Sinisen meren strategia

Kirjoittaja: Daniel Hakasaari

25 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Sinisen meren strategia

Lähdeteoksen kirjoittaja: W. Chan Kim ja Renee Mauborgne

Teoriapisteet: 3

Minua ei ole koskaan houkuttanut ajatus tehdä jotain aivan uutta. Olen ihminen, joka haluaa nopeita tuloksia. Täysin uuden luominen on usein työlästä sekä riskialtista. Syntyy helposti tilanne siitä, että uppoudut täysin tämän uuden ideasi luomiseen, etkä heti alkuvaiheessa osaa huomata hälyttäviä merkkejä esimerkiksi siitä, onko tämä asiakkaidesi mielestä yhtä potentiaalinen idea kuin sinusta. Tässä on riski sille, että teet todella paljon työtä innovoinnin kanssa ja loppujen lopuksi todetaankin sen olevan yksinkertaisesti toimimaton idea. 

Minä puolestaan nautin siitä ajatuksesta, että otetaan jo joku valmis toimiva idea, jossa selkeästi on jo kilpailua. Muokataan ideaa paremmin toimivaksi asiakaskunnalle, tuotetaan jollain helpolla tavalla lisäarvoa tai vaihdetaan kokonaan asiakaskunta. Miksi sinun pitäisi lähteä kilpailemaan haina niistä samoista ravinnoista mitä jo isommat hait ovat metsästämässä? Todennäköisyydet siihen, että voitat kilpailussa isompia vastaan ovat yksinkertaisesti pienet. Paljon parempi idea on mennä etsimään ravintoa sinne, missä kilpailu on vähäisempää tai sitä ei edes ole. Parempi on lähteä metsästämään tätä toivottua sinistä merta. 

Ajatustapani toimii siis sillä tavalla, että ensiksi tehdään tutkimusta trendikkäistä apajista punaisella merellä. Selkeästi semmoisilta apajilta, jossa ravintoa pitäisi löytyä vielä pitkään. Mietitään, mikä tuotteesta tai palvelusta on tehnyt niin suositun. Onko tämä jo loppuun asti kehitetty, vai voisiko tähän tuoda jotain lisäarvoa tavalla tai toisella? Jos varsinaista lisäarvoa ei löydy, mistä löytyisi uusia vastaavan laisia asiakkaita, joita ei ole yritetty vielä tavoitella? 

Sinisen meren strategiassa tulee ilmi neljä asiaa, joita joutuu miettiä, jotta oma yritys voisi päästä tälle siniselle merelle: 

Vähennä – Mitä toimintaa voitaisiin vähentää? 

Luovu – Mistä voitaisiin luopua kokonaan? 

Vahvista – Mitä olemassa olevaa täytyy vahvistaa? 

Luo – Mitä uutta täytyy luoda? 

Minulla oli jo kirjaa aloittaessani ajatus, että yritän saada tämän nidottua jotenkin Vuokrapuun toimintaan. Nyt yritän selvittää reflektoinnin avulla, olenko kenties oppinut mitään.  

Mikä Vuokrapuulla on sellaista mikä syö meiltä paljon resursseja kuitenkaan antamatta meille paljon liiketoiminnallista hyötyä? Mistä voisimme siis vähentää? Väittäisin yhden isoimmista asioista olevan sen, että Vuokrapuun pääyrittäjän näkemys liiketoiminnan kehittämisestä on se, että tämä tehdään mahdollisimman pienillä kuluilla. Tämä valitettavasti tarkoittaa sitä, että minä, Torbjörn ja Jerry tehdään sitten lähes kaikki itse kulujen säästämiseksi. Onneksi meillä tulee olemaan tänä vuonna kaksi kuljettajaa apuna, jolloin itse kuusia ei sentään tarvitse useille sadoille asiakkaille toimittaa. Minä kuitenkin joudun käyttämään runsaasti aikaa ajojärjestelyjen tekemiseen sekä asiakaspalvelun ylläpitoon. Mistä voitaisiin vähentään, niin mielestäni tällä hetkellä säästämme aivan liikaa tyhmissä asioissa, jotka tuovat todella paljon ylimääräisiä työtunteja. Esimerkiksi Torbjörn halusi säästää 240€ ostamalla halvemman ajojärjestelyyn tehdyn ohjelman, jonka seurauksena manuaalista työtä tulee olemaan runsaasti enemmän. Kalliimpi järjestelmä olisi seurannut automaattisesti kuljettajan liikkeitä sekä ilmoittanut asiakkaille kun kuljettaja on lähettyvillä. Nyt joudun itse lähettämään noin 500 tekstiviestiä asiakkaille kun meidän ohjelma ei tee tätä automaattisesti. 

Mistä voisimme luopua kokonaan? Meillä on tällä hetkellä Vuokrapuulla hyväntekeväisyysyhteistyö Tansaniaan, jossa jokaisesta myydystä puusta lähetetään 5% Tansaniaan uusien puiden kasvattamiseen. Tämä näpräys ei sinänsä vie hirveästi meiltä aikaa, mutta mielestäni meillä ei ole aivan hirveästi varaa tällaiseen toimintaan. Olemme kasvava yritys, josta ei muutenkaan pystytä oikeastaan mitään palkkoja nostelemaan, niin omasta mielestä on ehkä vähän typerää antaa useampi tonni hyväntekeväisyyteen. Viime vuonna nostimme yhteensä palkkoja koko joulun osalta noin 3000 eurolla. Tansaniaan hyväntekeväisyyteen meni enemmän rahaa. Tänä vuonna uskon valitettavasti käyvän myös niin, ettei meillä ole varaa nostaa kuin joitain tuhansia euroja, vaikka työtunteja ollaankin tehty tähän älyttömästi. 

Mitä meidän pitää vahvistaa Vuokrapuulla? Meidän täytyy vahvistaa entisestään brändi-imagoamme vastuullisena kuusitoimijana sekä uudenlaisen vaihtoehdon luojana. Emme kuitenkaan voi rakentaa Vuokrapuun brändiä kestävästi, mikäli kuusemme kuolevat ennen seuraavaa sesonkia. Tämän kanssa kamppailemme parhaillaan. Liiketoimintamme arvot voidaan heittää roskakoriin siinä vaiheessa, mikäli kuuset eivät oikeasti säilykään, vaan ostamme aina sitten uuden kuusen seuraavan vuoden vuokrauksiin. 

Mitä uutta täytyy luoda? olisi hienoa, jos saataisiin Vuokrapuusta tehtyä jotain aivan uutta. Heitin ilmoille idean, että jokainen kuusi nimikoitaisiin, sekä kuusen tarinaa voitaisiin seurata qr-koodin kautta. Asiakkaat voisivat kirjoittaa blogityylisesti kuusen elämästä heidän vuokrausaikanaan ja toivottaa samalla hyvää joulua myös tulevalle perheelle. Uskoakseni tällä tavalla voitaisiin saada orgaanisesti ilmiö, jossa kuusien vuokraajat mainostaisivat itse runsaasti Vuokrapuuta. Jo nyt olemme huomanneet, että asiakkaat haluavat tuoda sosiaalisen median kanavillaan runsaasti ilmi omaa ekologisempaa valintaansa ja samalla tukea meitä. Tämä blogi-idea tulisi kuitenkin vasta siinä vaiheessa kysymykseen, kun saisimme kuuset satavarmasti säilymään useamman joulun yli. 

You May Also Like…

Brändin kirkastamisen hyödyt

Brändi on kaikkea mitä henkilö kokee ja ajattelee yrityksestä. Se on visuaalisen ilmeen lisäksi kaikkea mitä...

Sivubisnes

Luin Marianne Lehkoisen kirjoittaman kirjan Sivubisnes. Kirja kertoi siitä kuinka perustaa oma sivubisnes vaihe...

Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi on termi, jota moni ei varmasti edelleenkään ota tosissaan. Monelle ajatus siitä, että jotkut...

0 kommenttia

Lähetä kommentti