Ilmiön kaava

Kirjoittaja: Pyry Pelli

31 tammikuun, 2024

Lähdeteos: Ilmiön kaava

Lähdeteoksen kirjoittaja: Lauri Hilliaho, Johanna Puolitaival

Teoriapisteet: 2

Me kaikki olemme varmaan jossain vaiheessa elämäämme törmänneet jonkinlaiseen ilmiöön. Tällä ilmiöllä nyt tarkoitan mediassa trendaavia ja ihmisen huomiosta kilpailevia juttuja, enkä tieteessä tehtäviä havaintoja eli ilmiöitä ja ilmestyksiä. Tämä selvennys tähän alkuun sen takia, että sanaa ilmiö käytettiin alun perin luonnontieteen tutkimusta varten. No mitä nämä median ilmiöt sitten voivat olla? Ensimmäisenä tuotteeseen liittyvästä ilmiöstä tulee mieleen prime-urheilujuoma, joka on juuri nyt hyvin pinnalla. Tämän ilmiön taustalla on kaksi sosiaalisen median vaikuttajaa, joilla on erittäin suuria määriä seuraajia. Aluksi ilmiötä loivat vain nämä kaksi ihmistä, mutta ilmiötä vahvistaakseen ovat he alkaneet sponsoroida muita urheilijoita. He myös tekivät juuri hyvin mielenkiintoisen ilmiötä vahvistavan markkinointi tempun vähän aikaa sitten. He laittoivat kaksi kullasta tehtyä urheilujuomapulloa kahteen eri kaupunkiin koodilukon taakse, ja kuka tahansa pääsi arvaamaan lukon salasanaa 24 tunnin ajan. Tämä vahvisti ilmiötä erittäin voimakkaasti, sillä sosiaaliseen mediaan tuli paljon videoita ihmisistä, jotka yrittävät arvata oikeaa koodia.

Kaikki ilmiöt eivät tietenkään liity tuotteisiin, vaan aihe voi olla mikä tahansa, mutta koska haluan oppia ilmiön luonnista ja miten sitä voi käyttää kaupallisesti hyödyksi, niin tässä reflektiossa keskitytään kaupallisiin ilmiöihin. Kukapa ei haluaisin, että omasta tuotteesta syntyisi ilmiö, sillä sen jälkeen ainut ongelmasi on, että miten vastaat valtavaan kysyntään.

Miten luoda ilmiö

Kirjan mukaan kaikkia maailman ilmiöitä yhdistää kolme ominaisuutta:

  1. sosiaalinen toiminta, joka tekee ilmiöstä erottuvan

ilmiö on voi tunnistaa siitä, että aiheen ympärillä on paljon puhetta, juoruja ja kertomuksia. Se tulee esiin monissa eri sosiaalisen median alustoissa sekä arkipäiväisessä puheessa.

  • leviävä tarina

Pelkästään puheet ja juorut eivät tee ilmiötä, vaan sen taustalla täytyy olla jokin syy eli hyvä tarina, mikä herättää tunteita.

  • lupaukset, jotka innostavat ihmisiä osallistumaan

tarinaan sisältyvät lupaukset eivät välttämättä innosta kaikkia, mutta näin ne luovat ilmiön kohderyhmän.

Nyt kun tiedämme mitkä osat ilmiöön tarvitaan, 

on aika pureutua hieman tarkemmin ilmiön luomiseen liittyviin asioihin.

Kohdeyleisön ymmärtäminen:

On olennaista ymmärtää kohdeyleisö syvällisesti. Esimerkiksi 22-vuotias opiskelija voi olla kiinnostunut erilaisista asioista kuin vanhempi väestö. Tunnistamalla kohdeyleisön mieltymykset, tarpeet ja pyrkimykset yritykset voivat räätälöidä lähestymistapansa resonoidakseen tehokkaasti kohdeyleisönsä kanssa.

Mukaansatempaavan tarinan luominen:

Jokaisen menestyksekkään tuoteilmiön ytimessä on mukaansatempaava brändikertomus. Tämän kertomuksen tulisi ulottua tuotteen toiminnallisten näkökohtien yli ja syventyä tunne- ja pyrkimyselementteihin, jotka liittyvät kuluttajiin. Tarinankerronnan avulla yritykset voivat luoda ainutlaatuisen identiteetin, joka luo pohjan ilmiön syntymiselle.

Strateginen Markkinointi ja Asemointi:

Tehokas markkinointi ja asemointi ovat avainasemassa tuotteen ilmiön luomisessa. Hyödyntämällä erilaisia kanavia, kuten sosiaalista mediaa, vaikuttajia ja perinteistä mainontaa, yritykset voivat strategisesti esitellä tuotteensa tavalla, joka kiinnittää huomion ja herättää uteliaisuutta. Viestinnän ja kuvien johdonmukaisuus on avain tunnistettavan tarinan luomiseen, jonka kuluttajat voivat liittää tuotteeseen.

Innovaatio ja Differentiaatio:

Erottuakseen kilpailluilla markkinoilla yritysten on panostettava innovaatioon ja differentiaatioon. Olipa kyse sitten edistyksellisistä ominaisuuksista, kestävistä käytännöistä tai ainutlaatuisesta suunnittelusta. Mitä erilaisempi tuote on sitä kiinnostavampi se on.

Käyttäjien Osallistumisen Luominen:

Tuoteilmiön ympärillä ei ole kyse vain alkuinnostuksesta; se säilyy jatkuvan käyttäjien osallistumisen kautta. Yhteisön luominen tuotteen ympärille, käyttäjien luoman sisällön jakaminen ja yhteenkuuluvuuden tunteen edistäminen voivat edistää jatkuvaa kiinnostuksen ja brändi uskollisuuden syntymistä. Sosiaalisen median alustat ovat avainasemassa tämän osallistumisen tehostamisessa ja ilmiön orgaanisessa kasvussa.

Loppusanat:

Tuotemarkkinoinnin maailmassa ilmiön ymmärtäminen, luominen ja ylläpitäminen on vaikeaa. Mukaansatempaavan brändikertomuksen, strategisen markkinoinnin, innovaation ja jatkuvan käyttäjäosallistumisen yhdistämisellä yritykset voivat luoda ilmiöitä, jotka vangitsevat kuluttajat ja nostavat tuotteensa ilmiömäiseen asemaan. 

You May Also Like…

START WITH WHY

Kirja ei ollut omassa lukusuunnitelmassani alun perin, mutta jälleen kerran täytyi mukautua tilanteeseen ja muutettava...

Saisinko huomiosi?

Sosiaalinen media on nyky-yhteiskunnassa vakiintunut osa arkea, ja sen vaikutukset ulottuvat monille elämänalueille....

Ei pomo, vaan johtaja

“You will be a good boss to work for.” Tällaiset uutiset sain vietnamilaisen ravintolan onnenkeksistä Berliinissä....

0 kommenttia

Lähetä kommentti