyt neuvottelemaan tuntipalkoista ja lyhytaikaisista yhteistöistä Tiimiakatemialla? Jääkö sinuakin...

START WITH WHY

Kirja ei ollut omassa lukusuunnitelmassani alun perin, mutta jälleen kerran täytyi mukautua tilanteeseen ja muutettava...

0 kommenttia

Lähetä kommentti