Sinisen meren strategia

Kirjoittaja: Vivian Aapakari

9 kesäkuun, 2022

Lähdeteos: Sinisen meren strategia

Lähdeteoksen kirjoittaja: W. Chan Kim, Renée Mauborgne

Teoriapisteet: 3

Inspiraation kirjan lukemiseen sain markkinoinnin koulutusohjelmasta. Siellä moni oli lukenut tämän ja kehui kirjaa.

Sinisen meren strategia on Renée Mauborgnen ja W. Chan Kimin kehittämä ajattelumalli markkinarakenteista, joita havainnollistetaan sinisen meren ja punaisen meren strategioilla.

Yllä olevasta kuvasta näkyy sinisen ja punaisen meren strategian erot. Ajattelumallin keskiössä on idea siitä, että punainen meri kuvastaa perinteistä markkinaa, jossa yritykset kilpailevat samoista asiakkaista. Sininen meri kuvastaa markkinaa, jossa yritykset rakentavat markkinalle omanlaisensa nurkkauksen jota he hallitsevat ja joka tekee kilpailusta epäolennaista.

Sinisen meren strategian kulmakivi on arvoinnovaatio. Tällä tarkoitetaan sitä, että kilpailusta pyritään tekemään merkityksetöntä, kilpailijoiden nujertamisen sijaan. Samaan aikaan nostetaan yrityksen ja asiakkaiden saamaa arvoa ja sen kautta innovoimaan uutta markkinatilaa.

Kirjoista saan eniten irti, jos niissä on konkreettisia oppeja. Erityisesti erilaiset työkalut ovat parhaita. Niitä voi suoraan kokeilla ja todeta toimivuus omassa arjessa. Nyt muutama työkalu tästä kirjasta.

Neljä kysymystä

Kirjan yksi työkalu on neljä kysymystä. Se helpottaa uuden strategiaprofiilin luomista. 

  1. Mitkä toimialalla selviöinä pidettävät tekijät tulisi eliminoida?
  2. Mitä tekijöitä tulisi supistaa selvästi alan normaalitasoon verrattuna?
  3. Mitä kyseiselle toimialalle täysin uusi tekijöitä tulisi luoda?
  4. Mitä tekijöitä tulisi korostaa selvästi enemmän kuin alalla yleensä tehdään?

Nelikenttä

Nelikenttä pohjautuu neljän kysymyksen työkaluun ja rakentuu niiden vastauksista. Nelikenttään kuuluvat osa-alueet ovat: poista, korosta, supista ja luo. Sen avulla on helpompi viedä asiat käytäntöön ja luoda uusi arvokäyrä. Se auttaa pysymään oleellisessa.

Hyvän strategian kolme piirrettä

Piirteet ovat painopiste, erilaisuus ja vakuuttava motto. Nämä kaikki tulisi olla kunnossa arvokäyrällä, jotta strategialla on mahdollisuus onnistua. Painopiste auttaa pitämään kustannukset käsissä. Erilaisuus auttaa pitämään yrityksen sinisen meren puolella. Vakuuttava motto ottaa huomioon asiakkaat eikä vain itse yrityksen. 

Hohkeen markkinoinnissa olemme vähintäänkin alitajuntaisesti käyttäneet sinisen meren strategiaa. Pyrimme luomaan uutta ja mietimme uusia toimintatapoja vanhojen tilalle. ”Emme mieti laatikon ulkopuolelta vaan revimme sen kappaleiksi”. Syksyllä Hohkeen markkinoinnin ja projektien kehittämisen aikana tästä kirjasta opittuja työkaluja aion ehdottomasti pitää mielessä ja kokeilla joitakin ihan käytännön tasolla. Täytyy ehdottomasti lukea myös kirjan jatko-osa: ”Uusi sininen meri – rohkeus kasvaa”.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti