Sata faktaa myynnistä

Kirjoittaja: Iina Laurikainen

31 maaliskuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Etsin markkinoinnin kurssille sopivaa kirjaa luettavaksi ja tämä Andrei Koivumäen ja Katleena Kortesuon sata faktaa myynnistä kirja vaikutti kiinnostavalle. Kirja oli jaettu erilaisiin pieniin väliotsikoihin, joka teki lukemisesta helppoa ja jokseenkin koukuttavaa. Asiat oli helppo ymmärtää ja ne oli kerrottu mielenkiintoisesti sekä esimerkkejä käyttäen. Kirjasta nousi esiin todella paljon hyviä asioita ja kirjottelinkin niitä ylös paperille melkoisen määrän. Voisin sanoa, että paras tähän mennessä lukemani kirja.

 

Nykypäivänä verkossa ja sosiaalisessa mediassa oleminen on tärkeää. Niin kuin kirjassakin sanotaan, ’’Jos et ole verkossa, et ole olemassa.’’ Siellä on myös tärkeää löytää oma paikkansa eli missä kanavassa on hyödyllistä olla. Täytyy miettiä missä asiakkaasi liikkuvat, mikä kanava on hyödyllisin myymällesi tuotteelle tai palvelulle, missä osaat ilmaista itseäsi parhaiten sekä mihin sinulla on tekninen valmius. On myös muistettava, että eri somekanaviin sopii eri viestintätavat ja tyyli.

 

Menestys vaatii riskejä, mutta ei tyhmiä sellaisia. Virheitä voi tehdä, mutta niistä pitää myös ottaa opiksi. Toista mahdollisuutta ei välttämättä tule, joten kannattaa tarttua toimeen jo nyt. Nämäkin ovat periaatteessa itsestäänselvyyksiä, mutta silti niitä ei aina muista ja nyt ne oli hyvä palauttaa taas mieleen. Keskity fokukseen. Jos tiedät tarkalleen mitä teet, niin saavutat myös paljon enemmän. Ajanhallinta on myös oleellista fokuksen kannalta. ’’Kun työskentelet tehokkaammin, fiksummin ja laadukkaammin, energiaa jää myös muuhun.’’

 

Luottamus on tärkeää myynnissä, henkilöbrändi auttaa siinä. Henkilöbrändistä on hyötyä myös monessa muussa asiassa ja siten saat myös itsesi myytyä helpommin. Henkilöbrändin rakennuksessa auttaa seuraavat asiat; tunne itsesi ja tiedä millainen olet, viesti muille millainen olet ja kehitä itseäsi. Tämän rakentaminen ei ole helppoa ja se vie myös aikaa. Se ei oikeastaan ole koskaan kuitenkaan valmis ja sitä voi aina kehittää. Sisältömarkkinoinnilla voi myös rakentaa luottamusta asiakkaaseen. Kun tuotat hyvää sisältöä pitkäjänteisesti ja mielenkiintoisesti liittyen omaan alaasi niin siten asiakas oppii luottamaan sinuun ja osaamiseesi.

 

Neuvottelutaidot ovat hyödyllisiä myyntitilanteissa. Kirjassa puhuttiin win-win neuvottelutuloksesta. Se sisältää seuraavat asiat; ymmärrä vastapuolen tavoitteita, anna neuvotteluissa tilaa myös ratkaisuille ’’laatikon ulkopuolelta’’ sekä käytä pelisilmää ja varmistu että sopimus miellyttää molempia osapuolia. Kiteyttämisestä on myös hyötyä myyntitilanteissa. Kiteytys on nopea, tiivis ja totuudenmukainen kuvaus vaikkapa siitä millainen olet tai millainen myymäsi tuote tai palvelu on. Näistä voi laatia erilaiset versiot eri tilanteisiin.

 

Tutustu asiakkaaseen ennen tapaamista. Tämän tärkeyden on itsekin päässyt huomaamaan tässä muutaman kuukauden sisällä, kun on ollut tiimiakatemialla. On paljon helpompaa mennä asiakkaan luokse, kun tietää jo valmiiksi asioista mahdollisimman paljon. Erilaisten ihmisten kanssa on toimittava eri tavalla, joten on hyvä tunnistaa millainen ihminen on. Hyvät sosiaaliset taidot auttavat tässäkin.

 

Voin varmasti tulevaisuudessa ja tiimiakatemialla opiskellessa sekä yrityksemme toiminnassa hyödyntää kaikkia näitä asioita mitä sain kirjasta irti. Haluaisin todella kehittyä monessakin asiassa, kuten esimerkiksi myymisessä ja markkinoinnissa. Tämän kirjan lukemisen myötä sain lisämotivaatiota kehittymiseen.

 

You May Also Like…

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

21 oppituntia maailmantilasta

Lukiessani Yuval Noah Hararin teosta ”21 lessons for the 21st century” Suomeksi 21 oppituntia maailmantilasta....

0 kommenttia

Lähetä kommentti