Sinisen meren strategia

Kirjoittaja: Nina Nurmesviita

6 marraskuun, 2021

Lähdeteos: Sinisen meren strategia

Lähdeteoksen kirjoittaja: W. Chan Kim, Renée Mauborgne

Teoriapisteet: 3

Sinisen meren strategia on kuin pieni käsikirja: kuinka luoda verisestä kilpailusta vapaa tyyni markkinakaistale. Yrityksiä syntyy ja kuolee paljon, ja markkinaraon sinisyys tai punaisuus määrittää yrityksen elinkaaren pituutta. Kirjassa punainen meri kuvaa verisestä kilpailusta punaiseksi värjääntynyttä markkinaa, jossa kilpailu käy kuumana ja uusia toimijoita tulee alalle mukaan ajatuksella ”halvemmalla enemmän, halvemmalla parempaa”. Tämä ei ole kovin pitkäjänteinen toimintatapa, sillä ikuisesti ei voi vajota halvemmaksi. Yritys voi kuitenkin luoda itselleen sinisen meren, jolle purjehtiessa kilpailu jää taakse taistelemaan keskenään ja polkemaan hintojaan. Sinisen meren luontiin kuuluu monia vaiheita, joita käydään yksi kerrallaan kirjassa läpi. Käyn niistä nyt läpi muutamat, jotka jäivät mieleeni ja jotka auttoivat myös minua kehittämään projekti-idealle sinistä merta.

Ensimmäiseksi tärkeintä on se, että sinisiä meriä täytyy tietoisesti luoda. On ymmärrettävä ketä kilpailijat ovat, ja tietoisesti lakata yrittämästä nujertaa niitä. Tappelemalla alla ei pääse pitkälle elämässä muutenkaan, niin miksi se onnistuisi bisneksessä. Siniselle merelle päästäkseen on luotava uusi markkinatila: sinisten merten markkinat ovat tuntemattomia, niitä ei ole vielä olemassa. Mulle – ei niin luovana ihmisenä – tämä kuulosti hurjalta ajatukselta. Vuonna 2021 on vielä löydettävissä vapaata markkinatilaa? Kaikkea ei ole vielä keksitty? Ymmärsin kuitenkin, että joka päivä ihmiskunta kehittyy ja tarpeet muuttuvat. Joka päivä syntyy uusia sinisiä meriä, jotka vain odottavat löytämistään.

Kirja kuvasi hyvin tilannetta lukuisten esimerkkien avulla. Tällaisesta hyvin abstraktista asiasta voi olla vaikea saada kiinni ilman selkeitä esimerkkejä. Jokainen teoria kirjassa pohjasi tosielämän tilanteeseen, joten ideasta oli helppo saada kiinni.

Voisi sanoa, että sinisen meren strategia kulminoituu arvoinnovaatioon. Punaisiin meriin jäävät yritykset kulkevat perinteistä linjaa, jossa ne pyrkivät peittoamaan kilpailijansa rakentamalla eri keinoin puolustettavissa olevaa asemaa olemassa olevaan toimialaan. Sinisen meren strategiaa noudattavat eivät käytä kilpailijoita vertailukohteenaan, vaan pyrkivät tekemään kilpailusta merkityksetöntä. Näin avataan kilpailuun kuulumatonta markkinatilaa, ja sitä kutsutaan arvoinnovaatioksi. Suora käännös tässä voisi olla, että nostetaan sekä yrityksen että asiakkaan kokemaa arvoa. Innovoidaan siis arvo uudestaan, luodaan uusi arvo. Perinteisesti on ajateltu, että asiakkaille on mahdollista luoda uutta arvoa nostamalla kustannuksia ja sitä kautta toimittamalla laadukkaampaa, mutta sinisillä merillä pyritään kuitenkin laskemaan kustannuksia mutta nostamaan ostajan kokemaa arvoa.

Se mikä sai mut itseni leikkimielisesti luomaan sinisen meren strategiaa, oli tietyllä tapaa ei-asiakkaiden pohtiminen ja strategisen profiilin miettiminen. Olen jo jonkun aikaa halunnut aloittaa oman projektin, mutta pää on lyönyt tyhjää siitä, mitä haluan tehdä ja miten. Koomaisena sunnuntai-iltapäivänä lueskelin tätä kirjaa ja yritin ymmärtää erilaisia analyyttisiä työkaluja ja niiden käyttöä. Aloin kokeilla niitä itse ymmärtääkseni paremmin, ihan kuin olisin tehnyt koulutehtävää oppikirjassa. Aloin pyöritellä esimerkiksi nelikenttää, jossa luodaan uusi arvokäyrä supistamalla, luomalla, korostamalla ja poistamalla. Tämän jälkeen jumppasin markkinarajojen uudistamisesta, jossa kuvattiin vierekkäin, miten keskinäisellä kilpailualalla toimitaan ja kuinka sieltä päästään luovimaan siniselle merelle. Se mikä mulla kolahti, oli toimiala sekä strateginen ryhmä. Listasin muutaman kiinnostavan yrityksen ja projektin, ja aloin pohtimaan niiden vaihtoehtoisia toimialoja, strategisia ryhmiä sekä ei-asiakkaita. Kun aloin konkreettisesti luomaan sinisen meren strategiaa tietoisesti, pintaan alkoi heti nousta ideoita. Yksi niistä ideoista on nyt vahvasti menossa kohti toteuttamisvaihetta, sillä siitä tehdään tällä hetkellä asiakastutkimusta.

Sinisen meren luominen pohjautuu siis tarpeen löytämiseen sekä sen tarpeen täyttämiseen. Tarpeet joutuu kuitenkin monesti lukemaan rivien välistä – monia asioita tehdään tiettyyn tapaan juurtuneena vain sen takia koska niitä nyt vain tehdään niin. Eikä sitä kukaan välttämättä kyseenalaista. Tärkein oppi voisi siis olla: kyseenalaista, luo arvo, toteuta. Ja purjehdi sitten omaa reittiäsi eteenpäin.

You May Also Like…

Henkilöstöanalytiikka

Henkilöstöanalytiikka

Jaana Saramies, Maria Törnroos Tässä kirjassa on mielestäni paljon hyviä juttuja, joita Tiimiakatemian rekrypälen...

Business for Punks

Itsevarmasti otin käteeni tämän James Wattin, Brewdog -olutpanimon perustajan kirjoittaman kirjan, jota olen kuullut...

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

En ole koskaan harrastanut digimarkkinointia. Paljon olen siitä kuullut puhuttavan ja nyt minunkin pitäisi alkaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti