Sinisen meren strategia

Kirjoittaja: Toni Uusimäki

26 marraskuun, 2021

Lähdeteos: Sinisen meren strategia

Lähdeteoksen kirjoittaja: W. Chan Kim, Renée Mauborgne

Teoriapisteet: 3

Päätimme tiimin kanssa pitää kirjatreenit, joita varten luimme kaikki tämän kirjan. Onneksi näin päätettiin tehdä, koska teos on kirjaimellinen kultakaivos. Jälleen, kuten aina, kirjan kielenä toimi englanti. Kirjan kielellä on mielenkiintoinen vaikutus käsiteltyjen asioiden sisäistämisen merkeissä, vaistonvastainen sellainen, sillä luulisi omaa äidinkieltä lukiessa saavan parhaan ymmärryksen raskaastakin tekstistä, mutta ei. Jännä ilmiö.

Kirjassa käsitellään liiketoiminnan harjoittamisen erilaista suuremman kuvan strategisointia markkinoiden valitsemisessa. Tässä mielenkiintoinen oivallus ilmeni heti kirjan alussa. Lukiessa hoksasin, että olen selvästi ollut jumissa niin sanotussa punaisessa meressä, eli kilpailuajattelun uumenissa. Jokaisen idean ja ajatuksen välissä nojauduin tällaiseen kilpailumentaliteetin vääntämiseen, toki se ei kaikissa tilanteissa ole huono asia, mutta kehitettävääkin on.

Monessa kohdassa toistettiin termiä hyödyntämätön tai koskematon markkina. Sinisellä merellä kuvataan juuri tällaista markkinaa, joka nimenomaan on vielä löytämätön. Kuulostaa hieman utopistiselta luoda täysin uusi, kilpailematon ala, mutta kirjassa keskitettiin suuri osa asiasta tarinankerrontaan esimerkkien muodossa. Näillä esimerkeillä konseptista muodostui realistisempi ja tavoiteltavampi asia. Monelta epätulokselliselta kilpailumenetelmältä säästyy koskemattoman markkinan rakentamisen johdosta, kuten hintapolitiikan mukauttamiselta kilpailun ansiosta, joka johtaa tuottomarginaalin kutistumiseen. Sinisessä meressä ajetaan kustannuksia alas ja arvoa ylös, toisin kuin kilpailumarkkinoilla.

Esimerkeissä kävi ilmi, miten useat sinisen meren strategiaa hyödyntäneet menestysyritykset muodostivat strategioita yhdistämällä perinteisiä toimialoja sen sijaan, että keksisi aivan tyhjästä uutta. Tästä syystä esimerkit olivat varsin merkittävä apuväline tämän teoksen ymmärtämisessä. Kieltämättä innostustasot nousivat lukiessa ja rupesin miettimään tietenkin, että mitenkäs tässä saisi kehiteltyä jonkinlaisen kombinaation nykypäivän toimialoista. Todennäköisyydet menestykselle toki ovat rajalliset, kenties naurettavan pienet jopa. Ainakin ensimmäisellä yrityksellä.

Pohdintaa syntyi myös teoksen soveltamiskelpoisuudesta nykypäivän markkinoihin. Kyse on kuitenkin 2004-vuonna kirjoitetusta kirjasta, siitä on kulunut jo kohta 18 vuotta ja olevinaan nykypäivän markkinat ovat menettäneet logiikkaansa esimerkiksi kaikenlaisten fidget spinnereiden tai muiden vastaavien tuotteiden myötä. Kiina lienee tähän yksi syy, mutta toisaalta sekin fakta avaa ovia ja ikkunoitakin tietyllä tavalla. Ja toisaalta olihan aikaisemminkin kova sana ostaa lemmikiksi kaupasta kivi. Tämä reflektion kappale leviää nyt käsiin melko hyvään tahtiin, jätän tämän nyt tähän kuitenkin. Nykyään kuitenkin on merkittävää kasvua huomattavissa markkinoissa, mutta samalla myös tekijöissä ja visionääreissä, tai niiden lukumäärissä. Se ei ainakaan todennäköisyyksiä välttämättä paranna menestyksen suhteen.

Päähäni jäi kummittelemaan yksi lause kirjasta muiden yli. Sen sanoma oli, että elä varasta myyntiä vaan kasvata markkinaa. Tämä aiheutti ja yhä aiheuttaa pohdintaa siitä, miten tätä saisi hyödynnettyä tiimin toiminnassa. Tietyllä tavalla Akatemian markkinat ovat rajoittamattomat, mutta monessa tapauksessa kilpailua silti näkyy, kenties toimialan suosion seurauksena tai alan helppouden takia, ken tietää. Jotta Sentiasta voi saada huipputiimin, täytyy tällaista ennennäkemättömiin toimialoihin sekaantumista käyttää hyödyksi. Uskon, että se motivoisi muitakin tiimiläisiä sekä itseäni varsinkin.

Tosiaan alojen yhdistelmänhän ei tarvitse olla monimutkaisuustasoltaan verrannollinen fysiikan antimateriateoriaan, vaan päinvastoin. Ongelman kuvauksethan ovat useimmiten melko yksinkertaisia, kai niiden yhdisteleminenkin voi olla samaan tyyliin yksinkertaista. Tämän teoksen lukemisen jälkeen vahva on halu lähteä selättämään tällaisia monialaisia haasteita ja ongelmia. Tiedonhankinnan himo ainakin napsahti päälle.

Kirjassa esitettiin myös neljä apukysymystä tällaisen vaihtoehtoisen markkinan muodostamiseen nykyisistä markkinoista.

Mitä tekijöitä alalla tulisi _____________________

  1. poistaa kokonaan
  2. vähentää standardin alapuolelle
  3. nostaa standardin yläpuolelle
  4. luoda, joita ei aiemmin ole esiintynyt

Korostusta sain omiin ajatuksiinikin kirjan ansiosta liiketoiminnan keskittymiskohteiden, muista poikkeavuuden sekä iskulauseen tai sloganin merkityksestä. Sen uskon olevan helposti hankalasti määriteltävä asia Tiimiakatemian toiminnassa, koska monet asiat helposti ovat epäkonkreettisia tai vielä hakusessa tiimien toiminnassa. Asiakkaille yksinkertaisuus on kultaakin kalliimpi monesti. Tähän tulee keskittyä tiimin liiketoiminnallisessa kasvattamisessa ja suunnan löytämisessä. Tässä ohella kyllä on tullut valtava määrä vietävää omiinkin projekteihin ja etenkin tulevien projektien kehittämiseen.

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti