Sinistä vettä parkkihalliin!

Lähdeteos: Sinisen meren strategia

Lähdeteoksen kirjoittaja: W. Chan Kim ja Renee Mauborgne

Teoriapisteet: 3

Sinisen meren strategia on vuonna 2005 julkaistu teos, jonka on kirjoittanut professorit W. Chan Kim ja Renee Mauborgne. Kirja pohjautuu heidän tekemään tutkimukseen, jossa selvitettiin 150 eri yrityksen strategisia siirtoja ja niiden taustoja yli sadan vuoden ajalta.

Sininen meren strategia on liiketoimintastrategia, joka tähtää luomaan uuden ja kilpailemattoman markkina-alueen. Sinisen meren strategia nimenä on vertauskuvallinen. Ajatellaan, että punaisessa meressä käydään kovia ja verisiä kamppailuita, niin sinisellä merellä on seesteisempää ja taistelua ja kilpailua on vähemmän.

Itselleni heräsi päällimmäisenä pienimuotoinen epätoivo, koska kirja alkaa olemaan jo aika vanha, niin tuntuu, että nykypäivänä kaikki on todella kilpailtua. Jos joku kuitenkin löytää siniselle merelle, niin sinne löytää nykypäivänä todella nopeasti myös muut, jolloin kilpailu kasvaa ja merestä värjäytyy taas punainen.

Miten siniselle merelle pääsee? Kirjassa esitetään neljä kysymystä, joiden avulla pitäisi löytää uusi tarjonta.

  1. SUPISTA: Mitä tekijöitä voidaan supistaa?
  2. POISTA: Mitä tekijöitä voidaan kokonaan poistaa?
  3. KOROSTA: Mitä tekijöitä tulee korostaa?
  4. LUO: Mitä uusia tekijöitä tulee luoda?

Minulle helpointa ajatella jonkin projektin avulla kyseisiä kysymyksiä. Ei varmasti tule yllätyksenä, että Seppälän renkaanvaihto on tänään käsittelyssä. Minun käsitykseni ja selvittelyjen perusteella olemme jo kohtalaisen sinisellä merellä. Samanlaista konseptia en ole Jyväskylästä vielä löytänyt. Suomessa tai maailmalla voi hyvin olla samanlaisia kausivaihtajia, muttei Jyväskylässä. Jos Seppälän renkaanvaihto olisi uusi projekti:

Mitä tekijöitä voisimme supistaa? Me teemme sesongit jo todella minimalistisella kalustolla ja palveluiden tarjonnalla, joten tämä on todella vaikea kysymys. Monet suuremmat rengasliikkeet tarjoavat hirvittävän määrän palveluita aina ilmastointihuolloista renkaiden suuntauksiin ja aurauskulmien säätöihin. Tähän meidän ei luultavasti kannata edes lähteä mukaan.

Mitä tekijöitä voidaan kokonaan poistaa? Jäätelökioskilta ei saa pizzaa. Meidän pitäisi jättää kokonaan kilpaileminen suurempien rengasliikkeiden kanssa. Me olemme tässä tapauksessa jäätelökioski, josta ei saa pizzaa (renkaita). Ei pitäisi edes ajatuksen tasolla kilpailla heidän kanssaan.

Mitä tekijöitä voidaan korostaa? Voimme korostaa nopeutta, joustavuutta ja helppoutta. Sijaitsemme Jyväskylän suurimman tavaratalon parkkihallissa, josta on pääsy myös suureen kauppakeskukseen. Ihmiset voivat käydä kaupoilla samalla kun heidän autostansa vaihdetaan renkaat. Tätä pitää korostaa, koska siinä meillä ei ole kunnollista kilpailijaa.

Mitä uusia tekijöitä tulee luoda? Suhteita. Olemme jo hyvässä vauhdissa tekemässä yhteistyötä Rengas Centerin kanssa. Meidän hyötymme yhteistyössä on se, että heidän pääasiallinen liiketoimintansa ei ole renkaiden vaihtaminen vaan niiden myyminen. Tällöin meillä on mahdollisuus saada heidän ”inhokkiasiakkaansa” käyttämään meidän palveluitamme, joka tietää enemmän asiakkaita, joka tietää enemmän rahulia, joka tietää pidempää ja mahtavampaa maailmanympärysmatkaa jos ja kun täältä valmistuu.

Uuden luomiseen liittyen voisimme alkaa tehdä myös ”kotikäyntejä” esimerkiksi ikääntyneille tai rahakkaille tai lasikoille ihmisille, jolloin vaihtaisimme heidän autonsa renkaat heidän omassa pihassaan. Tämä olisi tietenkin kalliimpaa asiakkaalle ja tarvitsisimme projektiryhmäämme muutaman tekijän lisää. Mahdollista kuitenkin.

Tapasin Rengas Centerin toisen yrittäjäveljeksen ja hän innostui kovasti meidän bisneksestämme. Hän lupasi toimittaa meille rengaspusseja ja renkaanvaihtovälineitä sähköautoihin, koska ne yleistyvät kovaa vauhtia. Me tarjosimme vastineeksi heidän palveluidensa mainostamista niiltä osin, mitä palveluite me emme pysty tarjoamaan. Kutsui myös meidät sähköauto perehdytykseen ja lupasi antaa muitakin vinkkejä. Puhetta oli myös heidän asiakkaistaan, jotka käyttävät ainoastaan renkaanvaihtopalvelua. Heidän useammat asiakkaansa hyödyntävät rengashotellia ja ostavat kaikki renkaansa heiltä. Myös yritysasiakkaat ovat varmasti heidän mieleensä. Ajatuksena oli tarjota heille yhteistyötä, jossa he ohjaisivat meille osan asiakkaistansa pelkkään renkaanvaihtoon.

Mielessämme on käynyt myös rengashotelli. Rengashotellin ideana on se, että liike myös säilöö asiakkaidensa renkaita sesonkien välisenä aikana. tämän toteuttamiseen tarvitsisi varaston, jonka ajattelimme olevan liian kallis, koska emme kerkeä pyörittämään liiketoimintaa kuin kaksi sesonkia. Tässä olisi kuitenkin tuleville tiimiyrittäjille loistava mahdollisuus kilpailla suurempien yritysten kanssa. Ajattelen kuitenkin, että silloin suuntaisimme kuitenkin juuri punaiselle merelle, koska kilpailu on valmiiksi jo kovaa sillä alalla.

No, mutta mitäs tästä jäi käteen? Aika vaikea ajatus tämä Sinisen meren strategia. Aluksi ei meinannut löytyä minkäänlaista ajatusta, mutta hieman kun pohti ja pohti, niin sain kohtalaisen käsityksen siitä, mihin kyseistä strategiamallia tulee käyttää. Uskon, että Seppälän renkaanvaihdossa käytän juuri edellä mainittuja aseita siihen, että pääsemme vieläkin sinisemmälle merelle.

You May Also Like…

Google Digital Garage

Google digital garagessa oli paljon asioita, jotka olivat tuttuja mutta sain siitä myös paljon käytäntöön vietäviä...

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

0 kommenttia

Lähetä kommentti