Sinisellä huipulla.

Kirjoittaja: Wiljami Jokela

27 marraskuun, 2023

Lähdeteos: Sinisen meren strategia

Lähdeteoksen kirjoittaja: Renee Mauborgne

Teoriapisteet: 3

Ollaan muutaman päivän päässä nyt niistä päivistä, kun Tahkon huipulla on kaikki Panorama Landscape Hotelin uudet toiminnot valmiita. Monen vuoden projekti pääsee asettumaan nyt operatiiviseen vaiheeseen. Siihen vaiheeseen, missä haetaan parasta mahdollista operatiivista toimintaperiaatetta kysynnän, tarjonnan ja toimintojen välissä. Miten tehdään työvuoroja, mitä kaikkea tehdään sisäisesti ja mitä kaikkea ulkoistetaan. Vaikka pohdintaa on tehty jo monta vuotta, lyö konkretia silti päin naamaa joka ikinen viikonloppu. Uusia muokattavia asioita tulee joka nurkasta vastaan. Yksi asia on varmaa. Meidän toimintaympäristössä, eli Tahkovuorella olemme löytäneet itsemme siniseltä mereltä.

Sinisen meren strategia on kirja, joka esittelee uudenlaisen strategisen ajattelun mallin yrityksille. Perinteisesti yritykset kilpailevat keskenään olemassa olevilla markkinoilla, mikä johtaa usein hinnan laskuun ja kannattavuuden heikkenemiseen. Sinisen meren strategian mukaan yritysten kannattaa luoda uusia markkinoita, joissa ei ole kilpailua. Tahkovuorella ei ole vuosiin ollut korkean tason palveluja, mikä on vähintäänkin erikoista ottaen huomioon koko alueen asiakaskunnan yritysosuuden. 

Panorama Bar nousi rinteiden länsipuolelle tarjoamaan laskettelijoille hyvää ruokaa alueen parhaissa maisemissa. Myöhemmin tehtiin laajennus, joka nosti paikan alueen rinneravintoloiden kärkeen. Meidän oma sininen meri alkaa löytyä tässä vaiheessa. Ruokapöydässä meillä perheyrittäjillä on kiertänyt aina sanonta; kasva tai kuole paikoillesi. Raamatun lailla on tätä noudatettu ja lähestulkoon joka vuosi olemme investoineet kasvuun. Välillä keittiöiden, terassilaajennuksien ja saunojen muodossa sekä välillä suuremmilla rakennusinvestoinneilla.

Rinneruokabisnes lohikeiton ja ranskalaisten kanssa oli ensimmäisten vuosien aikana jo nähty ja oli selvää, että investointeja tarvitaan. Laajensimme alkuperäistä rakennusta ja ulkoterassia, sekä pystytimme lämpimän teltan, jossa juhlia. Iltatilaisuudet oli meille uusi laajennus talvikaudella. Niiden kasvua vauhdittamaan hankittiin vuosia aiemminkin Tahkolla nähty lumikissakyyditys. Pehku Barissa oli lähihistoriassa myös oma lumikissa, mutta he luopuivat siitä.

Kirjan keskeinen ajatus on, että yrityksen ei kannata kilpailla olemassa olevilla markkinoilla, vaan sen kannattaa luoda uusia markkinoita. Tämä voidaan tehdä esimerkiksi kehittämällä uusia tuotteita tai palveluita, jotka eivät vastaa olemassa olevien markkinoiden tarpeita. Lumikissakyyditysket, illalliset Tahkon huipulla ja nyt tämä uusi upea kokonaisuus ovat kaikki investointeja ja konsepteja, joita ei muissa rinneravintotoissa tai koko alueella ole olemassa. 

Uuden Panorama Landscape Hotelin, Lähde Metsäkylpylän ja Havu Kitchenin kehittäminen on perustunut sinisen meren strategialle vaikkei tätä ole tietoisesti työkaluna käytettykään. Kaikki uudet toimintomme tulevat luomaan alueelle uutta markkinaa, mikä mahdollistaa meille standardien luomisen ja alueen markkinoiden johtamisen, meidän omassa kategoriassa. Samalla markkinalla ei suoranaisesti ole edes kilpailijoita.

Sinisen meren löytäminen vaatii kuitenkin rohkeutta ja innovatiivisuutta. Yrityksen on oltava valmis poistumaan perinteisistä markkinoista ja kehittämään uusia tuotteita tai palveluita, jotka vastaavat asiakkaiden muuttuneita tarpeita. Meidän tapauksessa pystymme pitämään itsellämme edelleen alueen muiden toimijoiden kanssa kilpailevaa toimintaa, sekä sen lisäksi ottamaan käyttöön toimintakokonaisuuden, jolle ei alueella ole kilpailua. Kotimaan matkailu otti koronan aikana hyvän sysäyksen ja ilmiö näkyy myös Tahkolla. Vuonna 2014 alueelta lähteneiden venäläisten tilalle on tullut myös uusia kansainvälisiä asiakkaita. Suurimpana haasteena tässä vaiheessa toimintaa on tuoda kokonaisuus tietoiseksi asiakkaille.

Pystymme tuottamaan asiakkaille tuttuja palveluita, joihin he ovat tottuneet, sekä aivan uusia tajunnanräjäyttäviä kokemuksia eli uutta arvontarjontaa, joka paremmin vastaa asiakkaiden muuttuneita tarpeita

Myynnin näkökulmasta strategiani on seuraavanlainen:

Nykyisten jakelukanavien hyödyntäminen siten, että emme lisää palveluidemme tarjontaa liikaa väyliin, joiden komissiot ovat valtavat. Online Travel Agencies eli OTA-kanavat (esim booking.com) olisivat toki markkinoinnin näkökulmasta hyödylliset. OTA-kanavien näkyvyys ja kattavuus on valtava. Pääkanavamme on meidän omat nettisivut, sekä varausportaali ja tarjontaa toki löytyy myös Booking.comista.

Markkinoinnin avulla pyrimme kasvattamaan kokonaisuuksiemme näkyvyyttä muita alueen toimijoita korkeammaksi. Tavoitteena on tulevan kauden päätteeksi olla koko alueen seuratuin toimija. Koska kyseessä on kokonaisuus, jota alueella ei ole muualla tarjota ja näkyvyys on korkeaa, niin alueen muut toimijat, kuten Sokos Hotel, Tahko.com, Tahko Chalet ja muut vastaavat joutuvat tarjoamaan meitä asiakkailleen. Erityisesti kylpylää ja ravintolaamme. Myyntiin saadaan siis itseni ja meidän kanavien lisäksi lisäkäsiä. Sovittu komissiomme on myös verrattain matala, mutta hintapisteemme taas paljon muuta aluetta korkeampi. Alueen toimijoille on siis myös kokemuksellisen hyödyn lisäksi taloudellisesti paljon kannattavampaa myydä meidän palveluita, kuin muiden.

Pähkinänkuoressa strategiani on tämä. Se tulee saamaan kauden alettua lisää lihaa luidensa väliin, mutta kauteen lähdetään tällä.

You May Also Like…

Ikigai

Oletko koskaan pohtinut omaa elämän tarkoitusta? Miten, oletko ajatellut Tiimiakatemian matkan tarkoitusta? Tiedäthän...

0 kommenttia

Lähetä kommentti